اجرای طرح سخا"سیستم خدمت الکترونیکی" در اراک

خبرگزاری شبستان: رئیس کل دادگستری استان مرکزی از اجرای طرحی با عنوان سخا " سیستم خدمات الکلترونکی" از نیمه دوم سال جاری در شهر اراک خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از اراک، حجت الاسلام حکمت علی مظفری، رئیس کل دادگستری استان مرکزی شامگاه گذشته، (28 خرداد) در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته قوه قضاییه در سالن جلسات این اداره کل برگزار شد، ازاجرای این طرح در شهرستان اراک خبر داد و گفت: دفاتر پاسخگویی به حقوق شهروندی در نیمه دوم سال جاری راه اندازی می شوند.

وی افزود: راه اندازی این دفاتر و استفاده از سامانه سخا را راهی برای ارائه دادخواست قضایی و تشکیل پرونده، بدون مراجعه حضوری دانست که مراحل راه‌اندازی آن در مرکز استان در دست اقدام است.


رئیس کل دادگستری استان مرکزی با بیان اینکه تنها هیئت نظارت بر حقوق شهروندی به موجب قانون دادگستری است اضافه کرد: نظارت بر حقوق شهروندی یکی از وظایف مهم قانونی سیستم قضایی است.


حجت الاسلام مظفری ادامه داد: سال گذشته 230 مورد شکایت مردمی در هیئت‌های بازرسی حقوق شهروندی واصل شده و 180 مورد بازرسی از زندان‌ها، 190 مورد بازرسی از محاکم قضایی و 345 مورد بازدید از ضابطین و مراجع انتظامی استان انجام شده است.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش به وجود پست های بلا تصدی در دادگستری استان اشاره کرد و گفت: 46 درصد پست‌های سیستم قضایی استان بلاتصدی است.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی از جذب 24 قاضی در سال گذشته به سیستم قضایی استان اشاره کرد و گفت: در سال گذشته مراحل تصویب، اختصاص نیرو و برگزاری آزمون به کار گیری 140 کارمند انجام شده که هم اکنون در مراحل گزینش اند که با اضافه شدن این تعداد نیرو بخشی از پست‌های اداری بلاتصدی استان پر می شود.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی سهم قضات دادسرای اراک را رسیدگی به 150 پرونده در ماه و سهم قضات دادگاه‌های حقوقی اراک را 100 پرونده در ماه و دادگاه‌های تجدید نظر را 130 فقره در ماه عنوان کرد و افزود: در سایر شهرستان‌های استان نیز این میزان با توجه به کمبود قاضی در دادگاه‌ها و دادسراها کمی پایین‌تر از این تعداد است.


این مقام مسئول همچنین از افزایش 8 درصدی پرونده‌های وارده به دادگستری استان مرکزی در دو ماهه اول سال جاری خبر داد و اضافه کرد: پرونده‌های وارده به دادگستری استان در دو ماهه سال جاری 45 هزار و 738 فقره بوده که این میزان نسبت به دو ماهه سال گذشته که 42 هزار و 447 فقره بوده 8 درصد افزایش داشته است.


حجت الاسلام مظفری بیان کرد: در سال 91 تعداد پرونده‌های وارده به سیستم قضایی استان اعم از دادسرا و دادگاه‌ها و شوراهای حل اختلاف 176 هزار و 230 فقره بوده که در سال 92 این میزان به 187 هزار و 85 فقره افزایش یافته است.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی به افزایش 9 درصدی تعداد پرونده‌های بررسی شده در سیستم قضایی استان اشاره کرد و افزود: در سال 91 تعداد پرونده‌های بررسی شده در سیستم قضایی استان 317 هزار و 594 پرونده بوده که در سال 92 این میزان به 344 هزار و 722 پرونده افزایش یافته است.

 

وی با اشاره به اینکه جرائم مربوط به مواد مخدر شامل اعتیاد، خرید و فروش مواد، قاچاق و نگهداری مواد مخدر با 18 هزار و 376 فقره پرونده رتبه اول پرونده‌های وارده‌ به محاکم قضایی و دادسراهای استان در سال گذشته به خود اختصاص داده است ادامه داد: سرقت، جرایم علیه اشخاص، توهین، ضرب و جرح، جرایم علیه نفس، ایراد صدمه بدنی، تخریب اموال، مزاحمت تلفنی، خیانت در امانت و کلاهبرداری ده جرم دارای بیشترین پرونده در دادسراهای استان بعد از مواد مخدر هستند.

وی متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌ها در دادگستری استان با توجه به حجم ورودی و افزایش تعداد قضات دستگاه قضایی استان در دادسراها را 45 روز، در محاکم خانواده 3 ماه، در دادگاه‌های حقوقی 2 ماه و در دادگاه‌های تجدید نظر کمتر از 30 روز اعلام کرد.


پایان پیام/

کد خبر 377817

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha