تطابق گفتار و رفتار گواه بزرگی بر کمالات اخلاقی امام حسن مجتبی(ع)

خبرگزاری شبستان: دلیل آنکه امام حسن (ع) در کنار سایر ائمه (ع) می توانند اسوه نمونه ای برای سیره اخلاقی باشند به این خاطر است که حرف و عمل آن بزرگوار یکی بوده است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان؛ خانم سمیه سادات موسوی در کمیسیون سبک زندگی امام حسن (ع) و میراث علمی و فکری آن حضرت به ارائه مقاله با موضوع "سیره اخلاقی امام حسن (ع)" پرداخت.
وی گفت: اخلاق نقش مهمی در بالا بردن سطح زندگی انسان و نیل او به سوی کمال حقیقی دارد ولی متاسفانه بسیاری از انسان ها بر این باور اند سبک زندگی اخلاقی نیاز به دوری از دنیا و گوشه نشینی دارد که این ذهنیت بایستی از بین برود.
موسوی در توضیح این نکته بیان کرد: یکی از مؤثرترین راه کارها برای از بین بردن ذهنیت فوق، بررسی زندگی توأم با اخلاق کسانی است که رفتار و منش خود را در تمام سطوح زندگی را براساس کسب فضایل و دوری از رذایل بنا نهاده اند و امامان را بهترین الگو عنوان کرد.


وی در ادامه افزود: امام حسن (ع) به عنوان سبط اکبر پیامبر (ص) از اهمیت ویژه ای در این مقوله برخوردار است چراکه سیره زندگی ایشان در سطوح مختلف اخلاق یعنی اخلاق بندگی، اخلاق فردی و اخلاق اجتماعی، دارای نمونه های عینی و ملموسی است که می تواند الگوی مناسبی برای دستیابی به سبک زندگی اخلاقی و اسلامی گردد.
خانم موسوی با ارائه این مطلب گفت: متاسفانه به اخلاق در مقایسه با حوزه های علمی همچون فقه، فلسفه، کلام و تفسیر، در میان پژوهشگران کمتر توجه گردیده است.
وی بیان کرد: امام حسن (ع) الگوی نمونه ای است که به همه فضائل اخلاقی در تمامی ابعاد متخلق بود و نبایست با مشاهده سیره با عنوانی خاص باعث شود سایر نکات اخلاقی مورد غفلت قرار گیرد.


موسوی در توضیح این نکته فوق عنوان کرد: به عنوان مثال وقتی سیره ای برای بیان تواضع امام انتخاب می شود، باید توجه داشت که در ان جلوه هایی از مهربانی و سخاوت که از اخلاق اجتماعی به شمار می روند و زهد که از اخلاق فردی محسوب می شود و خشوع در برابر خداوند که جزء اخلاق بندگی است به چشم می خورد و این سیره به تنهایی می تواند تحت هر یک از عناوین یاد شده قرار گیرد بدین معنا که یک سیره می تواند و باید بتواند به طور همزمان بیانگر چندین فضیلت اخلاقی در حوزه های مختلف اخلاق بندگی، فردی و اجتماعی باشد.
موسوی در پایان گفت: دلیل آنکه امام حسن (ع) در کنار سایر ائمه (ع) می توانند اسوه نمونه ای برای سیره اخلاقی باشند به این خاطر است که حرف و عمل آن بزرگوار یکی بوده است و آنچه را به دیگران توصیه می کردند، ابتدا خود به آن عمل می نمودند و این تطابق گفتار و رفتار گواه بزرگی بر کمالات اخلاقی آن امام عزیز و معیار پسندیده ای برای انتخاب اسوه می باشد.

 

کد خبر 378756

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha