فاطمه زهرا (س) و آموزش و پرورش

از پدرم رسول خدا (ص) شنیدم که می‌فرمود: دانشمندانی که پیرو مکتب ما هستند آن‌گاه که در روز قیامت بپا می‌خیزند آنچنان محشور می‌گردند که به میزان علوم و دانش‌ها به لباس کرامت و پوشش شکوهمند آراسته گردند.

خبرگزاری شبستان: هر اجتماعی نیاز به نمونه ی تربیتی دارد که در رسیدن به زندگی متعالی و ایده آل آن را رهبری کند، وجود نمونه های بارز تربیتی در هر زمینه در تکامل و تربیت افراد، نقش حساس و حیاتی را ایفا می کنند. از این رو سیر در زندگی تربیتی پیشوایان معصوم (ع) که شخصیت الهی و آسمانی هستند در سازندگی و تربیت بشر، نقش حساس و اساسی را دارد و بررسی زندگی و سیره آنان به مصداق آیه کریمه " و لکم فی رسول الله اسوه حسنه" می تواند الگوی تربیت و نمونه مربی شایسته باشدو افراد را مطابق آن نمونه های راستین الهی، تربیت نماید. متن زیر گزیده ای از کتاب «تاریخ زندگی پیشوایان معصوم(ع)چهارده نور پاک» پیرامون سیره حضرت زهرا (س) است.

زین‌الدین شهید ثانی عالم وارسته و فقیه بزرگواری که جان خود را در راه اعتلای اسلام تقدیم احکام اسلام نمود در پیشگفتار کتاب شریف منیه المرید که در آداب تعلیم و تربیت طلاب و دانشجویان به رشته تحریر درآورده است، حدیثی را از ساحت مقدس فاطمه اطهر (س) نقل کرده است که نشانگر مقام روحی آن بزرگ بانو است.

زنی حضور فاطمه زهرا (س) رسید و عرض کرد: مادری دارم که علیل است، درباره نماز با اشکالاتی مواجه می‌شود. مرا نزد شما فرستاد تا پرسش او را با شما مطرح سازم. فاطمه زهرا (س) به پرسش این زن پاسخ داد ولی این زن پرسش دیگری را مطرح ساخت و آن حضرت پاسخ آن را بیان فرمود و همین گونه پرسش‌‌های متعددی را با آن حضرت در میان گذاشت که سرانجام به ده سؤال رسید و فاطمه زهرا (س) به تمام این سؤالات جواب‌های لازم را ایراد فرمود.

این زن به علت تعدد پرسش‌های خویش احساس شرمندگی می‌نمود و از بازگو کردن سؤال‌های بیشتر خجالت می‌کشید، به همین جهت عرض کرد بیش از این مزاحم نمی‌شوم فاطمه زهرا (س) فرمود، هر سؤالی که به نظر تو می‌آید بگو و از بازگوکردن آن شرمگین مباش (آن حضرت برای آنکه این زن را به طرح سوالات‌اش ترغیب و تشویق فرماید از او پرسید) اگر کسی در مدت یک روز بار سنگینی را به دوش کشد و آن را به بالای بام ساختمانی حمل کند و در برابر آن حق‌الزحمه‌ای معادل هزار دینار دریافت نماید آیا با داشتن چنان مزد و پاداش فراوانی تحمل رنج و زحمت و حمل بار گران بر او ناگوار و غیرقابل تحمل است؟ عرض کرد: نه، فاطمه زهرا فرمود: من هم مزدوری می‌کنم و خویشتن را اجیر و مزودور خدا قرار دادم مزد و اجرت من در ازای پاسخ بهر سوالی فزون‌تر از مجموع مرواریدی است که میان آسمان و زمین را پر می‌کند پس من شایسته و سزاوارتر از این بار بر مزودر هستم تا در برابر پاسخ به پرسش‌های تو، احساس رنج و زحمت ننمایم.

از پدرم رسول خدا (ص) شنیدم که می‌فرمود: دانشمندانی که پیرو مکتب ما هستند آن‌گاه که در روز قیامت بپا می‌خیزند آنچنان محشور می‌گردند که به میزان علوم و دانش‌ها و به مقدار مساعی و کوشش‌هایشان در ارشاد مردم به لباس کرامت و پوشش شکوهمند آراسته گردند، بدین صورت که بر قامت هر یک از این دانشمندان، هزار حله و پوشاک درخشان پوشانده می‌شود. سپس از جانب پروردگارمان، ندا و فریادی به گوش مردم قیامت می‌رسد که ای مردم! ای آن مردمی که سرپرستی یتیمان آل محمد را به عهده گرفته‌اید، یتیمانی که پدران روحانی و رهبران دینی خود را از دست داده و سایه رهبری از سر آنها کوتاه گشته؛ چنین یتیمانی را تحت مراقبت و تعلیم خویش قرار دهید. ای علما و راهبران دینی! بدانید که این یتیمان شاگردان شماها می‌باشند همان شاگردانی که سرپرستی آنها را به عهده گرفته و آنان را تحت مراقبت خویش قرار می‌دهید. باید شما اندام وجود و شخصیت‌ آنان را در دنیا با پوشاک گرانقدر علم و دانش بیارایید تا آنان به نوبه خود به میزان علوم و معارف خویش، قامت شخصیت روحی دیگران را با چنان جامه نورانی و روشنی‌بخش بیارایند.

در روز قیامت همین شاگردان که باید آنان را (ایتام آل محمد) نامید، صد هزار جامه و پوشش نورانی بر اندام‌شان قرار می‌گیرد که همین شاگردان نیز به نوبه خود بر قامت شاگردان خویش به همان اندازه جامه‌های نورانی می‌پوشانند. سپس خداوند چنین فرمان می‌دهد (که بر نورانیت وجود چنین افراد بزرگوار و دانشمند دینی بیافزایید) و قامت آنان را پیوسته از این خلعت‌ها بپوشانید و بر آن اضافه کنید تا آن‌گاه که تکمیل گردد و از این جامه‌ها آنچه از آن دانشمندان و معلمان بود در حد کمال بر اندام آنها پوشانده می‌شود و این افتخار پیش از آنکه جامه‌های فاخر و نورانی خود آنها بر قامت آنان پوشانده شود و دوچندان‌اش سازند، نصیب آنان می‌گردد. بدین‌سان مقام و مرتبه آنان به کمال لایق خود می‌رسد و بر مقام و منزلت شاگردانی که چنین جامه‌هایی فاخر را بر آن پوشانده است، مزیت و برتری می‌یابند.

فاطمه زهرا (س) پس از پایان‌بردن این سخن پیامبر (ص) به آن زن گفت تار و پود این جامه‌ها از تمام پدیده‌هایی که آفتاب بر آنها می‌تابد یک میلیون بار باارزش‌تر و بهتر است زیرا همه پدیده‌های هستی آمیخته به ظلمت و دستخوش کدورت و تیرگی هستند. (سخنان فاطمه (س) و بیان پیامبر گرامی اسلام (ص) که فوقا ذکر شد این حقیقت را برای ما بازگو می‌کند که علما و دانشمندان و نیز دانشجویان البته دانشمندان و دانشجویانی که بینش دینی و الاهی را دارا هستند در روز قیامت به چنان مرتبتی تعالی می‌یابند که سراپا نورانیت و روشنایی‌اند و هیچ‌گونه حاجب و پرده‌ای تاریک در برابر دیدگان آنها در رؤیت حق و حقیقت وجود نخواهد داشت، همگی سراپا چشم‌اند و تمام وجود آنها بصیرت و روشنی است و ناچیزترین ابهامی در برابر پرتو خیره‌کننده شخصیت آنها وجود ندارد.

 

بنابراین گزارش، کتاب «تاریخ زندگی پیشوایان معصوم(ع)چهارده نور پاک» به قلم دکتر عقیقی بخشایشی از سوی انتشارات نوید اسلام روانه بازار نشر شده است.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 349914

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha