چیستی زبان قرآن و شاخصه های معرفت افزایی آن

خبرگزاری شبستان: حجت الاسلام ایازی با اشاره به شیوه بیانی قرآن کریم و تبیین چیستی زبان آیات الهی گفت: مهمترین شاخصه قرآن، ارائه مطالب بر اساس سطح فهم مخاطبانش است.


به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، همزمان با برپایی سومین روز نمایشگاه بین المللی قرآن، حجت الاسلام دکتر محمد ایازی، از اساتید برجسته حوزه و دانشگاه در نشست چیستی زبان قرآن که به همت کمیته علمی این دوره از نمایشگاه برگزار شد، با اشاره به مولفه های زبان شناختی قرآن کریم گفت: عمق بحث ما پیرامون چیستی زبان قرآن و تبیین مولفه های آن است.همان طور که می دانید قرآن کریم به پیامبران خود فرمان می دهد تا با زبان مردم سخن بگویند و مردم موضوعات، احکام و دستورات الهی را اجرا کنند.
وی افزود: در این آیه مهم ترین نکته ای که به ذهن خطور می کند آن است که پیامبران با چه زبانی باید با مردم صحبت کنند.آیا منظور قرآن آن است که باید با عرب، فارس،ترک و... به زبان لفظی خودشان سخن گفت؟


حجت الاسلام ایازی تصریح کرد: قطعا سبک و سیاق این آیه قرآن به این معنا نیست که پیامبران با لهجه فارس، عربی، انگلیسی و... با مردم صحبت کنند، خداوند به فرستادگان خود دستور می دهد تا با توجه به سطح فهم، فرهنگ و ادبیات مردم سخن بگویند. یعنی قرآن کریم نیز زبان خود را با توجه به سطح فهم، فرهنگ و ادبیات هر ملت انتخاب می کند.
این استاد دانشگاه با بیان نظریه های ارائه شده پیرامون چیستی زبان قرآن کریم گفت: در زمینه مولفه های زبان آیات الهی نظریه های گوناگونی وجود دارد به عنوان مثال قرآن کریم با بیانی معنا دار و معرفت بخش سخن می گوید.
وی افزود: زبان قرآن دارای شاخصه ی فصل الخطابی است، یعنی وقتی موضوعی را مطرح می کند، آن را به نتیجه می رساند.
حجت الاسلام ایازی با بیان این مطلب که مقصود قرآن از بیان داستان های گوناگون اطلاع دهی صرف نیست، گفت: یکی از شیوه های گویش قرآن کریم بیان داستان های مختلف است تا مخاطبان در هر زمان از این روایت های تلخ و شیرین درس بگیرند و سرنوشت خود را بر اساس آن عبرت ها بسنجند.


وی افزود: به طور یقین بیان این داستان ها در قرآن صرفا برای اطلاع رسانی نیست یا این داستان ها تخیلی نیستند؛ بلکه واقعیتی هستند که در زمانی اتفاق افتاده اند. حجت الاسلام ایازی با اشاره به مهم ترین ویژگی زبان قرآن کریم یعنی بیان مطالب در لایه های مختلف معنایی عنوان کرد: یکی از مهم ترین شاخصه های زبان قرآن بیان موضوعات مختلف در لایه های گوناگون معنایی است.قرآن احکام، سیاست، شریعت و... با بلاغت تمام در لایه های مختلف معنایی تبیین می کند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد:علامه طباطبایی در مورد بحث ملائکه با خداوند متعال پیرامون خلقت آدم که در سوره بقره به تفصیل اشاره شده است می گوید: زبان گفت و گوی ملائکه با خداوند رمزگونه است.
وی افزود: یک سوال اساسی که در این مجال مطرح می شود، آن است که بیان قرآن در لفافه یا رمزگونه خللی در القای معنا در نظر مخاطب ایجاد نمی کند؟
حجت الاسلام ایازی اظهار کرد: زبان رمزی قرآن منافاتی با معرفت بخشی آیات الهی که ویژگی اصلی آن است، ندارد.
وی افزود: قرآن مخاطبش را همه انسان ها در طول تاریخ قرار می دهد وبا زبانی چند لایه از معنا سخن می گوید، ما نمی توانیم سطح آیات معنایی را با آیات الاحکام یا سطح آیات اخلاقی را با آیات داستانی یکسان در نظر بگیریم.


حجت الاسلام ایازی خاطرنشان کرد: هنگامی که در مورد کلمه ای از آیات الهی سخن می گویم یک بار مفهوم و بار دیگر مصداق آیات را در نظر می گیریم.مفهوم هر کلمه قرآن نیز می تواند یک تأویل به همراه داشته باشد.
قرآن وقتی از کلمه قلم سخن می گوید شاید مصداق انواع ابزار نوشتار در ذهن ما خطور کند به عنوان مثال خودکار، ماژیک و... مواردی از آن است لذا برای رسیدن به معنای یک کلمه نباید معنای مصداقی آن را در نظر بگیریم.
پایان پیام/


 

کد خبر 380189

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha