ماه رمضان فرصت طلایی برای خودسازی و تهذیب نفس

خبرگزاری شبستان: ماه مبارک رمضان از ماه های با عظمت و با برکتی است که در این ماه انسان ها به مهیمانی الهی دعوت شده و بر خوان نعمت الهی می نشینند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از اراک، ماه رمضان فرصتی برای تهذیب نفس، تمرین تقوا و ارتباط هر چه بیشتر با پروردگار و تمرینی برای تبدیل زندگی به ضیافت، ترک گناهان و زمینه‌ی برای بهرمندی از رحمت الهی است.


این ماه با عظمت فرصتی برای ترویج هویت ایرانی اسلامی نظام خانواده و مقابله با تهدیدهای دشمنان بوده و ماه پر فضیلت و با برکتی است که مسلمان برای استفاده از فرصت های آن خود را در ماه شعبان آماده کرده و با روزه داری و تهذیب نفس به استقبال ماه مهمانی خدا می روند.

 

روزه داری مقدمه ای برای خداشناسی
در این ماه با عظمت انسان ها به مهمانی پروردگار رفته و با روزه داری و اخلاص در پیشگاه حق حاضر شده و این فرصتی است برای صیقل دل از زنگار گناه و پیوستن به دریای رحمت الهی.


ماه رمضان، قطعه ‏اى از بهشت است که خدا آن را در دنیاى مادى ما وارد کرده و فرصت تزکیه و قرار گرفتن در مسیر تقوای الهی را ایجاد می کندباید این فرصت را غنیمت شمرد و از فیوضات این ماه با عظمت بهره مند شد چرا که فرصت مغتنمی است که باید از آن استفاده کردنه اینکه از آن غافل بوده به راحتی از کنار آن گذشت.


تمرین تقوا از بزرگترین اهداف روزه ماه رمضان است و روزه دران باید علاوه بر تهذیب نفس خود و اصلاح زندگی، دیگران را اصلاح کرده و در مسیر صحیح زندگی گام بردارند.

 

تقارن ماه رمضان با ایام اوقات فراغت
ماه مبارک رمضان به دلیل تقارن با ایام تعطیلات تابستان زمینه ساز برنامه های متنوعی برای جوانان و نوجوانان شده و بسیاری از برنامه های اوقات فراغت از سوی ارگان ها و نهادها نیز متناسب با این ماه برای نسل نوجوان و جوان تدوین شده است.


جوانان و نوجوانان روزه دار نیز با حضور در مساجد، بقاع متبرکه و اماکن مذهبی علاوه بر تمرین تقوا و تهذیب نفس اوقات فراغت خود را نیز در این مکان های معنوی گذراند و از برنامه های فرهنگی و مذهی و آموزشی بهره مند می شوند.


تقارن ماه رمضان با ایام فراغت فرصت مغتنمی برای آموزش احکام دینی است
فاطمه رحتمی، یک نوجوان اراکی در این رابطه به خبرنگار شبستان گفت: تقارن ماه رمضان با ایام اوقات فراغت فرصت مغتنی برای بهره گیری هر چه بیشتر از احکام و معارف الهی است.


وی افزود: حضور در کلاس های اوقات فراغت علاوه بر بهره گیری از کلاس های آموزشی و تفریحی سبب گذران ساعات طولانی روزه داری در روزهای بلند تابستان است.

 

ستایش باقری یک دختر 10 ساله که تازه به سن تکلیف رسیده است و سال دوم است که به مهمانی الهی دعوت شده نیز گفت: من ماه رمضان و سحر ها و افطار این ماه را دوست دارم.

 

وی افزود: در ماه رمضان انسان ها به خودسازی و ارتباط هر چه بیشتر با خدا می پردازد و در سحرهای ماه رمضان به جای خواب و بی حوصلگی به خواندن دعا و سخن گفتن با پروردگار می پردازیم.


امیر مسعود رفیعی نیز که با اشاره به اینکه ماه رمضان فرصت مناسبی برای جوانان است، گفت: ماه رمضان ماه خوبی است که در این ماه کارها با نظم و انضباط بیشتری انجام می شود از جمله رفت به مسجد، قرائت قرآن و حتی خوردن و خوابیدن.


وی در بخش دیگری از صحبت های خود به فضای مجازی و تبلیغات گسترده در این رابطه اشاره کرد و گفت: تبلیغات و تلاش دشمنان در فضای مجازی گاهی اوقات سبب لغزش جوانان می شود که ماه رمضان در این زمینه فرصتی برای دوری جوانان از این توطئه ها و جذب هر چه بیشتر و دین است.

 

اعزام مبلغ به مناطق مختلف شهری و روستایی از برنامه های ماه رمضان
معاون فرهنگی و پژوهشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار شبستان در اراک با اشاره به اینکه این اداره برنامه های مختلف فرهنگی و آموزشی و تفریحی را در ایام اوقات فراغت و ماه رمضان دارد، گفت: هر سال یک هزار و 300 مبلغ و مبلغه به نقاط مختلف استان برای تبلیغ در ماه مبارک رمضان اعزام می شود.


وی بیان کرد: ماه مبارک رمضان فرصتی است تا مبلغان از ظرفیت مساجد و حضور اقشار جامعه به ویژه جوانان استفاده کرده و مبانی و مباحث اخلاقی و فرهنگی را ترویج دهند.


معاون فرهنگی و پژوهشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه ماه رمضان فرصت مغتنمی برای مراقبت و خودسازی است، گفت: یکى از بزرگترین شرایط در ماه رمضان روزه‏ که این یکی از بزرگترین توفیقات الهى است.


حجت الاسلام چمانی با بیان اینکه روزه در این ماه بر تمام مسلمانان واجب است که روزه بگیرند، اظهار کرد: تلاوت قرآن خواندن هر آیه در این ماه پاداشی معادل ختم قرآن در ماه های دیگر در نزد خداوند دارد، خواندن ادعیه و افطاری دادن از اعمال مستحبی این ماه است.


وی ادامه داد: اگر روزه‏دار صادقانه ‏و آن طور که باید روزه بگیرد، به راستی در ضیافت الهی قدم گذاشته وبه بالاترین کمالات و بهره مندی ها و منزلت ‏ها دست یافته است.


معاون فرهنگی و پژوهشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی تصریح کرد: مبلغان دینی باید از فرصت ماه رمضان و حضور بیشتر جوانان در مساجد استفاده کرده و آموزه های دینی و مبانی تحکیم خانواده را به نمازگزاران انتقال دهند.

 

این مقام مسئول ادامه داد: ماه رمضان فرصتی برای انجام کارهای نیک و خودسازی است و موقعیتی است که خداوند بیش از همیشه و به بهترین شکل ممکن از بندگان خود پذیرایی و امکانات و منافع بسیار بیشتر از سایر اوقات در مقابل آنان قرار می دهد.

 

بهره مندی 14هزار دانش آموز از برنامه های اوقات فراغت

 حجت الاسلام مصطفی ذوالفقای، مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان مرکزی به بهره مندی  14هزار نفر از جوانان و نوجوانان از برنامه های اوقات فراغت خبر داد و گفت:برنامه های اوقات فراغت امسال به دلیل تقارن با ماه مبارک رمضان با اولویت و محوریت قرآن انجام می شود.

 

وی افزود: اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد استان مرکزی ضمن شرکت در کلاس های اوقات فراغت دربرنامه های مذهبی و قرآنی ماه مبارک رمضان بهره مند می شوند.

 

مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان مرکزی بیان کرد: این تقارن مبارک سبب استقبال بیشتر جوانان و نوجوانان از برنامه های اوقات فراغت تابستان شده و دبیرخانه مساجد نیز با توجه به این مهم اقدام به برگزاری برنامه های هر چه بهتر کرده است.

 

پایان پیام/

کد خبر 386141

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha