لشگرکشی عربستان در بحرین برای حفظ آل سعود است

یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: حضور نظامی عربستان به منظور سرکوب قیام مردم بحرین در واقع یک اقدام پیش‌دستانه برای جلوگیری از بروز اعتراضات مردمی در کشور عربستان تلقی می‌شود.

حسین علایی در گفت‌وگو با خبرنگار بین الملل شبستان در خصوص به خطر افتادن وضعیت امنیت ملی عربستان با توجه به حضور نظامی آل سعود در بحرین اظهار داشت: دولت عربستان معتقد است که به نتیجه رسیدن قیام مردم بحرین موجب تحریک مردم عربستان برای شروع انتفاضاتی برای رسیدن به حق شهروندی خواهد شد. بنابراین عربستان به شدت به دنبال سرکوب قیام مردم بحرین هست تا مردم کشور مردم عربستان به ویژه شیعیان منطقه قنطیف، احصاء و منطقه شرقیه به فکر تکرار قیام مردم بحرین در عربستان نباشند.
وی افزود: بر همین اساس از سال‌های گذشته همیشه عربستان به دنبال گسترش نفوذ در بحرین بوده است و جزیره بحرین را به عنوان بخشی از امنیت ملی خود تلقی می‌کرده است. حدود چند سال پیش بود که عربستان پلی احداث کرد تا بحرین را به عربستان متصل کند و بحرین را از این جزیره درآورد تا خاک عربستان از این طریق به بحرین متصل شود. اکنون هم از طریق این پل بود که نیروهای عربستان وارد بحرین شدند. همیشه پادشاه عربستان به دنبال کنترل منطقه بحرین بوده است، چون تحولات در بحرین را روی مردم عربستان تاثیرگذار ارزیابی می‌کند.

عربستان نمی‌خواهد پیامدهای حاصل از کنارزده شدن مبارک را تحمل کند
این کارشناس مسائل بین الملل گفت: طبیعتا دولت عربستان به دنبال این هست که اگرچه دولت مبارک کنار زده شده اما پیامدهای حاصل از کنارزده شدن مبارک را تحمل نکند و به محاکمه کشیده نشود و فسادهای دوران مبارک افشا نشود.
وی در خصوص اختلاف میان مصر با عربستان و امارات اظهار داشت: مبارک از متحدین مهم عربستان و امارات متحده عربی بود و در تمام طول دوران زمامداریش از سوی این کشورها مورد پشتیبانی قرار می‌گرفت. البته مصر و عربستان همیشه با هم رقابت داشته‌اند اما در دوران مبارک به دلیل هماهنگی مصر و عربستان در موضوع فلسطین و حمایت از تشکیلات خودگردان و مخالفت با حماس همیشه در یک همسویی با هم قرار داشتند.
علایی با اشاره به اینکه در اتحادیه عرب مصر و عربستان همیشه رقیب هم محسوب می‌شدند، افزود: سرنگونی مبارک زنگ خطر را برای شاهان عرب و عرب‌نشینان خلیج فارس به صدا درآورد و از سوی دیگر روسای جمهور مادام‌العمر کشورهای عربی هم دچار نگرانی شدند که همان حادثه مبارک برای آنها هم تکرار شود.
این کارشناس مسائل بین الملل گفت: در نتیجه این اتفاقات پادشاهی عربستان در تلاش بوده است که وقایع مصر در سایر کشورهای عربی از جمله بحرین تکرار نشود و به نتیجه نرسد. به همین سبب ما ملاحظه می‌کنیم که نیروهای نظامی عربستان پس از قیام مردم بحرین به سرعت با هماهنگی آمریکا وارد بحرین شدند و این جزیره را به اشغال نظامی درآوردند و به سرکوب مردم بحرین پرداختند.
علایی خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی که مبارک سرنگون شده و مردم مصر به نتایج انقلاب خود رسیدند، طبیعتا دولت عربستان به دنبال این هست که اگرچه دولت مبارک کنار زده شده اما پیامدهای حاصل از کنارزده شدن مبارک را تحمل نکند و به محاکمه کشیده نشود و فسادهای دوران مبارک افشا نشود.
وی ادامه داد: بر همین اساس چون دولت فعلی مصر تحت فشار افکار عمومی مصر برای به محاکمه کشیدن حسنی مبارک و خانواده او قرار دارد، دولت عربستان بر آن شده تا شرایطی را فراهم و به دوست قدیمی خود مبارک کمک کند.
این کارشناس مسائل بین الملل در خصوص لغو سفر وزیر امور خارجه مصر به امارات تصریح کرد: باید ببینیم چه مسئله‌ای در شرایط فعلی بین دو دولت وجود دارد. هنوز دولت مصر دولت مستقر نیست، بنابراین توافق با وزیر خارجه فعلی مصر شاید به عنوان یک توافق مستمر از سوی دولت امارات تلقی نشود.
علایی یادآور شد: امارات یکی از کشورهایی بوده که به طور مرتب از حسنی مبارک دفاع می‌کرده است و اکنون نیز به فکر آن است که حسنی مبارک را از مخمصه‌ای که دچار آن شده، نجات دهد. بنابراین به نظر می‌رسد جلوگیری از سفر وزیر امور خارجه مصر به امارات پشت‌ پرده‌ای داشته باشد و آن فشار به دولت مصر برای منصرف شدن از محاکمه و زندانی کردن حسنی مبارک است.
پایان پیام/

کد خبر 44005

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha