وقتی جنون دلار را به آتش می‌کشد!!

خبرگزاری شبستان: گاهی پول تزریق شده از سوی این بنیادها و افراد ثروتمند با هدف ارتقای گفتمان اسلام هراسی هزینه می شود اما غالبا حمایت انجام شده برای اهداف عمومی تر است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، گروهی کوچک از بنیادهای محافظه کار و افراد ثروتمند در حکم خون در رگ شبکه اسلام هراسی در آمریکا هستند. این افراد منابع مالی حیاتی برای مجموعه ای از اتاق های فکر جناح راست و کارشناسان دروغ پردازی فراهم می کنند و زمینه ساز نفرت و ترس از مسلمانان و اسلام در قالب کتاب ها، گزارش ها، وب سایت ها، وبلاگ ها و فضاهای اطلاع رسانی از این دست هستند.
سازمان های پایه ضد اسلامی و برخی از گروه های مذهبی جناح راست از این کتاب ها و مطالب به عنوان ابزارهای تبلیغی موثر استفاده می کنند. این بنیادها و افراد ثروتمند، سرمایه گذاری مالی و مستقیم را برای گروه های پایه ضد اسلامی فراهم می کنند.
گاهی پول تزریق شده از سوی این بنیادها و افراد ثروتمند با هدف ارتقای گفتمان اسلام هراسی هزینه می شود اما غالبا حمایت انجام شده برای اهداف عمومی تر است که در این حالت اتاق های فکر و سازمان های پایه از این پول برای اهداف نخستین خود یعنی گسترش پیام نفرت و ترس استفاده می کنند. احتمال دارد افراد حامی و این بنیادها که میلیون ها دلار برای سلامت کودکان و ایجاد جامعه ای عادلانه صرف کرده اند، هیچ اطلاعی از گفتمان نفرت آلود و کذب به وجود آمده در اثر این پول نداشته باشند.
8 بنیاد کلیدی که در این نوشتار کارنامه آنها ارائه می شود به طور آگاهانه یا اتفاقی از گروهی اندک اما تاثیر گذار در حوزه اسلام هراسی در آمریکا به طور گسترده حمایت می کنند، گروه های که از پول این افراد برای انتشار پیامی منحرف کننده درباره اسلام و مسلمانان استفاده می کنند؛ پیامی که با اصول بنیادین آزادی های مذهبی و تکثرگرایی در جامعه آمریکا در تضاد است بر مبنای تحلیل گسترده هشت بنیاد و افراد کلیدی تقویت کننده گفتمان اسلام هراسی در آمریکا به شرح زیر است:
*بنیاد دانرز کپیتال
*بنیاد ریچارد ملون اسکایف
*بنیاد لیندی و هری بردلی
*بنیاد و موسسه خیریه نیوتن و راچل بکر
*بنیاد راسل بری
*بنیاد آن کورج
*بنیاد و موسسه خیریه ویلیام رزن والد
*بنیاد معروف فیربوک
اطلاعات مالی این موسسه ها از سال 2001 تا 2009 از اسناد عمومی موجود در وزارت درآمدهای داخلی آمریکا جمع آوری شده است.
برخی از این سازمان ها به طور عمومی و کلی جزء حامیان مالی محافظه کاران قلمداد می شوند. مانند بنیاد ریچارد ملون و بنیاد لیندی و هری بردلی.
برای مثال در سال 2009 بنیاد ریچارد ملون مبلغ 550 هزار دلار به موسسه فعالیت های تجاری آمریکایی که موسسه ای محافظه کار است اهدا و بنیاد لیندی و هری بردلی نیز مبلغ 45/4 میلیون دلار به انجمن فدرالیست های آمریکا تقدیم کرده است.
برخی از این موسسه ها در حمایت از تلاش برای ایجاد برابری و محافظت از آزادی ها مذهبی کمک های داوطلبانه ارائه می کنند. برای مثال بنیاد "راسل بری" کمکی بالغ بر 145 هزار دلار به صندوق اسراییل جدید، اهدا کرده است. این صندوق سازمانی است که تلاش می کند فضای برابری را برای همه شهروندان (اسراییلی) فارغ از مذهب، اصالت ملی، نژاد، جنسیت و جهت گیری جنسیتی فراهم کند. بعضی دیگر از این موسسه ها مانند بنیاد دانرز کپیتال به طور ویژه مبالغ هنگفتی را به جناح راست تزریق می کند که در بسیاری از این موارد، این کمک ها به سازمان های فعال در حوزه اسلام هراسی می رسد.
این هشت بنیاد بر اساس میزان مبلغ ارائه شده به این شبکه طبقه بندی شده اند که بنیاد دانرز کپیتال در راس آنهاست.
 

بنیاد "دانرز کپیتال"
این بنیاد، سازمانی همکار با موسسه دانرز است که به طور مستقیم پول هایی از افراد ثروتمند گرفته و آنها را صرف امور گوناگون می کند. از آنجا که افراد گوناگون با هویت پنهان به این موسسه کمک های مالی می کنند، امکان ردیابی نوع کمک ها دشوار است. افراد کمک کننده ملزم هستند برای استفاده از خدمات این موسسه حسابی یک میلیون دلاری را در آن افتتاح کنند. بنیاد دانرز کپیتال زمینه انجام کمک های داوطلبانه را به طبقه ای از موسسات خیریه معتقد به آزادی فراهم می کند. همچنین موسسه های خیریه ای که ماهیت غیر دولتی دارند و به طور خصوصی فعالیت می کنند و راهکارهایی برای موضوعات حساس روز ارائه می دهند، زیر چتر حمایت این بنیاد قرار دارند. هیئت امنای این بنیاد، شماری از محافظه کاران شناخته شده آمریکایی را در خود جای داده اند.
رییس این بنیاد " آدام میرسون، رییس میزگرد انسان دوستانه است که در واقع اتحادیه ای ملی در حوزه نیکوکاران قلمداد می شود. علاوه بر این، افرادی چون " کریستوفر دی موت" از موسسه تجارت آمریکایی حضور دارند. این موسسه یکی از اتاق های فکر محافظه کاران در واشنگتن است که پیشینه گسترده ای در حوزه به کار گیری مواضع هجومی و سیاست خارجی ایالت متحده آمریکا دارد. همکار او "استیون هاوارد" هم جزء همین شخصیت های کلیدی است. دیگر اعضای هیئت امنا عبارتند از:
*موسسه آکتون – یک اتاق فکر محافظه کاران مسیحی
*پریستن آلن مورن – مدیر اجرایی
*موسسه عدالت و رییس آن ویلیام ملور
*استیفن مور یکی از دبیران وال استریت ژورنال و از اقتصاد دانان محافظه کار
*جان فون کنون معاون بنیاد میراث
که همگی جزء افراد کلیدی اتاق های محافظه کاران در کشور آمریکا هستند.
در سال 2009 این موسسه مبلغ 60 میلیون دلار به طیف گسترده ای از محافظه کاران در آمریکا اهدا کرد که البته هیچ کدام از آنها ماهیت فعالیت های اسلام هراسی نداشتند. کمک های ارائه شده به ترتیب موسسه ها عبارتند از:
*موسسه تجارت آمریکایی، 7/2 میلیون دلار
*بنیاد تنظیم گری شکوفایی آمریکایی ها 1/1 میلیون دلار
*اتحاد "سام آدامز" که در حوزه افزایش آگاهی های موجود در سیاست گذاری های بازاز فعالیت می کنند، مبلغ 2/3 میلیون دلار
*موسسه "هارتلند" که یکی از طرفداران بازار آزاد و شریک کمپانی سیگارسازی"فیلیپ موریس"، 2/2 میلیون دلار
*شبکه "استیت پالسی"، 6/2 میلیون دلار
* انجمن فدرالیست های آمریکا یکی از سازمان های محافظه کار که قائل به تفصیل بنیادی از قانون اساسی آمریکاست، 3/1 میلیون دلار کمک کرده است.
* برگرفته از کتاب "اسلام هراسی در غرب" اثر محمدرضا دهشیری
پایان پیام/

کد خبر 289015

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha