نقش ژاندارمری در عملیات محرم

دشمن بعد از عملیات محرم در 22/8/61 با تعداد زیادی تانک دست به پاتک شدیدی زد که یک گروهان از نیروهای ژاندارمری فقط با تعدادی پرسنل ایثارگر و با تعداد کمی آرپی‌جی، جلوی این پاتک‌شان را گرفتند.

خبرگزاری شبستان: تا قبل از آغاز جنگ به صورت رسمی در 31 شهریور 1359، نیروهای ژاندارمری مستقر در مرز به عنوان اولین حافظان جمهوری اسلامی به مقابله با دشمن بعثی پرداختند. با هجوم گسترده و ناگهانی نیروهای بعثی در همان تاریخ از محورهای مختلف غرب و جنوب به خاک جمهوری اسلامی ایران، در اولین قدم نیروهای ژاندارمری مستقر در مرزها به همراه نیروهای مردمی به مقابله با آنان پرداختند. متن زیر گزیده ای از کتاب "نیروهای انتظامی و جنگ" پیرامون نقش آفرینی نیروهای ژاندارمری در عملیات محرم است.

 

عملیات محرم

عملیات مزبور در تاریخ 10/8/61 با رمز مبارک "یازینب" در منطقه عملیاتی موسیان و شرهانی، زبیدات و جنوب شرقی دهلران در غرب عین خوش با هدف آزادسازی ارتفاعات حمرین در جنوب دهلران، تهدید و دسترسی به امکانات نفتی داخل عراق و شهرک زبیدات آغاز شد. عملیات تا 15/10/61 و در سه مرحله اجرا شد و با شرکت تمامی نیروهای خودی اعم از ارتش، سپاه، بسیج و ژاندارمری تا دست یافتن به تمامی هدف های از پیش تعیین شده ادامه داشت. نیروهای خودی تا 15کیلومتری داخل عراق نفوذ کرده بر پاسگاه و تاسیسات نفتی عراق مسلط شدند.

نقش ژاندارمری در این عملیات به استعداد یک گردان در نیروهای خط‌شکن (یا طعمه) بود که همراه با دیگر نیروها تا آخرین حد تلاش نموده و در این راه شهیدانی چند نیز به پیشگاه امت شهیدپرور تقدیم نمودند. در این عملیات قرارگاه ژاندارمری که پشت خط مقدم مستقر بود و نقش تدارک خط را به عهده داشت در داخل خاک عراق مستقر شده بود و علی‌رغم پاتک شدید دشمن که از ساعت 6 صبح (21/8/61) شروع شده بود روحیه نیروها در این محل بسیار بالا بود. فرمانده گردان، سروان پیاده ناصر تیرانداز در این‌باره می‌گوید: این گردان به طور فعال در این قسمت از عملیات شرکت داشته حتی ما خودمان یک گروهان خط‌شکن داشتیم که اینها آماده بودند قبل از سایر برادران دیگر از روی مین بگذرند و بتوانند با شهادت‌شان و فدا نمودن خود راه را برای سایر برادران و پرسنل باز کنند البته در همان شب عملیات اینها دخالت داده شدند و حرکت کردند. صبح زود روز بعد از عملیات بقیه نیروهای ما که در واحدهای برادران سپاه ادغام شده بودند، روی ارتفاعات تسخیر شده مرزی رسیده، مستقر شده و تحکیم مواضع و هدف کردند.

ستوان فرشاد یکی دیگر از فرماندهان ژاندارمری در عملیات محرم در مورد ادغام نیروهای ژاندارمری با نیروهای سپاه می‌گوید: کلا ادغام نیروهای ژاندارمری در بسیج پاسداران، سبب تقویت روحیه هر دو نیرو شده و در کنار همدیگر و با استفاده از تجربیات یکدیگر توانستند عملیات را به نحو بسیار عالی تا سرحد امکان به انجام برسانند.

برخی از پرسنل گردان 907 ژاندارمری اصرار داشتند که تا موفقیت سرهنگ سپهری و فرمانده گردان 907 را برای رفتن به خط مقدم به‌دست آوردند اما به علت آتش شدید نیروهای عراقی و پاتک تازه آغاز شده، به آنان اجازه داده نشد. دشمن بعد از عملیات محرم در 22/8/61 با تعداد زیادی تانک دست به پاتک شدیدی زد که یک گروهان از نیروهای ژاندارمری فقط با تعدادی پرسنل ایثارگر و با تعداد کمی آرپی‌جی، جلوی این پاتک‌شان را گرفتند و چندین تانک‌شان را زدند و بقیه آنها فرار کردند.

سرهنگ بهرام‌‌پور جانشین فرمانده ژاندارمری جمهوری اسلامی ایران در قرارگاه عملیاتی شمال غرب و فرمانده ژاندارمری ناحیه کردستان، هدف از تشکیل قرارگاه حمزه سیدالشهدا را در سال 1361 در کردستان چنین توصیف می‌کند: هدف از تشکیل قرارگاه که مرکز عملیات ارتش و سپاه و ژاندارمری می‌باشد، بازکردن محورها و استقرار پایگاه‌ها در عمق منطقه سپس بستن مرزها و تجزیه ضد انقلاب داخلی و خارجی از یکدیگر و همین‌طور هماهنگ‌کردن نیروهای مسلح در جهت نیل به اهداف فوق می‌باشد.

سرهنگ دوم پیاده جعفر سپهری فرمانده عملیات ژاندارمری در خوزستان، نقش نیروهای ژاندارمری را در پیشرفت جنگ و پیروزی‌های به‌دست‌آمده تا دی‌ماه سال 1361 چنین بیان می‌کند: متأسفانه آنچنان که باید و شاید ژاندارمری‌ را در حدی که هست نشان ندادند. عملیات و فعالیت‌های سلحشوران ژاندارمری را بازگو نکردند مردم کمتر آگاهی دارند. ما که در بطن قضیه هستیم و در جریان آن هستیم می‌دانیم که ژاندارمری در تمام 25 ماه جنگ تحمیلی (تا آن زمان) چه ایثارگرانه خودش را نشان داده و چه کارهایی انجام داد. از ابتدای عملیات دشمن، ژاندارمری در اقصی نقاط مرزی بوده، قدم به قدم با دشمن مبارزه کرد. با دادن ضایعات بی‌شماری از پرسنل ایثارگر خودش، نشان داده در تمام حملات که انجام شده از عملیات حصر آبادان از عملیات ثامن‌الائمه، از عملیات فتح‌المبین، بیت‌المقدس، از عملیات رمضان و اخیرا عملیات محرم، ژاندارمری فعالانه شرکت داشته و آمار تلفات شهدا، مجروحان، معلولان و مفقود‌الاثرهای ژاندارمری نشانگر این ایثارها و جانبازی‌های غرورآفرین‌مان می‌باشد. من و تمام فرماندهان در مقابل این سلحشوران این عزیزانی که واقعا عاشق شهادت‌اند، شرمنده‌ایم؛ وقتی ایثارگری‌هایشان را می‌بینیم. ما برای هر عملیات وقتی به تعداد قلیلی پرسنل نیاز داریم به قدری داوطلب هستند، به قدری جان‌نثار هستند که قابل وصف نیست؛ همه‌شان دلشان می‌خواهد در این عملیات بخصوص در تک و در عملیات آفندی شرکت کنند و حتی پرسنلی که مدت‌ها در جنگ بودند و حتی زخمی شدند و برگشتند دوباره به سر خدمت، باز هم می‌خواهند در عملیات شرکت کنند؛ ما ناچاریم از بین داوطلبین باز هم عده‌ای را به قید قرعه انتخاب کنیم تا واحد مورد نظرمان تشکیل و به جبهه فرستاده شود. برادرها عملا بارها نشان دادند که حتی پرسنل از ما ناراضی می‌شوند به خاطر اینکه ما را چرا جبهه نمی‌فرستید و یا چرا در عملیات آفندی شرکت نمی‌دهید.

 

بنابراین گزارش، کتاب نیروهای انتظامی و جنگ به قلم سف الله رنجبر از سری کتاب های در جبهه ها چه خبر بود از سوی انتشارات اسلامی روانه بازار نشر شده است.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 343903

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha