روزه دار می تواند آدامس بجود؟

خبرگزاری شبستان: جویدن آدامس به لحاظ شأن اجتماعی و عرفی با سنت روزه داری همخوانی ندارد و چه بسا فرد را در مظان تهمت قرار دهد، بنابراین بهتر است که از آن احتراز شود.

گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان: فصل خوردن و آشامیدن  از جمله مهم ترین سرفصل های مبطلات روزه داری، است.
روزه دار در طول مدت روزه داری نباید چیزی بخورد و بیاشامد. اما در میان اقسام خوردنی ها، اقلامی وجود دارد که ممکن است فرد دقایق یا ساعاتی آن را در فضای دهان خود نگه دارد اما چیزی از آن فرو ندهد و یا بودن آن ماده در دهان، توش و توانی به فرد اضافه نکند به تعبیر علم تغذیه روز، آن ماده هیچ کالری نداشته باشد.


از جمله موادی که به عنوان مشهورترین مثال می توان در این باره نام برد « آدامس» است؛ ماده ای خوراکی که اگرچه نام خوردنی بر آن گذاشته شده اما در اصل خوردنی نیست . ماده ای است که جویده می شود و چیزی از آن به طور معمول به سمت حلق نمی رود. با این وجود آیا روزه دار مجاز است در طول مدت روزه داری اقدام به جویدن آدامس کند؟


برای پاسخ به این سوال دو دیدگاه در میان فقها وجود دارد. گروهی از اساس مخالف جویدن این ماده در طول مدت روزه داری هستند و آن را واجد اشکال و حتی از مبطلات روزه می دانند.


استدلال این گروه نیز آن است که اولا بسیاری از آدامس ها دارای یک روکش شیرین – گلوکز – هستند که همان قند است و روزه را باطل می کند. دلیل دیگر این که آدامس ممکن است به خاطر جویدن های پی در پی زیر دندان، کشسانی بافت خود را به تدریج از دست داده و اجزایی از آن وارد حلق شود.


اما گروه دوم از علما و مراجع تقلید به شرطی با این کار موافقت کرده اند که جویدن آدامس باعث گسستگی در بافت و رسیدن اجزای آن به حلق نشود. همچنین آدامس هیچ گونه شیرینی از خود نداشته باشد.


البته نکته ای نیز که برخی از علما به درستی روی آن صحه گذاشته اند این است که جویدن آدامس به لحاظ شأن اجتماعی و عرفی با سنت روزه داری همخوانی ندارد و چه بسا فرد را در مظان تهمت قرار دهد، بنابراین بهتر است که از آن اجتناب شود.


آنچه در ادامه می آید اشاره ای کوتاه به برخی از فتاوای علما و مراجع تقلید در این باره است:
امام خمینی(ره) و آیت الله اراکی: جویدن آدامس و بلعیدن آب دهان ناشی از آن ، هرچند طعمی از آن داشته باشد، در صورتی که آن طعم به جهت خرد شدن اجزای آدامس نباشد، اشکال ندارد.
 

آیت الله بهجت: چون شیرینی و یا ذرات جرم آن ممکن است به حلق برسد، در حال روزه اجتناب شود.
 

آیت الله تبریزی: اگر شیرینی داشته باشد اشکال دارد.
 

آیت الله سیستانی: اگر چیزی فرو ندهد، اشکال ندارد.
 

آیت الله خامنه ای: اگر چیزی از آن به حلق برسد، مبطل است و گرنه روزه صحیح است.
 

آیت الله فاضل: اگر مواد آن به صورت مایع یا غیر مایع وارد حلق شود مبطل روزه است، و الا خیر.
 

آیت الله مکارم: با توجه به اینکه اجزا آدامس تدریجا جدا می شود، جایز نیست.
 

آیت الله نوری همدانی: چون در حال جویدن، ذراتی از آن فرو می رود جایز نیست.
 

آیت الله صافی گلپایگانی: چنانچه هیچ طعمی نداشته باشد که به حلق برود، روزه صحیح است لکن این عمل برای روزه دار پسندیده نیست و تظاهر به آن از بعضی جهت اشکال دارد.
پایان پیام/


 

کد خبر 380229

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha