راه اندازی کتابخانه سیار در روستاهای زیر یک هزار و 200 نفر جمعیت

خبرگزاری شبستان: معاون کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل از راه اندازی کتابخانه سیار در روستاهای زیر یک هزار و 200 نفر جمعیت استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اردبیل، جعفر نوعخواه معاون کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل عصر امروز( 3 آذر) در آیین تجلیل از خادمان فرهنگ مکتوب شهرستان نیر، اظهار داشت: در این راستا احداث و راه اندازی 74 کتابخانه روستایی در روستاها به استانداری اردبیل پیشنهاد شده است که ما امیدواریم با احداث این مکان های فرهنگی موافقت شده و تامین اعتبار شود.


وی با بیان اینکه بر اساس بررسی نهاد کتابخانه‌های عمومی استان سرانه مطالعه در استان به 79 دقیقه ارتقا یافته است که از میانگین کشوری نیز بالاتر می باشد، عنوان کرد: این استان دارای 66 کتابخانه نهادی و مشارکتی و بیش از 700 هزار جلد انواع کتاب در موضوعات مختلف است.


نوعخواه با اعلام اینکه اولین کتابخانه خیرین کتابخانه ساز استان در مدرسه مرحوم حسنعلی علیپور احداث می‌شود، تصریح کرد: کتابخانه قدیمی در کنار خیابان ساحلی اردبیل با هماهنگی مسئولان شهرستانی یا باسازی می‌شود و یا به یکی از نهادهای دولتی واگذار یا فروخته می‌شود و از محل فروش آن در کنار خیابان اصلی و در جای پر تردد این شهر اقدام به احداث کتابخانه مرکزی خواهد شد.


معاون کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل با اشاره به کتابخانه های مشارکتی، گفت: بر اساس آیین‌نامه تامین فضای مناسب و نیروی انسانی بر عهده طرف مشارکت و تامین کتاب مورد نیاز بر عهده اداره کل کتابخانه ‌ای عمومی استان است و ما از هر نهاد یا سازمانی که آمادگی احداث را دارد حمایت می کنیم.


تمام کتابخانه‌های شهرستان نیر به اینترنت پرسرعت متصل شده است


در ادامه این مراسم میرفخرالدین زاهد، فرماندار شهرستان نیر هم طی سخنانی با بیان اینکه کتابداران همچون مشاورانی هستند که در اعتلای فرهنگ کتابخوانی خدمات ارائه می کنند، گفت: در شهرستان نیر سه باب کتابخانه عمومی با 33 هزار جلد انواع کتاب و 13 هزار نفر عضو فعال وجود دارد که این شاخص ها سرانه مطالعه در شهرستان را در حد استاندارد قرار داده است.


زاهد با اعلام این مطلب که تمام کتابخانه‌های این شهرستان به اینترنت پرسرعت متصل شده است، خاطر نشان کرد: کتاب و کتابخوانی در آگاهی بخشی و افزایش بصیرت اهالی جامعه نقش بسزایی دارد و لازم است که از مقوله مطالعه حمایت بیشتری انجام شود.


فرهنگ مطالعه منشا فرهنگ دینی دارد


در پایان این مراسم حجت‌الاسلام میکائیل مقدسی امام جمعه نیر با اشاره به لزوم پیروی از سیره ائمه اطهار(ع)، تصریح کرد: ائمه اطهار (ع) به مطالعه بها می‌دادند و همواره اصحاب و یاران خود را به خواندن کتاب سفارش کرده‌اند و بر ما نیز واجب است پیرو این سیره و سلوک باشیم.

 

حجت‌الاسلام مقدسی گفت: ایجاد کتابخانه‌های عمومی در شهرها و روستاها و ساخت کتابخانه در جوار مساجد از اصلی‌ترین راه‌های ترویج کتابخوانی میان قشر جوان جامعه است.


گفتنی است، در این همایش از 30 نفر از خادمان فرهنگی در بخش‌های مختلف و همچنین خبرنگاران فعال در حوزه ترویج فرهنگ ارزشمند مطالعه با اهدای لوح و جوایزی تقدیر شد.


پایان پیام/
 

کد خبر 316339

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha