کشاورزان راهکارهای مقابله با بحران آب را جدی بگیرند

خبرگزاری شبستان: مدیرکل محیط زیست استان گلستان با بیان اینکه سهم بخش کشاورزی از آب شیرین 91 درصد و راندمان آن 35 درصد است از کشاورزان خواست راهکارهای مقابله با بحران آب را جدی بگیرند.

اسماعیل مهاجر، مدیرکل محیط زیست استان گلستان به خبرنگار خبرگزاری شبستان در گرگان، سهم هر یک از بخش‏های صنعت و خانگی از آب شیرین را به ترتیب هفت و دو درصد اعلام کرد.


وی تاکید کرد: با تداوم روند کم‏آبی، مصرف بد و عدم مدیریت آب، بحران‏های اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی در گلستان ایجاد می‏شوند.


مدیرکل محیط زیست استان گلستان، آلودگی آب‏های استان به سموم و کودهای شیمیایی را بحران جدی آبی آینده استان عنوان کرد و توضیح داد: استفاده زیاد از کود ازته و مصرف 2.5 تا سه برابری مصرف سم نسبت به میانگین کشوری خطرات جدی را متوجه استان می‏کند.


مهاجر تصریح کرد: به عقیده کارشناسان بیشتر سرطان‏های استان از قبیل مری، معده و دستگاه گوارش، ناشی از آب‏های آلوده به سموم و کودهای شیمیایی است.


وی، برخی از راهکارهای مقابله با چنین وضعیتی را استفاده از کودهای آلی، به‏نژادی بذور(معرفی نژاد خوب) و مکانیزه کردن زمین کشاورزی برشمرد.


مدیرکل محیط زیست استان گلستان، زمین کشاورزی را موجود زنده‏ای دانست که برای تغییر عادت نیاز به تنوع و رشد دارد و بر همین اساس یکی از راهکارهای فوق را رعایت تناوب کشت عنوان کرد.


مهاجر افزود: آبیاری مکانیزه، ایجاد تصفیه‏خانه‏های تصفیه فاضلاب خانگی و به‏زراعی (زمینی که بهترین محصول و کمترین آفت را دارد) برخی دیگر از راهکارهای مقابله با بحران جدی آب در آینده هستند.


وی توصیه کرد: از آفت‏کش‏های تلفیقی و بیولوژیکی مانند کفشدوزک‏ها برای کنترل سین گندم و سار صورتی برای کنترل آفت ملخ استفاده شود.


مدیرکل محیط زیست استان گلستان ادامه داد: به علت کاهش سطح جنگل‏ها و عدم جذب نزولات آسمانی و توسعه ناهمگون پایدار اجتماعی بدون ملاحظات آمایش سرزمین و مدیریت آب، آینده آبی گلستان بحرانی است.


مهاجر افزود: به دلیل وجود جنگل‏های سرسبز از جنوب غربی گرگان تا آزادشهر، بیشترین مخروطه افکنه‏های آبی استان نیز در همین منطقه قرار دارند.


وی با بیان اینکه این مخروطه افکنه‏ها منبع خوبی برای تامین آب کشاورزی هستند، تصریح کرد: متاسفانه به علت کاهش سطح جنگل‏ها و جذب نشدن نزولات آسمانی، این مخروطه افکنه‏ها به سمت نزولی تامین آب حرکت می‏کنند.


مدیرکل محیط زیست استان گلستان با بیان اینکه کل منابع آب قابل بهره‏برداری گلستان بیش از4/2 میلیارد مترمکعب است، خاطرنشان کرد: با توجه به روند مصرف کنونی، نیاز آبی استان استان بیش از دو برابر میزان قابل بهره‏برداری است.


پایان پیام/ 

کد خبر 371006

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha