کمیته استاندارد‌سازی نانوایان در اردبیل فعال می شود

خبرگزاری شبستان: مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان اردبیل از فعالیت کمیته استاندارد‌سازی نانوایان در اردبیل برای نخستین بار در کشور و به صورت طرح ابتکاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اردبیل، عباس کریمی مدیر کل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان اردبیل پیش از ظهر امروز( 19 اسفند) در نشست خبری با خبرنگاران خبرگزاری های فعال در استان اردبیل، اظهار داشت: این کمیته متشکل از اداره غله و خدمات بازرگانی، استانداری، دانشگاه علوم پزشکی، سازمان استاندارد، اصناف، اتحادیه نانوایان و سازمان صنعت و معدن است و تا چند روز آینده فعالیت خود را در استان شروع می کند.


وی، با بیان اینکه در این طرح واحدهای نانوایی استان اردبیل در شاخصه های مختلف مورد ارزیابی قرار می گیرند، افزود: واحدهایی که از نظر شاخص های مورد نظر نمره قابل قبولی نداشته باشند با ارئه مهلت قانونی از سوی این کمیته می توانند در نقاط ضعف خود را برطرف کرده و در جهت ارتقای کیفیت نان تلاش کنند.


کریمی، با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه اشتغال زایی و افزایش درآمد استان، اضافه کرد: در این راستا با شرکت کشت و صنعت مغان قراردادی برای تصفیه 25 هزار تن شکرخام منعقد شده که این مهم قابل افزایش به 100 هزار تن نیز است و این قرارداد نقش بسزایی در تنظیم بازار کشور و استان اردبیل ایفا می کند.


بیش از 218 هزار کیسه برنج در جریان سبدکالایی دولت توزیع شده است

مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان اردبیل، با یادآوری اینکه در توزیع سبدکالایی دولت، تامین برنج به عهده اداره غله و خدمات بازرگانی بوده است، ابراز داشت: در این راستا 2 هزار و 203 تن برنج در قالب 218 هزار و 696 کیسه برنج 10 کیلویی به مراکز عرضه سبدکالا تحویل داده شده است.


وی، با تاکید بر اینکه به منظور تنظیم بازار در طول سال، نیز 1 هزار و 698 تن برنج تاکنون در نمایشگاه های طول سال توزیع شده است، بیان داشت: علاوه بر این 246 تن عدس، 177 تن نخود و 7 هزار و 108 تن شکر سفید توزیع شده است تا مردم شریف استان در تامین مایحتاج خود دچار مشکل نشوند.


نان سبوس دار نقش موثری در سلامت دستگاه گوارش انسان دارد

کریمی، در بخش دیگری از سخنان خود مدیریت توزیع سبوس را وظیفه سازمان صنعت، معدن و تجارت بیان کرد و گفت: میزان سبوس گرفته شده از آرد در استان اردبیل برای نان بربری 18 درصد، برای نان لواش 15 درصد و برای نان سنگک 12 درصد است ولی ما اعتقاد داریم که میزان سبوس گیری از آرد برای نان سنگک باید کمتر از 10 درصد باشد.


این مقام مسئول، نقش تاثیرگذار سبوس در سلامت انسان و دستگاه گوارش را یاداور و متذکر شد: ذائقه مردم به مصرف نان های سفید بیشتر از نان های تیره رنگ است و در این بین وظیفه رسانه ها فرهنگ سازی این مهم در جامعه است که نان تیره رنگ نسبت به نان سفید ارزش غذایی بیشتری داشته و برای سلامت انسان و دستگاه گوارش مفید است.


مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان اردبیل، در پایان سخنان خود، با اشاره به مزایای دیگر سبوس نان، خاطر نشان کرد: سبوس بیشتر، زمان نگهداری آرد را کاهش و عمل آوری خمیر را مشکل می کند ولی با این وجود از مبتلا شدن انسان به بیماری های گوارشی و سرطان جلوگیری می کند و وظیفه ما این است که نان های سبوس دار را در چرخه غذایی مردم وارد کنیم.


پایان پیام/
 

کد خبر 351570

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha