دیدار سالانه قاریان و حافظان قرآن در قاب تصویر

خبرگزاری شبستان: همزمان با برپایی بیست و دومین نمایشگاه قرآن، شورای عالی قرآن صداو سیما آثار برگزیده خود از جمله لوح فشرده دیدار یار 92 را عرضه می کند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، بازدیدکنندگان نمایشگاه بین المللی قرآن می توانند با حضور در غرفه شورای عالی قران صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با آخرین محصولات صوتی و تصویری عرضه شده در حوزه قرائت قرآن و نواهای آیینی آشنا شوند.
بنابراین گزارش امسال غرفه شورای عالی قرآن، دیدار جامعه قرآنی، قاریان و حافظان قرآن با رهبر انقلاب در رمضان سال گذشته را در قالب لوحی فشرده ارائه می کند. این محفل قرآنی که هرسال در آغازین روز ماه مبارک رمضان برگزار می شود با بیانات مقام معظم رهبری پیرامون حوزه قرآن به پایان می رسد.


گفتنی است دیدار جامعه قرآنی با رهبر انقلاب چند روز گذشته برگزار شد که ایشان در بیانات خود خطاب به جامعه قرانی گفتند: کارى که قرآنى‌ها امروز در کشور ما میکنند، به‌نظر من یک کار راهبردى و مهم است. درست است که انس با قرآن براى خود تلاوت‌کننده‌ى قرآن و مأنوس با قرآن مایه‌ى ارتفاع درجات و تعمیق معارف است - این به جاى خود محفوظ؛ یعنى فیضى که خود شما خواننده‌ى قرآن و تالى قرآن میبرید، این در جاى خود دستاورد مهمّى است - امّا در وراى این یک دستاورد دیگرى وجود دارد که دایره‌ى آن وسیع‌تر است، و آن عبارت است از نزدیک کردن جامعه‌ى اسلامى به فهم قرآن و به اُنس با قرآن، و نزدیک شدن به قرآن؛ این خیلى مهم است. امروز جامعه‌ى قرآنى ما، قاریان و حافظان و ترتیل‌کنندگان و بقیّه‌ى کسانى که در این راه تلاش میکنند، در واقع این حرکت راهبردى را دارند انجام میدهند و این بسیار مهم است؛ این‌را باید قدر دانست.


حقیقت این است که بحمدالله در این چند سال، جامعه‌ى قرآنى پیشرفت بسیار زیادى کرده است. ما این جلسه‌ى سالى یک‌بار را سالهاى متمادى است که داریم، و من پیشرفت محسوس اُنس با قرآن، تلاوت قرآن را در بین مردممان، جوانانمان و علاقه‌مندان و گسترش روزافزون این معنا را میبینم؛ بحمدالله این جاى شکرگزارى دارد؛ ولى فاصله‌ى ما با آنچه مطلوب است، فاصله‌ى زیادى است. نه به معناى اینکه سطح قارى ما شخصاً یا نوعاً و مجموعاً از سطح مطلوب پایین‌تر یا خیلى پایین‌تر است؛ نه، این منظور نیست - بحمدالله قرّاى خوبى داریم که از لحاظ تلاوت، از لحاظ ترتیل، از لحاظ اصوات و الحان، از لحاظ توجّه به معنا و کیفیّت تلاوت به‌صورت زنده‌کننده‌ى معناى قرآن براى مستمع، در سطوح بالا هستند؛ از این جهات بحمدالله پیشرفتها خیلى خوب است - لکن در سطح عمومى جامعه نه، ما در حدّ مطلوب نیستیم و فاصله‌مان زیاد است. باید در کشور ما و در میان جامعه‌ى ما ترتیبى اتّخاذ بشود که همه‌ى آحاد مردم به‌نحوى با قرآن انس داشته باشند و مفاهیم قرآنى براى اینها مفهوم باشد و معانى قرآن را درک کنند، به قرآن مراجعه کنند؛ ولو به طور اجمال از مفاهیم قرآنى سر دربیاورند. باید به اینجا برسیم. در کشورهایى که زبانشان عربى است، این مرحله را آسان‌تر طى میکنند؛ در کشور ما که زبان ما عربى نیست، به این مرحله دشوارتر میرسیم، ولى خوشبختانه - بارها عرض کرده‌ایم - کلمات قرآنى، کلمات آشنایى براى ما است؛ فهمیدن معانى آنها براى مردم ما دشوار نیست و قدرى انس و ممارست میتواند این چیزى را که مطلوب ما است، ان‌شاءالله در جامعه به‌وجود بیاورد.


تولید لوح فشرده دهمین نشست تخصصی اساتید قاریان و حافظان قرآن با موضوع ویژگی های تلاوت استادانه که اردیبهشت ماه امسال برگزار شد، لوح فشرده دعای سحر و ابوحمزه ثمالی با صدای سید قاسم موسوی قهار از دیگر محصولات ارائه شده در این غرفه است. همچنین علاقه مندان می توانند گزیده بیانات مقام معظم رهبری پیرامون قرآن و هنر تلاوت و حفظ با عنوان "گنجینه 5" را از این غرفه تهیه کنند. همچنین سی دی های گنجینه 2 تا 3 نیز به ارائه گلچین تلاوت های قاریان مصری می پردازد.
شایان ذکر است؛ غرفه شورای عالی قرآن در بخش موسسات و نهادهای بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن میزبان بازدیدکنندگان است.
پایان پیام/
 

کد خبر 382006

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha