وحدت و یکپارچگی امت اسلام؛ هدف سیره عملی پیامبر اسلام(ص) است

خبرگزاری شبستان:عضو شورای فرهنگ عمومی کاشان گفت: وحدت و یکپارچگی امت اسلام؛ هدف سیره عملی پیامبر اسلام(ص) و از راهبردهای بنیادین اقتدار امت اسلامی در تمام زمان‌ها و مکان‌هاست.

عباسعلی فراهتی، عضو شورای فرهنگ عمومی کاشان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اصفهان با تاکید بر تلاش‌های فراوان پیامبر اعظم(ص) در راه برپایی و تحقق اقتدار امت اسلام، گفت: اقتدار و عزت جامعه نو پای اسلامی در عصر رسالت، برآیند وحدت و راه‌ کارهای ارائه شده از سوی پیامبر خاتم(ص) ‌بود.


وی ضرورت، ‌اهمیت و فواید وحدت در سیره سیاسی، اجتماعی و فرهنگی پیامبر(ص) ‌علاوه بر گفتارهای آن حضرت را تاکید کرد و افزود: پیامبر اعظم(ص) اسوه کامل در تمامی ابعاد زندگی است که الگو قرار دادن سیره آن حضرت، برای مسلمانان امروز نیز، کارآمدترین راه‌ کارها را برای تحقق وحدت اسلامی، ارائه می دهد.


*مراد از وحدت امت اسلامی، همبستگی مسلمانان در کنار حفظ مذاهبشان بر محور مشترکات دینی است


رئیس دانشگاه پیام نور کاشان با استناد به حدیثی از امام علی(ع) وحدت را عامل اصلاح شکاف‌های اجتماعی و پیونددهنده فاصله ها دانست و افزود: مراد از وحدت امت اسلامی هم‌بستگی و همدلی مسلمانان در کنار حفظ مذاهبشان بر محور مشترکات دینی مثل توحید، قرآن، پیامبر اعظم(ص) و سنت و سیره نبوی است.


فراهتی همبستگی و همدلی مسلمانان در برابر خطراتی که اصل اسلام و جامعه مسلمانان را تهدید می کند نمادی دیگر از اهداف وحدت دانست و گفت: دوری از اختلاف های گوناگون مذهبی، سیاسی، نژادی و زبانی که موجب وهن و سستی امت اسلامی می شود، ضروری است.


وی تجلّی راهبردهای گوناگون پیامبر اعظم(ص) برای برپایی وحدت امت اسلامی در سیره آن حضرت را تاکید کرد و گفت: حضرت با ورودش به مدینه راه ‌کارهای اساسی از جمله انعقاد پیمان نامه ها و عقد قراردادهای اخوت را برای عزت و اقتدار مسلمانان در پیش گرفت که از بارزترین راهبردهای وحدت اسلامی در جامعه آن زمان است.


به گفته وی، پیمان نامه‌ عمومی در مدینه،پیمان نامه برادری در مدینه،ایجاد وحدت دینی،نفی قوم‌گرایی، نژادپرستی و تبعیض‌های ناروا و بهره‌گیری فرهنگی از ظرفیت های موجود از راه‌ کارهای سیاسی- فرهنگی حضرت محمد(ص) در ایجاد و تحکیم وحدت در بین مسلمانان صدر اسلام بود.


*وحدت جوهره قوام، پایداری وحیات هستی است


این عضو هیات علمی دانشکده علوم انسانی دانشگاه کاشان در ادامه حمایت از محرومان و تحمل و مدارا را دو نمونه دیگر از راه‌کارهای اجتماعی و فردی وحدت در سیره پیامبر ختمی مرتبت(ص) در صدر اسلام یادآورشد و گفت: وحدت جوهره قوام، پایداری وحیات هستی است و پیامبران، سفیران وحدت اسلامی هستند.


فراهتی تصریح کرد:ندای وحدت طلبانه حضرت محمد(ص)، فریاد وحدت طلبانه تمامی انبیای الهی است که در زمان آن حضرت به کمال نهایی خود رسید.


وی اظهارداشت:خدای عالم دین اسلام را آورد و به برکت دین اسلام الفت و برادری میان مردم برقرار کرد تا در سایه وحدت تمام مردم را در گرد اسلام جمع شوند.


به گفته وی، وحدت امت اسلامی، از اصول مورد تاکید پیامبر اعظم (ص) و از منظر آن حضرت اقتدار مسلمانان در پرتوی وحدت است.


*الگو قرار دادن سیره نبوی، کارآمدترین راهکار تحقق وحدت برای مسلمانان امروز است


عضو هیات علمی گروه معارف دانشگاه کاشان افزود:از آن جای که پیامبر اعظم (ص) اسوه کامل برای بشریت در زندگی است جامعه اسلامی نیز با به کارگیری این ارزش ها و فرامین آن حضرت می تواند در پیشبرد اهداف مقدس اسلام و وحدت اسلامی به موفقیت و اقتدار برسد.


*بیش از 50 آیه در قرآن در مورد وحدت


رئیس دانشگاه پیام نور کاشان در ادامه تعداد آیات قرآن در مورد وحدت یا مراد از آن را را بیش از 50 آیه خاطرنشان کرد و گفت: قرآن به عنوان نخستین منادی وحدت امت اسلامی در این آیات به موضوعات وحدت، پرهیز از اختلاف، ممنوعیت کارهای تفرقه انگیز و راهکارهای ایجاد اتحاد پرداخته می شود.


فراهتی اظهارداشت:خداوند در آیات 91 سوره های انبیا، 52 مومنون و 10 حجرات، مسلمانان را به دوری از اختلاف و تفرقه و ایجاد وحدت دعوت می کند.


وی تصریح کرد:الفاظ "واعتصموا، اصلحوا، رابظو، تعاونوا "و یا حتی دستورهای اخلاقی اجتماعی مانند حرمت غیبت، سوء ظن و افشاگری در قرآن مانند آیات 10 و 11 سوره های حجرات در جهت پیشگیری از اختلاف و در راستای تشویق وحدت آمده است.


به گفته وی،آیات 46 سوره های انفال و 103 آل عمران نیز آیه های مراد از وحدت در جهت رفع اختلاف و حفظ وحدت، دوری از حرکات اختلاف برانگیز، کینه آور و تحریک کننده احساسات است و ممنوعیت اختلاف و تفرقه با تجربه و عبرت از امت های پبشین با هدف تشویق به وحدت در آیات 105 سوره های آل عمران و 32 روم آورده شده است.


این استاد تاریخ اسلام عوامل وحدت بخش را در آیات 13سوره های حجرات، 14 نوح، 165 انعام، 48 مائده، 253 بقره و 55 سوره اسرا برشمرد و گفت: رفتار مسالمت آمیز با پیروان مذاهب مختلف،پرهیزاز طرح مسائل اختلاف برانگیز و بی ثمر مذهبی،جلوگیری از تحریک احساسات و توهین به مقدسات را از جمله این عوامل وحدت بخش برشمرد.


*گام های اساسی برای تحقق وحدت در جامعه


فر اهتی گام های اساسی برای تحقق وحدت در جامعه را رعایت چند موضوع مهم و چند گام اساسی ذکر کرد و گفت:سعی و کوشش برای ترویج و تشویق آرمان ها و ارزش های دینی و اصول مقدس در بین مردم، احترام به خرده فرهنگ ها و حفظ جایگاه آنها در سایه فرهنگ واحد و متعالی الهی، تلاش در جهت تبلیغ و گسترش عدالت در جامعه و تقلیل فاصله طبقاتی مردم و جهل زدایی، تقویت و توسعه دانش و بینش عمومی تعدادی از این موارد است.


وی افزود:پرهیز از هرگونه تساهل، تسامح و رعایت رافت و محبت در جای خود، تاکید و تقویت مشترکات فکری و اعتقادی جامعه، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی مستمر از طریق مبادی فرهنگی، نظارت و کنترل بر رفتار پاره ای دیگر از این موضوعات مهم و گام های اساسی برای تحقق وحدت در جامعه است.


*حفظ عزت و کرامت امت اسلامی هدف امام خمینی در ایجاد هفته وحدت


این مولف،مترجم و محقق کتب اسلامی، مدیریت عالمانه امام خمینی(ره) در نامگذاری هفته وحدت را یادآورشد و گفت:هدف معمار کبیر انقلاب اسلامی از نامگذاری این هفته حفظ عزت و کرامت امت اسلامی است.


وی ابتکار امام راحل(ره) در پایه گذاری هفته وحدت را تاکید کرد و گفت:این ابتکار در شرایط کنونی نیز در بین همه مسلمانان از اهمیت بسزایی برخوردار و یگانه راه رسیدن به تعالی و سعادت است.

 

به گفته وی، امام خمینی(ره) به سبب شناخت دشمنان و فتنه هایی که آنها برای نابودی دین مبین اسلام دارند هفته ای با عنوان وحدت را نامگذاری کرد.

 

پایان پیام/


 

کد خبر 334127

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha