حرص، حسرت و حسادت نتیجه ناشکری است

خبرگزاری شبستان: حجت‌الاسلام پناهیان با اشاره به آثار ناشکری در انسان‌ها گفت: شکر یک فرهنگ جامع و معجزه تربیتی بوده که ناسپاسی، حس حسادت، حسرت از گذشته و حرص بیشتر را به دنبال دارد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان در مراسم سوگواری ابا عبدالله الحسین (ع) که شنبه 18 آبان از ساعت 20 تا 22 برگزار شد با اشاره به ادامه مباحث خود پیرامون موضوع شکر به عنوان پرفضیلت‌ترین نعمت الهی گفت: خداوند از انسان‌ها انتظار دارد که ناشکر نباشند و ما نیز باید از ناشکری متنفر بوده و در مقابل سپاسگزاری به درگاه الهی کمر خم کنیم.

ناشکری چوب سنگین الهی را دربر دارد

حجت‌الاسلام پناهیان با اشاره به آثار ناسپاسی و ناشکری انسان‌ها عنوان کرد: شکر فضیلت راحت الهی بوده و نسبت به صبر دیگر فضیلت الهی از آسانی بیشتری برخوردار است و انسانی که ناسپاس است چوب سنگین الهی را به خاطر کفر نعمت‌اش خواهد دید.

وی افزود: از امام رضا (ع) سوال شد که چرا انسان تارک‌الصلاه کافر است اما مسلمانی که گناه منافی عفت انجام می‌دهد و حکم‌اش اعدام است، کافر نیست؛ امام رضا (ع) پاسخ دادند کسی که آن گناه را انجام می‌دهد تحت فشار شهوت بوده ولی انسان تارک‌الصلاه زیر فشار شهوت نیست لذا این انسان کافر است.

وی تصریح کرد: شکر نیز یک موضوع تعارفی نیست، با آنکه آسان است اما ناسپاسی‌کردن چوب سنگین و سخت‌تری دارد همچون که در روایات نقل است پیامبر (ص) ضمن توصیف برکات و نعمات ماه مبارک رمضان شخصی از خوشحالی گفت که این ماه بسیار ماه راحت و خوشحالی است و پیامبر (ص) در پاسخ گفتند رعایت آداب این ماه نیز بسیار مهم است و کسی که با وجود این نعمت و رحمت بسیار بی‌توجهی کند گویی به خداوند متعال بی‌احترامی کرده است. خداوند در قرآن می‌فرماید من را بخوانید تا اجابت کنم و ناتوان‌ترین انسانی است که از دعاکردن عاجز باشد و همین دعاکردن که آسان‌ترین کار است ترک آن بدترین توبیخ را دارد.

ویژگی انسان‌های شاکر چیست؟

حجت‌الاسلام پناهیان با اشاره به شاخصه‌های انسان‌های شاکر عنوان کرد: برخی افراد زبان‌شان با ناشکری می‌چرخد که این فرهنگ جامعه را نیز خراب می‌کند. ناشکرانه صحبت‌کردن و روحیه ناسپاسی‌داشتن بد است و باید از زندگی حذف شود و مهم‌ترین نتیجه ناشکری تقویت روحیه حرص، حسرت و حسادت در انسان است.

حجت‌الاسلام پناهیان ضمن یادآورشدن جایگاه معنوی امام علی (ع) و لزوم ارادت و مودت قلبی مسلمانان نسبت به ایشان گفت: حضرت علی (ع) پیرامون موضوع شکر سخنان گران‌باری دارد، ایشان از لحاظ معنوی بسیار جایگاه داشته و مؤمنان همچون که برای داغ امام حسین (ع) باید به تکاپو بیفتند نسبت به محبت امام علی (ع) نیز باید اینچنین باشند.

وی افزود: حضرت علی (ع) می‌فرماید: شاکرترین مردم قانع‌ترین آنها هستند و کفران‌ترین نسبت به نعمت‌های الهی حریص‌ترین مردم هستند.

 

وی افزود: حرص انسان را ناشکر تربیت کرده و همت او را برای کارکردن کاهش می‌دهد. همچنین در پیشبرد اهداف مشخص‌شده یک جامعه رونق اقتصادی با وجود انسان‌های ناسپاس محال است اتفاق بیفتد و برای شاکرشدن باید قناعت‌پیشه شد.

حجت‌الاسلام پناهیان عنوان کرد: امام صادق (ع) می‌فرمایند از خیره‌شدن چشمان‌تان نسبت به زیبایی‌های زندگی دیگران و افرادی که در دنیا غرق هستند، پرهیز کنند زیرا اخلاق‌تان بد می‌شود و غم و غصه بسیار به سراغ‌تان می‌آید. همچنین حضرت علی (ع) می‌فرماید در زندگی به زیردستان‌تان بسیار زیاد نگاه کنید تا شکرتان نسبت به پروردگار الهی افزایش یابد.

حجت‌الاسلام پناهیان عنوان کرد: شکر یک فضیلت نیست بلکه یک فرهنگ جامع از خوبی‌ها بوده و می‌تواند به عنوان یک معجزه تربیتی روابط، ادبیات و مناسبات اجتماعی را ترمیم کند.

وی با اشاره به عوامل کمرنگ‌کننده حس شکر در انسان‌ها تصریح کرد: حسرت‌خوردن نسبت به گذشته حس شکر را برای انسان‌ کم کرده و دل آدمی را سیاه می‌کند. امام علی (ع) می‌فرماید زهد همه‌اش بین دو کلمه قرار دارد، زهد یعنی قرارگرفتن میان زمانی که انسان از خوشی‌های همراه با غفلت پرهیز کند و برای نعمت‌های ازدست‌داده و غصه‌های گذشته حسرت نخورد، زهد یعنی کوتاهی آرزوها و شکر هنگام نعمت الهی.

 

وی افزود: نگاه به نعمت دیگران اصالت‌آور است و بهتر است آدمی به تکلیف و وظیفه خود عمل کند و برای نعمت‌هایی که خدا به او داده شکر به‌جا آورد.

حجت‌الاسلام پناهیان خاطرنشان کرد: اغلب مضامین مناجات‌ها و زیارت‌نامه‌های ما همچون زیارت امین‌الله سرشار از حس شکر و سپاسگزاری است در حالی که اغلب ما انسان‌ها با حس شکایت به درگاه خداوند و ائمه معصومین می‌رویم و یکی از نعمت‌های بزرگ الهی ولایت ائمه معصومین است که خداوند ممکن است از تمام نعمت‌های دیگر خود برای انسان‌ها در این دنیا بگذرد اما از نعمت امامت و ولایت در روز قیامت سوال می‌شود و انسان‌ها باید نسبت به آن شکر همیشگی به‌جا آورند.

پایان پیام/

 


 

کد خبر 311662

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha