محیط علمی نباید به تدریس تئوری بسنده کند

حجت الاسلام پارسانیا واقعیت نظریه در هر محیط فرهنگی را دارای ریشه در عوامل معرفتی و غیرمعرفتی دانست و گفت: محیط علمی نباید فقط نظریه‌ها را به صورت تئوری درس دهد.

به گزارش خبرنگار شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا، رئیس کمیسیون حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی در دومین کنفرانس "الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت (مفاهیم، مبانی و ارکان پیشرفت) که از صبح امروز، 18 اردیبهشت در محل کتابخانه ملی آغاز شده طرح روش‌شناسی نظریه‌های پیشرفت را ارایه کرد و گفت: تولید یک نظریه با روش و هویت علم با روشمندی شناخته می‌شود.

وی افزود: باید به چگونگی شکل‌گیری نظریه‌های پیشرفت و عملکرد نظریه‌ها، تعامل و پیامدهای نظریه در جامعه هدف توجه کرد.

حجت الاسلام پارسانیا با بیان اینکه هیچ نظریه‌ای بدون روش وجود ندارد، اظهار کرد: در نیمه قرن نوزدهم بحث روش و روشمندی مطرح نمی‌شد و علم مستقیما با نگاه به پدیده‌های عینی به وجود می‌آمد در حالی که باید به چگونگی شکل‌گیری نظریه‌ها توجه داشت.

وی با ارایه دو مبادی برای تولید یک نظریه تصریح کرد: برای تکریم نظریه پیشرفت باید به دو مبداء معرفت‌شناسی و غیرمعرفتی توجه داشت که مبادی غیرمعرفتی بر حوزه انگیزه‌های اجتماعی توجه دارد.

رئیس کمیسیون حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: واقعیت نظریه در هر محیط فرهنگی و تاریخی ریشه در عوامل معرفتی و غیرمعرفتی دارد.

این نظریه‌پرداز با بیان اینکه برای روش‌شناسی نظریه توسعه و پیشرفت باید بسترهای معرفتی و غیرمعرفتی مورد توجه قرار گیرند، عنوان کرد: برای تکمیل یک نظریه باید پیامدها، تأثیرات کوتاه و بلندمدت در همه حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی مورد توجه قرار گیرد.

به گفته وی، محیط علمی نباید فقط نظریه‌ها را به صورت تئوری درس دهد بلکه به چگونگی ورود عوامل و پیامدهای معرفتی و غیرمعرفتی نیز توجه داشته باشد.

شایان ذکر است، دومین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تا ظهر پنجشنبه، 19 اردیبهشت در کتابخانه ملی ادامه دارد.

پایان پیام/

 

کد خبر 251632

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha