مسجدی با رنگ و بوی فعالیت های مهدوی

خبرگزاری شبستان: مسجد آیت الله انگجی تبریز، از مساجد فعال تبریز در زمینه های مهدوی است که تحت عنوان بنیاد نیمه شعبان فعالیت می کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از تبریز، مسجد آیت الله انگجی تبریز از مساجد فعال و بزرگ تبریز می باشد که در مرکز این شهر واقع شده است. این مسجد بعد از احداث خیابان جمهوری اسلامی در دهد پنجاه، توسط عده ای از مؤمنین خیر، نوسازی و در نیمه شعبان سال 1354 افتتاح شد.


در طول سالیان گذشته علمای متعددی همچون آیت الله حاج میرزا فتاح سرابی و آیت الله سید ابوالحسن انگجی و آیت الله شبستری در این مسجد به امامت جماعت مشغول بوده اند و به علت سکونت آیت الله انگجی در نزدیکی این مسجد به نام آن عالم جلیل القدر اشتهار یافته است.


بعد از بازسازی مسجد، نماز جماعت و جلسات تفسیر قرآن کریم مرحوم آیت الله حاج شیخ نصرالله شبستری به این مسجد انتقال یافت. قبل از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی جلسات تفسیر قرآن کریم در این مسجد توسط آیت الله شبستری از سودمندترین برنامه ها در سطح شهر بود که اقشار مختلف مردم بویژه دانشجویان از آن بهره مند می شدند که این حضور تا آغازین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داشت.


در سال 1358 به دستور صریح و کتبی دومین شهید محراب آیت الله مدنی(ره) با توجه به شرایط آن روزگار، اولین هسته مقاومت بسیج مردمی تبریز در این مسجد پا گرفت و این مسجد به یکی از پایگاههای مردمی در حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی تبدیل شد.


مسجد آیت الله انگجی در طول 8 سال دفاع مقدس، همواره یکی از فعالترین و پر رونق ترین مساجد در این زمینه بود که شهادت 33 نفر از اعضای آن در جنگ تحمیلی گواه صادقی بر این مدعاست. در آن دوران معنوی، انواع فعالیتها در راستای مقتضیات آن مقطع زمانی از این مسجد به منصه ظهور رسید که در کارنامه درخشان مسجد مضبوط است.


شالوده اولیه فعالیتهای کنونی این مسجد به برکت استقرار پایگاه بسیج و انفاس پاک شهداء گرانقدری است که مخلصانه و در حساسترین مقاطع در این خانه خدا به پاسداری و تلاش در راه تحقق اهداف والای انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی(قدس سره) پرداختند.


بعد از اتمام دفاع مقدس و بازگشت نیروها به خانه و کاشانه خویش، در نیمه شعبان سال 1367 اولین برنامه برپایی جشنهای نیمه شعبان که در طول جنگ کم رنگ شده بود، در این مسجد به همت اعضاء بسیج مسجد شکل گرفت و به مرور زمان با وسعت بخشیدن به فعالیتها، اینک به یکی از مراکز فعال مهدوی در سطح کشور تبدیل شده است.


بنیاد نیمه شعبان مسجد آیت الله انگجی تبریز در سال 1381 برای انسجام بخشیدن به کارها، تحت شماره ثبت 334 ثبت شد که از مؤسسین اولیه بنیاد می توان به مرحوم آیت الله سید ابوالحسن مولانا(ره) اشاره نمود که هدایتها و ارشادهای وی از برگهای زرین تاریخچه مسجد است.


تمام امور این مجموعه مردمی در ذیل کمیته کاری به انجام می رسد. تلاشهای فرهنگی، آموزش و پژوهش، امور خیریه، سمعی و بصری، اجرایی، پشتیبانی، تامین منابع مالی با همت خالصانه و عاشقانه بیش از یکصد نفر در سطوح مختلف علمی و دارای مشاغل گوناگون شخصی به انجام می رسد که در راه تبیین صحیح موضوع مهدویت است.


رابطه مستحکم با روحانیت متعهد، مشارکت دادن اقشار مختلف مردم در تمام برنامه های عمومی و حرکت در راه اهداف والا و اصیل انقلاب اسلامی از شاخصه های این مجموعه مذهبی است.


در طول فعالیت شانزده سال گذشته اقداماتی نظیر: انتشار بیش از 20 عنوان کتاب مذهبی توسط انتشارات نور ولایت وابسته به مسجد، انتشار 10 شماره از ویژه نامه سالانه نیمه شعبان که تاکنون 189 مقاله در خصوص امام مهدی (عج) در این سالنامه ها منتشر شده که توسط 83 تن از صاحبان نظر و اندیشه به رشته تحریر درآمده است، برگزاری مسابقات مختلف فرهنگی، تولید سی دی های برنامه برگزار شده در طول سالیان گذشته، دعوت از محضر دانشمندان و سخنرانان مذهبی، علما و بزرگانی، بزرگداشت با شکوه پنج مورد از مناسبتهای مذهبی در طول سال(ایام فاطمیه دوم، جشن نیمه شعبان، احیاس شبهای پر فیض 19، 21، 23 ماه مبارک رمضان، عید غدیر خم، مراسم زیارت عاشورا در صبح عاشورا) انجام شده است.


گفتنی است، بنیاد نیمه شعبان مسجد آیت الله انگجی تبریز تاکنون موفق به کسب لوح تقدیر از مراکز مختلف شده است: جشنواره برترین های مهدویت ـ بهار سال 1381 ـ قم (با عنوان کسب رتبه اول در میان مطبوعات غیر رسمی در خصوص نشر آثار مهدوی)، چهارمین اجلاس دوسالانه امام مهدی(عج) ـ نیمه شعبان سال 1381 ـ تهران (برگزیده مراکز فعال مهدوی).

 

جلسات ماهانه مهدویت به همیت بنیاد فرهنگی و خیریه نیمه شعبان مسجد آیت الله انگجی تبریز با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه در محل این بنیاد برگزار می شود.


گفتنی است، بنیاد نیمه شعبان مسجد آیت الله انگجی تبریز درکنار برگزاری این نشست‌های مهدوی، یکی از کتابخانه های تخصصی مهدویت را داراست که عموم علاقه‌ مندان می‌توانند از منابع آن بهره‌مند شوند.


چاپ کتب مهدوی، انتشار ویژه نامه‌ها، برگزاری کنگره‌های علمی و فقهی و همچنین ارتقای سطح بینش دینی و معرفتی شهروندان تبریزی از مهم‌ترین اهداف فعالیت بنیاد نیمه شعبان مسجد آیت الله انگجی تبریز است.

پایان پیام/
 

کد خبر 329544

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha