سلیمانی: نمایشگاه قرآن یک فراخوان برای گردهمایی فعالان قرآنی است

خبرگزاری شبستان؛ اگر قرآن در سنین پایین وارد زندگی فرزندان ما شود، انس با قرآن در دل نوجوانان و جوانان شکل می گیرد و ماندگار می شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین حمیدرضا سلیمانی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور در غرفه خبرگزاری شبستان در مورد کیفیت برپایی نمایشگاه قرآن به خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان گفت: برگزاری نمایشگاه قرآن یک حرکت ارزشمندی است که هر سال تکرار می شود و برکات خوبی هم برای حوزه قرآن و فعالیت های قرآنی داشته و خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه نمایشگاه قرآن یک اذان فرهنگی است گفت: این اذان فراخوانی است که همه فعالان قرآنی گرد هم جمع شوند و پیشرفت های این حوزه را مورد بررسی قرار دهند و بتوانند از این دستاوردهای عظیم قرآنی که هر ساله رویش های جدید دارد بهره مند شوند و از کارهای جدید ازائه شده الهام گیرند.


دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور افزود: نمایشگاه امسال در باغ موزه دفاع مقدس برگزار می شود و تجربه جدیدی است و ممکن است از جهاتی همان تجارب گذشته اجرا شود و از جهاتی تجارب جدیدی به دست بیاید و در مجموع در پایان برنامه نمایشگاه بایستی ارزیابی دقیقی صورت بگیرد و نظر کارگزاران و بهره برداران بررسی شود و نمره ای به عملکرد نمایشگاه امسال داده شود.
وی ادامه داد: با وجود همه فراز و نشیب هایی که بود، آنچه در ظاهر پیداست آن است که به شکر خدا معاونت قرآنی موفق شده در این مدت کم با شهرداری تهران همکاری کند و فعالان قرآنی نیز به خوبی در این برنامه حضور پیدا کردند و شاید گاهی مکان نمایشگاه برای دسترسی مردم به گونه ای نباشد که همه آحاد و گروه های جامعه بتوانند به راحتی به آن دسترسی پیدا کنند که البته این مشکل به نوعی در مورد مصلی نیز وجود داشت اما در هر صورت آنهایی که شیفته قرآن هستند با هر سختی و مشکلی خود را بر سر سفره معنوی قرآن می نشانند و از محصولات جدید قرآنی بهره مند می شوند.


وی با انتقاد از عملکرد صدا و سیما گفت: به نظر می رسد در زمینه تبلیغات صدا و سیما نقش تعیین کننده ای دارد و اگر بیش از آنچه که ما امروز تبلیغات فعالیت های ورزشی را در این ایام انجام می دهیم، به تبلیغات نمایشگاه قرآن پرداخته می شد بازدیدکننده های بیشتری از این نمایشگاه بازدید می کردند.
حجت الاسلام سلیمانی با بیان اینکه فراز و فرودهای موجود نباید فعالان و دست اندر کاران قرآنی را از تلاش برای عرضه محصولات مفید قرآنی ناامید کند گفت: باید از همه فرصت ها برای ارائه محصولات بهتر و جذاب تر استفاده کرد و نمایشگاه قران نیز بستر مناسبی برای این کار است و در واقع نمایشگاه قرآنی میعادگاهی است که تمام فعالان قرآنی گرد هم جمع شوند و یکدیگر را ببینند و بتوانند در سایه دیدارهایی که صورت می پذیرد کارهای خود را با هم افزایی به رشد ویژه ای برسانند.


مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد اولویت های نمایشگاه قرآن گفت: در حوزه های قرآنی روی کارهای که منجر به حضور قشر نوجوان و جوان در مباحث قرآنی شود باید بیشتر برنامه ریزی گردد و متاسفانه تولیدات مناسبی در حد نیاز و اشتهایی که در جامعه وجود دارد نداریم و کتاب و نرم افزارهایی که در حوزه کودکان مناسب باشد در حد نیاز موجود نیست و بایستی محصولاتی با جاذبه های بصری و سمعی برای این قشر حساس جامعه تولید گردد تا بتوانیم روی این طبقه ویژه جامعه اثر گذار باشیم.
وی ادامه داد: اگر قرآن در این سنین بتواند در زندگی فرزندان ما ورود پیدا کند و انس با قرآن در دل نوجوانان و جوانان شکل بگیرد، این انس از جهت اینکه از سنین پایین شکل گرفته است ماندگار خواهد بود و در زندگی آنان تاثیرات مفیدی خواهد گذاشت.


حجت الاسلام سلیمانی پیرامون سبک زندگی قرآنی خاطر نشان کرد: اگر نمادهایی که در جامعه داریم نمادهای قرآنی باشد، حس زندگی با قرآن در انسان ها شکل می گیرد و این نمادها می تواند تاثیرات خود را بر روی زندگی ها بگذارد، به عنوان مثال معماری ما باید اسلامی باشد و اگر غربی باشد روی شیوه زندگی و افکار ما تاثیر مخرب خواهد گذاشت. خود ماه مبارک رمضان هم چنین ویژگی دارد و به عنوان یک ظرف معنوی انسان ها را دچار تحول می کند و اگر گناهی و لغزشی در زندگی انسان ها هست باید از فرصت معنوی ماه رمضان برای توبه کردن و جبران کردن استفاده شود و این ماه باید فرصتی برای بازگشت به خدا تلقی گردد.
وی با بیان اینکه همیشه محیط و ظرف مظروف می توانند رابطه تنگاتنگی با یکدیگر برقرار کنند گفت: در محیط های فردی و اجتماعی بایستی شاهد قرار گرفتن و رشد نمادهای قرآنی باشیم تا شاهد تبدیل شدن آن به فرهنگ باشیم.


وی در مورد عمل کردن به قرآن اظهار داشت: در صدر اسلام اگر آیه ای تلاوت می شد، به آن آیه عمل می شد، به عنوان مثال در احوالات اهل ایمان هست که موقع خداحافظی سوره "والعصر" را می خواندند و تواصی به حق و تواصی به صبر را به یکدیگر یادآور می شدند و به گونه ای عمل کردن به قرآن شیوه زندگی مردم بود و فقط به خواندن قرآن و ثواب روخوانی آن بسنده نمی کردند بلکه با قرآن مأنوس بودند.
دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در خاتمه گفت: در تمام صحنه های اجتماعی باید قرآن دیده شود و این نکته ای است که اگر مسئولان ما به آن توجه داشته باشند و با قرآن نزدیک باشند و به آن عمل کنند، این مسئله اثر وضعی بر جامعه خواهد گذاشت چراکه حضرت امیرالمومنین (ع) می فرمایند: «الناس علی دین ملوکهم» یعنی: مردم بر دین دولت مردان خود زندگی می کنند و از رفتار و کردار رهبران و مسئولین تبعیت می کنند و ما اگر بخواهیم دین و قران در زندگی مردم نهادینه شود باید رفتار مسئولان و معلمان و خانواده ها، رفتارهای قرآنی مشاهده شود تا کودکان و نوجوانان، قرآن را در رفتارهای ما ببینند تا بتوانند دل خود را همراه قرآن کنند.

پایان پیام/


 

کد خبر 383081

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha