از کم‌باوری مسئولان به اهمیت قرآن تا آمارهای غیرواقع

خبرگزاری شبستان: حافظ بین‌المللی کشورمان در نشست تخصصی بخش نهادها و مؤسسات مهم‌ترین عامل عدم توفیق در توسعه فرهنگ قرآنی را کم‌باوری مسئولان به اهمیت قرآن دانست.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، استاد شهریار پرهیزگار، حافظ بین‌المللی کشورمان در نشست تخصصی بخش نهادها و مؤسسات بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن با موضوع راهکارهای توسعه مبانی قرآنی در بین عموم مردم و مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن گفت: یکی از مهم‌ترین علل عدم توفیق در توسعه فرهنگ قرآنی کم‌باوری مسئولان به اهمیت این حوزه است، به عنوان مثال طی چند روز گذشته در جلسه شورای شهر تهران حضور داشتم، در این مجمع که متشکل از نخبگان فرهنگی و مسئولان اجرایی کشور بود اکثر وقت به مباحث عمرانی و یا بحث و گفت‌وگو پیرامون طرح‌های دیگر سپری شد و از من خواستند به مدت یک دقیقه از مشکلات قرآنی سخن بگویم، شاید یکی از مشکلات ما همین جاست چرا همه برای صحبت کردن درباره مشکلات و معضلات خود وقت کافی دارند اما برای حل مشکلات قرآنی تنها یک دقیقه وقت می‌گذارند. به نظر من ما قرآن را آن‌طور که باید و شایسته است جدی نگرفته‌ایم، مسئولان نیز در این خصوص شعار بسیار می‌دهند، من در جلسه شورای شهر از حضار خواستم تا تعدادی از قهرمانان قرآنی کشورشان را نام ببرند ولی متأسفانه هیچ‌کس اطلاع نداشت، اینها مردم عادی نیستند بلکه یک مسئول و یا نخبه فرهنگی کشور بوده که با رأی اعتماد مردم بر کرسی‌های اجرایی کشور قرار گرفته‌اند.

وی افزود: جالب است هیچ‌کدام نمی‌دانستند چه کسانی حایز رتبه مقام اول در کشورهایی همچون مصر، عربستان، ایران، فیلیپین و یا امارات شده‌اند، کسانی که قهرمانان قرآنی این کشور هستند. وقتی اطلاعات مسئولان نسبت به مسایل قرآنی این‌قدر پایین باشد چه توقعی است تا شاهد توسعه کلان برنامه‌های قرآنی در کشور باشیم در حالی که رییس مجلس شورای اسلامی کشور فردای روز بازی تیم ملی فوتبال ایران با آرژانتین به زیبایی این بازی را تحلیل می‌کند اما یک بار در مجلس اتفاق نیفتاد که ما از قهرمان قرآنی‌مان که در مسابقات کشور مصر حایز رتبه اول شد، یادی کنیم.

استاد پرهیزگار تصریح کرد: جوان خوزستانی‌ که پس از سال‌ها تلاش و پیشرفت موفق شد در بین قاریان و حافظان جهان اسلام در کشور مصر رتبه اول را کسب کند و هنگام بازگشت به میهن‌مان در فرودگاه یک نفر از مسئولان حضور نداشتند.

استاد پرهیزگار عنوان کرد: توجه و اهمیت‌دادن به موضوعات قرآنی از سوی مسئولان برای جوانان و نوجوانان الگو است، یک نوجوان وقتی می‌بیند بزرگان و مسئولان کشور اهمیتی برای مسایل قرآنی قایل نیستند از این حرکت الگو می‌گیرند.

حافظ بین‌المللی کشورمان عنوان کرد: برای نخستین بار لفظ قهرمان قرآنی را مقام معظم رهبری به کار بردند یعنی می‌توانیم یک قهرمان در حوزه قرآنی داشته باشیم و ایشان تأکید داشتند که باید از این قهرمانان تجلیل کرد تا مردم به سمت این قله‌های رفیع حرکت کنند اما متأسفانه این الگوها به خوبی تبیین نشده به عنوان مثال شما می‌توانید از بازدیدکنندگان بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن سوال کنید که چند نفر از اول امسال تاکنون موفق به کسب رتبه اول در مسابقات بین‌المللی شده‌اند که به نظر من اغلب اطلاع کافی ندارند.

پرهیزگار با بیان این مطلب که رسانه‌ها نیز در خصوص اطلاع‌رسانی حوزه‌های قرآنی در بین مردم خوب فعالیت نکرده‌اند، گفت: در بحث رسانه‌ها نیز بسیار ضعیف ظاهر شدیم، رسانه ملی ما اطلاع‌رسانی مناسبی برای الگوسازی این قهرمانان قرآنی نداشته است، برنامه 90 کوچک‌ترین مسایل فوتبالی را که اهمیت چندانی ندارد ساعت‌ها به بحث و گفت‌وگو می‌گذارد اما این مسایل در مورد موضوعات قرآنی اتفاق نمی‌افتد. شاید از نام نظام جمهوری اسلامی ایران و پسوند اسلامی آن‌طور که شایسته و بایسته قرآن است به صورت عملی در جامعه بهره‌مند نشده‌ایم، برای مصداق‌یافتن اسلام در جامعه باید قرآن در رأس قرار گیرد. متأسفانه کشورها و نظام‌های دیگر که شاید پسوند اسلامی را یدک نمی‌کشند قهرمانان قرآنی خود را ارج داده و معروف‌ترین مسئولان آن کشور را تشکیل می‌دهند.

وی افزود: یکی از مشکلات ما در حوزه قرآنی و توفیق‌نیافتن برای توسعه فرهنگ قرآن در کشور قرار نگرفتن هر چیز جای خودش است، اگر عدالت رعایت شود و آن‌طور که بایسته و شایسته است به قرآن توجه کنیم قطعا به اهداف‌مان دست خواهیم یافت به عنوان مثال این شب‌ها که برنامه‌های لحظات افطار در رسانه ملی رونق بسیار دارد از همه نوع چهره دعوت می‌شود اما یک چهره قرآنی برای آشنایی مردم دعوت نمی‌شود. به نظر من مسئولان و همه کسانی که به نوعی در حوزه اجرا دستی بر آتش دارند باید به اهمیت قرآن کریم باور پیدا کنند. یکی از مطالبات مقام معظم رهبری تربیت 10 میلیون حافظ قرآن در کشور است و اگر مجریان و مسئولان کشوری به اهمیت قرآن باور نداشته باشند شاید نتوانیم این خواسته را محقق کنیم.

وی افزود: برای سرمایه‌گذاری و تربیت حافظان قرآن باید از سنین پایین آغاز کنیم و یکی از مشکلات‌مان نبود الگوها و قهرمانان قرآنی است تا نوجوانان از آنها درس بگیرند. به نظر من ما در کوتاه‌مدت برای تربیت 10 میلیون حافظ قرآن نمی‌توانیم به توفیق چندانی دست یابیم و با این حرکت لاک‌پشتی و کندی که وجود دارد این هدف بعید نیست.

پرهیزگار عنوان کرد: یکی از نکات مهم در این مطالبه رهبری توجه ایشان به موضوع حفظ است یعنی این سوال باقی است که چرا ایشان دست روی حفظ قرآن گذاشته‌اند و چه خاصیتی در این کار وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات ما آمارهای غیرواقع و شعاری در بین نهادها و دستگاه‌های کشور در خصوص تربیت حافظان قرآن است، آمارهایی که اگر تک‌تک جمع شوند از 10 میلیون بالا رفته و نشان می‌دهد این آمارها دقیق و صحیح نیست.

پرهیزگار خاطرنشان کرد: حفظ قرآن کار آسوده‌ای نیست و باید با تأمل انجام شود تا یک عمر انسان با آن سر کند.

پایان پیام/
 

کد خبر 385548

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha