هر چه در صدر اسلام نبوده، بدعت است!!

خبرگزاری شبستان: اخیرا وهابی‌ها فتواهای دیگری داده‌اند از جمله اینکه آب یخ نباید بخورید چون در صدر اسلام کسی آب یخ نمی‌خورده است، ‌یا کفش پاشنه‌بلند نباید پوشیده شود چون در صدر اسلام چنین کفش‌هایی نمی‌پوشیدند!

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان، ‌برنامه «پندار» کار مشترکی از گروه معارف اسلامی شبکه دو سیما و پژوهشکده باقرالعلوم (ع)‌ جمعه شب، ‌13دی ماه روی آنتن شبکه دو سیما رفت. 

بر پایه این گزارش،‌ در این برنامه طی چندین بخش ویدئوهایی از شبکه‌های مختلف وهابی پخش شد که طی این ویدئوها ‌اساسا عزاداری برای حضرت سیدالشهدا(ع)،‌ مشکی پوشیدن در ایام عزاداری، گریه بر امام حسین(ع)،‌ خوردن نذری‌ها در مراسم عزاداری از سوی مجریان و حاضران در برنامه این شبکه‌های معاند زیر سوال رفته بود. 

در ادامه برنامه حجت‌الاسلام و المسلمین سید مهدی علیزاده،‌ رییس پژوهشکده حج و زیارت طی سخنانی با اشاره به مفهوم بدعت در دین اظهار کرد: بدعت به این معنا است که چیزی داخل دین شود که در دین نیست، مثل اینکه بگویند نماز صبح سه رکعت است یا نماز ظهر پنج رکعت است.
وی گفت: وهابیون عزادای را بدعت می دانند در حالی که همه منابع معتبر تاریخی این ماجرا را بیان کرده‌اند که زمان شهادت حمزه عموی پیامبر(ص) زنان و مردان بر شهدای خود می‌گریستند و حضرت (ص) هرگز نهی نکردند بلکه از آنان خواست تا برای حمزه نیز گریه کنند چراکه حمزه گریه کن نداشت. 

حجت الاسلام علیزاده تصریح کرد: همچنین زمانی که پیامبر(ص) خبر شهادت جعفر بن ابی طالب را شنیدند به شدت گریستند و یا زمانی که ابراهیم فرزندش از دنیا رفت نیز گریه کردند و فرمودند وقتی انسان عزیزی را از دست می دهد بر این مصیبت غمین می‌شود،‌ همچنین در مورد یعقوب (ع) نیز می‌گویند آن قدر از دوری یوسف (ع) گریه کرد که نابینا شد.

این پژوهشگر علوم دینی افزود: اگر به صورت کلی معنای سنت را محدود کنیم که بسیاری از اعمال ما باید بدعت باشد،‌ شاید جالب باشد که اخیرا وهابی‌ها فتواهای دیگری داده‌اند از جمله اینکه آب یخ نباید بخورید چون در صدر اسلام کسی آب یخ نمی‌خورده است، ‌یا کفش پاشنه‌بلند نباید پوشیده شود چون در صدر اسلام چنین کفش‌هایی نمی‌پوشیدند! 

در بخش بعدی برنامه حجت‌الاسلام والمسلمین علی بخشی، محقق و پژوهشگر طی سخنانی با بیان اینکه وهابیت سلفی نوظهور محسوب می‌شود، ‌به بیان تاریخچه‌ای از زندگانی و فعالیت محمد بن عبدالوهاب پرداخت و گفت: محمدبن عبدالوهاب در شهر عُیَینه از توابع نجد متولد شد و فقه حنبلی را در زادگاه خود آموخت و سپس برای تکمیل تحصیلات به مدینه رفت و چندی بعد، محمدبن عبدالوهاب مدینه را به سوی نقاط دیگر ترک کرد و چهار سال در بصره و پنج سال در بغداد و یکسال در کردستان و دو سال در همدان اقامت گزید.

وی تصریح کرد: ‌همچنین بعدها در اصفهان و قم اقامت داشت که در مورد اقامت او در قم نقل‌های مختلفی وجود دارد؛‌ همچنین او بعدها به «حُرَیمله» رفت اما به سبب اعتقاداتش از این شهر رانده شد و به عینیه رفت اما از آنجا نیز رانده شد و به درعیه رفت و در آنها دعوت خود را به حاکم آن شهر منتقل کرد و مورد قبول واقع شد و با کمک کمپانی هند شرقی نزاعی را میان مسلمانان حجاز راه انداخت و سرانجام با همین حمایت‌ها به قدرت رسید.
در ادامه این برنامه سید محمدرضا خوشرو، ‌پژوهشگر رسانه بیان کرد: وهابیون شبکه‌هایی را تشکیل داده‌اند و مناسک شیعه را دنبال می‌کنند تا موردی پیدا کرده و با آن شبه‌سازی کنند که در این میان شبکه‌هایی چون کلمه و وصال فارسی همه یک هدف دارند که همان ایجاد اختلاف در جامعه اسلامی است.
همچنین در بخش بعدی برنامه قسمت دوم از سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین علی بخشی پخش شد که وی طی سخنانی یادآور شد: از ترفندهای وهابیت برای تخریب وجهه اهل بیت (ع) آن است که هیچ چیز را حرام نمی‌دانند و نشر اکاذیب می‌کنند مثلا بنرهایی بزرگی را در سطح برخی کشورهای عربی نصب کرده و می‌نویسند شیعه می‌گوید :لا نبی الا علی! و این جمله را از لا فتی الا علی برداشت کرده اند،‌ حال سوال آن است که این جملات آیا دروغ نیست آیا این تهمت نیست، کجا شیعه گفت لا نبی الا علی؟ 

پایان پیام/

کد خبر 329034

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha