انسان با ظرفیت بی حد خود توان خلیفه الهی دارد

حجت الاسلام رودگر با بیان اینکه انسان دارای ماهیت بدون حد در تعالی و تکامل است، عنوان کرد: نوع انسانی، توان و ظرفیت اکتساب مقام خلافت خدا را داراست.

به گزارش خبرنگار شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد رودگر، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در دومین کنفرانس "الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت (مفاهیم، مبانی و ارکان پیشرفت)" که از صبح امروز، 18 اردیبهشت در کتابخانه ملی برگزار شد، درباره "مبانی انسان‌شناسی وحیانی نظریه پیشرفت با رویکرد عرفانی"  گفت: نظریه انسان‌شناسی وحیانی نظریه پیشرفت با نظریه‌های مکاتب دیگر به دلیل عرفانی‌بودن تفاوت دارد.

وی افزود: انسان موجودی مختار، چندلایه و دارای ساحت‌های وجودی ملکی و ملکوتی یا غیب و شهادتی است.

حجت الاسلام رودگر با بیان اینکه انسان دارای ماهیت بدون حد در تعالی و تکامل است، عنوان کرد: نوع انسانی، توان و ظرفیت اکتساب مقام خلافت خدا را داراست.

وی با بیان اینکه نظریه پیشرفت وحیانی با مبانی عرفانی کمال حداکثری را جست‌وجو می‌کند، اظهار کرد: سه اصل برای پیشرفت فردی و اجتماعی انسان وجود دارد. پیشرفت متعالی در معرفت صائب، عمل صالح و کمال صادق بدست می‌آید تا حیات طیبه انسان در همه سطوح و ساحت‌ها تسهیل و تأمین شوند.

عضو هیئت علمی پزوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه فرضیه کمال‌گرایی حداکثری در پیشرفت مبتنی بر مبانی وحیانی با رویکرد عرفانی که تنها مکتب اسلام ناب محمدی (ص) عهده‌دار آن است اثبات و تبیین شده است، افزود: جامعیت انسان در عالم وجود تا بی‌نهایت از مبانی ارایه ‌شده است.

به گفته وی پیشرفت انسان توقف‌ناپذیر است و این پیشرفت در پیشرفت اسلامی ریشه دارد.

بنابراین گزارش، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن قدردان قراملکی نیز در این نیز در این کنفرانس درباره "مبانی کلامی پیشرفت" گفت: در تبیین مبانی کلامی پیشرفت پنج مبانی مهم مورد تحلیل قرار گرفته است.

وی معرفت‌شناختی را مبانی اول عنوان کرد و ادامه داد: پیشرفت با نظریه همبستگی دین و دنیا و نه عکس آن سازگار است.

وی افزود: دومین مبنا هستی‌شناختی است که در آن نگاه خاص جهان‌بینی دینی به هستی مانند اعتقاد به مالکیت خدا، امین‌بودن انسان، تدبیر جهان با نظام علیت و عوامل معنوی، پیشرفت دینی متفاوت با پیشرفت غیردینی تأکید شده است.

حجت‌الاسلام قدردان قراملکی انسا‌ن‌شناختی را مبنای سوم دانست و عنوان کرد: با توجه به ارتباط وابستگی انسان به اقتصاد و پیشرفت در ساحت‌هایی چون عقل و دین، کرامت انسانی و مسئولیت‌پذیری ضرورت پیشرفت اثبات می‌شود.

وی دعوت دین به عمران و فعالیت اقتصادی و ارج‌نهادن به عامل کار و کارگر را مبنای چهارم برشمرد و یادآور شد: پنجمین مبنای کلامی پیشرفت، مبنای سیاسی و اجتماعی است که به انواع حقوق مردم در عرصه حکومت و سیاست توجه شده و بر این اساس نظریه پیشرفت با رویکرد دینی را ایجاد می‌کند.

شایان ذکر است، دومین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت صبح امروز چهارشنبه، 18 اردیبهشت در کتابخانه ملی آغاز شده و تا ظهر فردا به کار خود ادامه می دهد.

پایان پیام/
 

کد خبر 251649

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha