مساجد کهگیلویه و بویراحمد جذابیت لازم برای جذب جوانان و نوجوانان را ندارند

خبرگزاری شبستان:مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد کهگیلویه و بویراحمد اکثر مساجد استان را فاقد معماری اسلامی دانست و افزود: بسیاری از مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد جذابیت لازم برای جذب جوانان و نوجوانان را ندارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج، حجت ‌الاسلام رضا قاسمی، مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد گهگیلوییه و بویراحمد شامگاه پنج شنبه (17 مهر) در مراسم گرامی داشت سالروز سفر مقام معظم رهبری به خراسان شمالی و سخنان معظم له در زمینه نقش کانون های مساجد، گفت: مسجد نخستين خاستگاه عبوديت، معبر ارتباط با خدا و نشانه كمال بعد اجتماعي مكتب اسلام است.

حجت الاسلام قاسمی افزود: در گذشته همه امور مسلمين در ابعاد مختلف از جمله فعاليت ‌هاي فرهنگي، عبادي، سياسي، اجتماعي و اقتصادي در مساجد انجام مي ‌شد و اين فرهنگ امروزه نيز بايد نهادينه شود.

وی بیان داشت: مسجد، مقر حاكميت و پايگاه فرماندهي نبي مكرم اسلام(ص) ‏در مدينه بود و پايه ‌‌هاي اساسي حكومت اسلامي در زمان آن حضرت در مسجد بنيان نهاده شد.

این مسئول فرهنگی و هنری کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: مساجد و حضور روحانيون در این مکان ها نقش بسيار مهمي در بسيج جوانان براي رفتن به جبهه داشتند.

قاسمی در ادامه به فلسفه تاسیس کانون های فرهنگی و هنری در مساجد اشاره و اظهار داشت: شورای عالی انقلاب فرهنگی سال 1371 با توجه به دغدغه مقام معظم رهبری برای مبارزه با تهاجم فرهنگی آن زمان غرب جلسه ای با حضور اعضا تشکیل داد.

وی گفت: بعد از تشکیل جلسه شورا و ارائه نظرات اعضا در نهایت با مصوبه 302 شورای عالی انقلاب فرهنگی با هدف احیاء نقش واقعی مساجد در جامعه و در جهت مبارزه با تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی، ناتوی فرهنگی و جنگ نرم دشمن ستاد عالی کانون های فرهنگی مساجد تشکیل شد.

مسئول دبیرخانه کانون‌ های فرهنگی و هنری مساجد کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: از آن زمان تاکنون کانون‌ های زیرمجموعه مساجد در راستای مقابله با تهاجمات فرهنگی برنامه ‌‌ریزی کردند.

 قاسمی با بیان این که در دولت های نهم و دهم شاهد تحولات جدی در حوزه کانون های مساجد بودیم، یادآور شد: دولت های نهم و دهم در بحث سخت افزاری و نرم افزاری کمک های ارزنده به کانون های فرهنگی و هنری در مساجد داشتند.

وی مامن ‌ترین مکان برای جامعه را مساجد دانست و تصریح کرد: کانون‌ های فرهنگی و هنری می ‌توانند بازوی قوی در حوزه فرهنگ بوده و در مقابل تهاجمات فرهنگی دشمن با تمام توان مقابله ‌کنند.

این مسئول فرهنگی در ادامه با بیان این که تنها نهادی که هیچ گونه آماری از آن وجود ندارد، مساجد هستند افزود: علیرغم این که دستگاه های مختلفی در حوزه مساجد دخیل هستند ولی تاکنون هیچ دستگاهی تعداد دقیق مساجد را نمی داند.

قاسمی به جمعیت 650 هزار نفری استان کهگیلویه و بویراحمد اشاره و خاطرنشان کرد: هنوز مشخص نیست چه تعداد مسجد در این استان وجود دارد تا بتوان میانگینی در این زمینه برای هر فرد جامعه تعریف کرد.

وی اکثر مساجد استان را فاقد معماری اسلامی دانست و یادآور شد: بسیاری از مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد جذابیت لازم برای جذب جوانان و نوجوانان را ندارند.

مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد کهگیلویه و بویراحمد از فعالیت 456 کانون فرهنگی در مساجد این استان خبر داد و افزود: این کانون ها از شمالی ترین نقطه استان تا دورترین و محروم ترین نقاط کهگیلویه و بویراحمد به انجام فعالیت فرهنگی مشغول هستند.

قاسمی عدم انسجام و هماهنگی بین نیروهای فعال در مساجد و تربیت نیروهای کیفی در این مکان ها را از جمله مشکلات مساجد دانست و عنوان کرد: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و لزوم انسجام بین اعضای مساجد، امام جماعت، هیئت امنا، پایگاه مقاومت و کانون فرهنگی باید اتحاد و همدلی وجود داشته باشد.

وی راه اندازی خانه های دیجیتال، تشکیل هسته های پژوهشی، نشریات تجربی، اجرای جشنواره قرآنی "مدهامتان"، طرح قرآنی 1448، برگزاری مناسبت های مختلف فرهنگی و هنری، خانه های نور و دهها برنامه مختلف فرهنگی و هنری را از جمله برنامه های کانون های فرهنگی و هنری مساجد در طول سال عنوان کرد.

پایان پیام/

 

کد خبر 408524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha