اعزام هیات تعزیه داران ائمه اطهار(ع) استان مرکزی به سوگواره تعزیه کشور

خبرگزاری شبستان: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی از اعزام هیات تعزیه داران ائمه اطهار(ع) استان مرکزی به هفتمین سوگواره تعزیه استان فارس خبر داد.

مصطفی مشایخی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اراک با اشاره به  اعزام هیات تعزیه داران ائمه اطهار(ع) استان مرکزی به هفتمین سوگواره تعزیه شهرستان لامرد استان فارس، تصریح کرد: این هنرمندان اراکی به سرپرستی حسن مجللی، روز یکشنبه هشتم دی ماه جاری در هفتمین سوگواره تعزیه شهرستان لامرد استان فارس به اجرای مجلس تعزیه شهادات امام حسین (ع) می پردازد.


وی ادامه داد: در این مجلس تعزیه آقایان مصطفی مجللی، ابراهیم سلیمانی، علی قهیهه ای، محمد باقری پویا، اسماعیل مجللی، علی سرچالی و حسن مجللی به ایفای نقش می پردازند.


مشایخی بیان کرد: سوگواره تعزیه شهرستان لامرد به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با حضور هشت گروه تعزیه خوان از استان های مرکزی، اصفهان، خوزستان، قزوین، همدان، مازندران و فارس در این شهرستان برگزار می شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی با اشاره به اینکه هنر تعزیه از هنرهای فاخر ایرانیان است و قدمت این هنر در استان مرکزی به 250 سال می رسد، افزود: این هنر فاخر در میان مردم ایران از رنگ و بوی خاصی برخوردار است و ارتقای این هنر اصیل و جلوگیری از بروز بدعت در آن ضروری است.

 این مقام مسوول با بیان اینکه این میراث غنی باید برای همیشه تاریخ زنده بماند، بیان کرد:  استان مرکزی سابقه درخشانی در زمینه تعزیه دارد و به‌عنوان یکی از قطب‌های تعزیه کشور شناخته شده است و قدمت هنر تعزیه در آن به زمان دولت ناصری بازمی‌گردد.

وی ادامه داد: گروه‌های متعدد تعزیه و مفاخر معروف و مشهوری در شهرستان‌های مختلف استان به ویژه تفرش وجود دارد.


مشایخی اظهار کرد: در حوزه اجرای تعزیه در استان مرکزی اقدامات مطلوبی صورت گرفته و در حال حاضر معروف‌ترین شبیه‌خوان‌های فاخر کشور از استان مرکزی برخاسته‌اند و نسخ تعزیه‌خوانی میرانجم که جزء ارزشمندترین نسخه‌های تعزیه است متعلق به استان مرکزی است.


مدیرکل ارشاد استان از برنامه‌ریزی برای ساماندهی گروه‌های تعزیه استان خبرداد و افزود: طی سه سال اخیر شورای تعزیه استان جهت شناسایی و ساماندهی امور مربوط به تعزیه و تعزیه‌خوانی استان با حکم اداره کل ارشاد با بهره‌گیری از پیشکسوتان تعزیه و نسل جوان متخصص و متبحر در امور تئاتر، موسیقی، هنر و غیره تشکیل شده و اقدامات مطلوبی نیز در رأس فعالیت‌های آن قرار گرفته است.


پایان پیام/

کد خبر 327348

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha