سازمان اوقاف اصراری برای به انحصار در آوردن برنامه های قرآن خود ندارد

خبرگزاری شبستان:ابوالقاسمی درپاسخ به این سوال که واگذاری برگزاری مسابقات قرآن به سازمان دیگر شایسته است یا خیرگفت:سازمان اوقاف اصراری برای به انحصاری در آوردن برنامه های قرآن خود ندارد.

احمد ابوالقاسمی، قاری بین المللی قرآن کشورمان با اشاره به سطح فنی شرکت کنندگان سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن به خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان گفت: خوشبختانه طی 10 سال گذشته شاهد رشد قابل توجه‌ای در سطح فنی متسابقین مسابقات بین‌المللی قرآن بودیم، این دوره نیز شاهد هفت تلاوت خوب از قاریان مصری، مالزی بودیم البته اگر تجوید شرکت‌کنندگان اندونزی و فیلیپین را کنار بگذاریم از نظر صوت و لحن در حد قابل قبولی ظاهر شدند.

وی با بیان این مطلب که کسب رتبه ممتاز توسط نمایندگان کشورمان امری طبیعی است، تصریح کرد: کسب رتبه برتر شرکت‌کنندگان ایرانی در مسابقات بین‌المللی اتفاقی عجیب نیست، ما در کشورمان جلسات آموزش قرآن، ابزار و یا سی‌دی‌های آموزشی بسیار داریم و اغلب کشورهای جهان اسلام از این امکانات محروم هستند، اول‌شدن نمایندگان کشورمان در مسابقات بین‌المللی به معنای ناحقی نیست، به هر حال کشورمان از نظر سطح قرائت پیشگام بوده و سایر شرکت‌کنندگان به آن اذعان دارند و نمی‌توان توقع داشت که رتبه‌ای جز این کسب کنند، این همه سرمایه‌گذاری در کشور و جذب خیل کثیری از قاریان و حافظان و ارایه کلاس‌های آموزشی در سطح بالا نتیجه‌ای جز این ندارد.

با توجه به سبقه 50 ساله قرائت در کشورمان ایران برترین کشور جهان است

قاری بین المللی کشورمان تصریح کرد: در جهان اندک کشورهایی همچون اندونزی و مالزی هستند که مقداری به کشور ما نزدیک باشند و استعدادهای خوبی در این کشورها وجود داشته باشد اما از نظر آموزش و تربیت استعدادهای قرآنی با توجه به سبقه 50 ساله قرائت در کشورمان ایران برترین کشور جهان است.

ابوالقاسمی در پاسخ به این سوال که چرا قاریان مصری علی رغم سبقه طولانی در قرائت، خوب ظاهر نمی شوند، گفت: با توجه به اینکه کشور مصر سبقه بسیار طولانی در قرائت قرآن دارد در مسابقات قرآن توفیقی کسب نمی‌کند یک دلیل آن اعزام‌نشدن قاریان درجه یک مصری به مسابقات قرآن است، دلیل دیگر بی‌انگیزگی و یا جایگاه‌نداشتن رتبه اولی در مسابقات بین‌المللی برای قاریان مصری است زیرا یک قاری مصری با تلاوت‌های متعدد ظرفیت‌ و توانمندی خود را به همگان نشان می‌دهد و دارای جایگاه خاص خود است لذا دیگر اهتمامی برای کسب رتبه اول در مسابقات قرآن ندارد، کشور ما نیز باید به همین سمت و سو حرکت کند تا ارزیابی قاریان ممتاز کشور تنها از طریق مسابقات بین‌المللی نباشد.
وی افزود: البته طی چند سال اخیر اقدامات خوبی انجام شده، به خاطر دارم شبکه قرآن و معارف سیما تلاوت یک قاری بی‌نام و نشان ایرانی را پخش می‌کرد که بسیار خوب قرائت می‌کرد. امیدواریم این روند روز به روز گسترش یابد تا استعدادهای جوان قرآنی بیشتر از پیش رشد کنند.
 

سازمان اوقاف اصرای برای به انحصاری در آوردن برنامه های قرآن خود ندارد
قاری بین المللی کشورمان با اشاره به دستاورد های قرآنی سازمان اوقاف در زمینه های قرآنی گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه ارگانی بزرگ و دارای کارهای معظم است، این تشکیلات هدف اصلی خود را بر مدیریت موقوفات کشور قرار داده و با توجه به اینکه برگزاری مسابقات قرآن و کارهای قرآنی هدف اصلی این سازمان نیست اما طی سال‌های اخیر کارهای شایسته انجام داده‌اند.
وی در پاسخ به این سوال که واگذاری برگزاری مسابقات قرآن به سازمان دیگر شایسته است یا خیرگفت: سازمان اوقاف و امور خیریه اصرار ندارد که برنامه‌های قرآنی و یا مسابقات را خودش انجام دهد، هر سیستم، ارگان و نهادی که بتواند به همین قدرت وارد شود اوقاف اصرار ندارد که این مسابقات و یا برنامه‌های قرآنی را در انحصار خود قرار دهد، به هر حال تجربه سازمان اوقاف و امور خیریه در برگزاری مسابقات بین‌المللی و سایر برنامه‌های قرآنی بسیار بالاست البته این سازمان از ظرفیت دیگر نهادها نیز به خوبی استفاده می‌کند به عنوان مثال تعاملات گسترده‌ای با سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران داشته و قطعا تا 7 یا 8 سال آینده شاهد رشد روزافزون برنامه‌های قرآنی این سازمان خواهیم بود.
 

انتخاب بهترین داورها کار بسیار مشکلی است

ابوالقاسمی با اشاره به عملکرد هیئت داوران سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن تصریح کرد: تیم داوری مسابقات بین‌المللی قرآن از سطح علمی بالایی برخوردار هستند، مجریان این مسابقات برای تشکیل این هیئت داوران زحمات بسیاری می‌کشند تا بهترین‌ها را از دنیا به کشورمان دعوت کنند.

وی افزود: یک داور ایرانی وقتی به مسابقات قرآن کشوری دیگر می‌رود و داور قوی را از نظر سطح علمی پیدا می‌کند اطلاعات او را گرفته و به سازمان اوقاف و امور خیریه می‌دهد تا بهترین‌ها به کشورمان دعوت شود.البته ممکن است کشوری از نظر سطح داوری ضعیف باشد ولی ما بهترین فرد آن کشور را دعوت می‌کنیم.
 

ترویج فرهنگ قرآنی بستگی به اعتقاد سران فرهنگی کشور دارد
قاری بین المللی کشورمان با اشاره به راهکارهای ترویج فرهنگ قرآنی در بین جامعه اظهار کرد: می‌توان هر چیزی را در جامعه مهم جلوه کرد البته این به اعتقاد سران فرهنگی و نخبگان فرهنگی آن کشور بستگی دارد، اگر ما به این باور نرسیده باشیم که جامعه ما سالم‌ترین جامعه جهانی است نمی‌توان زندگی قرآنی را آن‌طور که باور داریم در جامعه ترویج داد.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از افراد در جامعه ما هستند که به ظاهر با مسایل قرآنی سنخیت ندارند اما بسیار علاقه‌مندتر از خواص قرآنی این برنامه‌ها را دنبال می‌کنند. این موضوع باید در بین مسئولان و مجریان برنامه‌های فرهنگی جا بیفتد چرا فکر می‌کنند ذائقه همه مردم تمایل به شادی‌های کاذب دارد به عنوان مثال در عید مبعث سیمای ما برای خندان مردم برنامه تقلید صدا می‌گذارد در حالی که خیلی از افراد علاقه‌مند به دانستن فلسفه مبعث و آشنایی با شخصیت پیامبر (ص) هستند این افراد باید کجا با این آموزه‌ها آشنا شوند یا برخی افراد خواندن قرآن در عروسی‌ها را مقدس می‌دانند در حالی که این کار نیاز به فرهنگ‌سازی دارد، به هر حال هر کجا که قرآن باشد و یا اهل قرآن را به تصویر بکشند مردم استقبال می‌کنند.
پایان پیام/
 

کد خبر 372298

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha