17 هزار و 400 کانون فرهنگی هنری در سراسر کشور فعالیت می کند

خبرگزاری شبستان: دبیر ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجدکشور با بیان اینکه 17 هزار و 400 کانون مسجد در سراسر کشور فعالیت می کند، گفت: تا پایان برنامه پنجم توسعه این تعداد به 20 هزار کانون افزایش پیدا می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اردبیل، حجت الاسلام حمیدرضا سلیمانی، مشاور وزیر و دبیر ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور عصر امروز(20 اسفند) در آئین نکوداشت 18 اسفند سالروز تشکیل کانون های فرهنگی هنری در مجتمع فدک اردبیل، اظهار داشت: کانون های فرهنگی هنری نعمتی الهی است که بعد از دوران دفاع مقدس، فرصتی جدید و پنجره ای نو به سوی فعالیت های فرهنگی ایجاد کرده است.


وی، با بیان اینکه مصوبات بسیاری وجود دارد که تنها بر روی کاغذ مانده و توان اجرایی شدن ندارد، افزود: نهال 21 سال پیش کانون های فرهنگی هنری امسال به درختی تنومند تبدیل شده است چراکه ریشه در اعماق و فلسفه وجودی مسجد دارد.


حجت الاسلام سلیمانی، با اعلام اینکه بیش از 2 میلیون نفر در کانون های فرهنگی هنری سراسر کشور عضو هستند، ادامه داد: بعد از سخنرانی های مقام معظم رهبری در 19 مهرماه، مراجعات به کانون های فرهنگی هنری به طور چشمگیری افزایش یافته بطوریکه مراجعات بیش از توان ماست.


دبیر ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، با تاکید بر اینکه باید به نقطه ای برسیم که در کنار هرمسجد یک کانون فرهنگی هنری راه اندازی شود، گفت: با وجود اینکه بیش از 8 هزار کانون فرهنگی هنری در روستاهای کشور فعالیت می کند ولی در طی سال های اخیر درخواست ایجاد کانون فرهنگی هنری در مناطق محروم، روستایی و بدون کانون افزایش صعودی داشته است.


170مرکز و خانه دیجیتال در جوار مساجد فعالیت می کند

مشاور وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی، در بخش دیگری از سخنان خود فعالیت170مرکز و خانه دیجیتال در جوار مساجد را یادآور شد و گفت: خانه های دیجیتال با پالایش تمام نرم افزارها و ارائه اینترنت پاک به نوجوانان و نوجوانان، آنها را در تعالی روحی و رسیدن به تربیت اسلامی یاری می کنند.

 

حجت الاسلام سلیمانی، با اشاره به این مطلب که 63 هزار روستا در سراسر کشور وجود دارد و 22 میلیون نفر جمعیت در این روستاها زندگی می کنند که برابر با تعداد جمعیت کشور سوریه است، ادامه داد: ضرورت دارد که برنامه ریزی جامع در سطح ملی برای روستاهای کشور صورت گیرد تا این مناطق که اغلب نقاط مرزی هستند از برنامه های فرهنگی هنری بی نصیب نمانده و دچار تهاجمات فرهنگی گوناگون نشوند.


83 کانون فرهنگی هنری دانشگاهی در کشور وجود دارد

این مقام مسئول، با اعلام اینکه 83 کانون فرهنگی هنری دانشگاهی و 130 کانون مصلی در سراسر کشور فعالیت می کنند، متذکر شد: هدف اصلی از تاسیس کانون های فرهنگی هنری مستقر در دانشگاه ها در واقع بیمه کردن دانشجو از لحاظ فرهنگی است و لازم به ذکر است که گام اول در بیمه فرهنگی دانشجویان، ساخت و ایجاد مسجد در دانشگاه هاست.


دبیر ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، تصریح کرد: رسانه های خارجی به صراحت اعلام می کنند، تا زمانی که روحانیت، بسیج و کانون های فرهنگی هنری در کشور ایران فعالیت می کند ما نمی توانیم به اهداف برسیم.


حجت الاسلام سلیمانی، با اشاره فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه" زمانی که دشمن علیه ملت ایران جبهه گیری کرده و بر عیله او سخن بگوید، بدانید راه را درست رفته اید"، اضافه کرد: در برخی از کشورها دشمنی با مساجد و اهالی مسجد به اوج خود رسیده است و این در حالی است که طبق روایات و احادیث معتبر، آخرین منجی الهی بعد از اقامه نماز ظهر و عصر از مسجدالحرام ظهور خواهد کرد.

 

مشاور وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی، با اشاره به مسجد غدیر و اهمیت این مسجد در طول تاریخ، بیان داشت: از مسجد غدیر به عنوان پایگاه معرفی امامت یاد شده و نام این مسجد و تاثیر آن در تاریخ اسلامی در آثار بزرگان و ادیبان بسیاری آورده شده است ولی بعد از به قدرت رسیدن وهابیت در این منطقه، این مسجد را ویران کرده و اتوبانی را در این منطقه احداث کرده اند تا رد و نشانی از این مسجد باقی نماند.

 

دبیر ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، با تاکید بر اینکه پیامبر (ص) تاکید و حساسیت خاصی نسبت به مساجد داشتند، عنوان کرد: ضرورت دارد که خود را با مسجد پیوند دهیم و از فرصتی که برای تعالی روح و شخصیت خود در جوار مساجد پیدا کرده ایم، نهایت استفاده را بکنیم.

 

حجت الاسلام سلیمانی، فعالیت کانون فرهنگی هنری مصلی در استان اردبیل و اینکه این استان در نقطه مرزی واقع شده است، را یادآور شد و خاطر نشان کرد: دولت سهم ناچیزی در موفقیت مجموعه کانون های فرهنگی هنری مساجد داشته و کانون ها موفقیت خود را مرهون همکاری های ائمه جماعات و مشارکت مردم هستند.


گفتنی است، در این همایش خبرنگار خبرگزاری شبستان نمایندگی استان اردبیل به خاطر انعکاس به موقع فعالیت ها و اخبار فرهنگی و هنری استان، با اهدای لوحی تقدیر شد.


لازم به ذکر است؛ در این آئین، حجت الاسلام سلیمانی دبیر ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، از طرح ابتکاری دبیرخانه کانون های مساجد استان اردبیل، مبنی بر دعوت از نفرات تجلیل شونده در شاخه های گوناگون، توسط مدیر و مسئول آن حوزه تقدیر و قدردانی کرد.


پایان پیام/

 

کد خبر 352034

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha