دیگران با غفلت ما بزرگان را به نفع خویش مصادره می کنند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تاثیر نکوداشت مقام علمی بزرگان ایران زمین،‌ این مولفه را مثابه یک وظیفه دینی دانست و گفت: نباید شخصیت بزرگان را برای نسل جوان دست نیافتنی معرفی کنیم.

به گزارش خبرنگار شبستان،‌ سید محمد حسینی، ‌وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم بزرگداشت مقام علمی آیت الله سیدمحمد خامنه ای‌ که دوشنبه، 6 خرداد ماه در محل تالار وحدت برگزار شد،‌ طی سخنانی اظهار کرد: اساسا تکریم مفاخر، مشاهیر، عالمان و بزرگان ایران‌ زمین یکی از اولویت ‌های کاری وزارت ارشاد است، که این مهم چه در مورد افرادی که رحلت کردند صدق می کند و چه درباره بزرگانی که در قید حیات هستند، ‌چراکه اگر از گذشته و بزرگان مان یاد نکنیم، ‌چه بسا دیگران آنها را به نام خودشان مصادره کنند. 
وی با اشاره به برگزاری مراسم بزرگداشت بزرگانی چون آیت‌ الله قاضی، آیت ‌الله مرعشی نجفی، علامه سیدنعمت ‌الله جزایری، آیت ‌الله معزی دزفولی، شیخ شوشتری و مرحوم سیدابوالحسن اصفهانی، گفت: البته برگزاری این مراسم ها و نکوداشت هایی از این دست، بدان معنا نیست که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همه این مراسم‌ ها را برگزار کرده باشد،‌ بلکه این مراسم‌ ها عموماً با مشارکت و ترغیب دستگاه‌‌ های مختلف در کشور برگزار می شود.

حسینی با بیان اینکه برپایی مراسم بزرگداشت در واقع به مثابه یک وظیفه دینی قلمداد می شود، تصریح کرد: بر اساس فرمایش امام محمد باقر(ع) عالمی که دیگران از علم، دانش و فضل او بهره‌ مند می ‌شوند از 70 هزار عابد برتر است؛ بنابراین در این راستا وظیفه ما مشخص می شود که همواره از وجود بزرگان مان بهره بگیریم و آنها را به نسل جوان معرفی کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز کرد: نباید علما و مشاهیر را برای نسل جوان، دست ‌نیافتنی معرفی کرد بلکه باید برای آنها بیان شود که علما و سایر بزرگان در اثر تحمل زحمات و مشقات فراوان توانستند موانع را یکی پس از دیگری پشت ‌سر گذاشته و از ورای آن به شخصیتی اثرگذار مبدل شوند،‌ ضمن آن که یادآوری مشقت ‌ها و سختی‌ های بزرگان موجب ارتقای فرهنگ ایران می ‌شود. 
وی با بیان اینکه در کشور ما بعد از پیروزی انقلاب، توجه خوبی به این مولفه شده است، ‌ادامه داد: بنابراین هر زمانی که بخواهیم مراسم بزرگداشتی برای یکی از بزرگان برگزار کنیم، حضور مقام مقام معظم رهبری رسیده و رهنمودهای ایشان را همواره مد نظر قرار می دهیم.
حسینی عنوان کرد: آیت ‌الله سیدمحمد خامنه ‌ای در رأس بنیاد حکمت اسلامی صدرا قرار دارد، او فردی است که از دوران نوجوانی علاقه ای وافر به فلسفه داشت.
وی با اشاره به علاقه آیت الله سید محمد خامنه ای به شعر ادامه داد: برایم بسیار جالب بود که یک روحانی و فردی اندیشمند، چنین نگاهی به ادبیات داشته باشد،‌ چنانچه اگر آیت ‌الله خامنه ‌ای از شعر سخن می ‌گوید، شعری است که برخاسته از تعهد بوده و آینه‌ هویت جامعه است.

خاطر نشان می شود،‌ در این مراسم "سیدمحمد حسینی"،‌ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، "رضا داوری اردکانی"،‌ رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، حجت ‌الاسلام "علی ‌اکبر رشاد"، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت ‌الاسلام "عبدالحسین خسروپناه"، رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه، "محمدباقر خرمشاد"، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، "غلامحسین ابراهیمی‌دینانی"، چهره ماندگار فلسفه، حجت الاسلام "فیاضی" رئیس مجمع عالی حکمت اسلامی حضور داشتند.

پایان پیام/

 

کد خبر 257832

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha