انتشار۷۰ هزار عنوان کتاب در سال نشان از روند روبه رشد تولید علم در کشور است 

خبرگزاری شبستان: معاون فرهنگی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی با اشاره به تولید ۷۰ هزار عنوان کتاب در سال جاری اظهار داشت: این تولید کتاب نمایه یک تحرک فرهنگی و اجتماعی  و روند روبه رشد و تولید علم در کشور است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از یزد، سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز(9 اسفند) در مراسم افتتاحیه هفتمین نمایشگاه بزرگ کتاب یزد ضمن ابراز خرسندی از حضور در شهر دارالعباده یزد اظهار داشت: یکی از توفیقات که در جمهوری اسلامی ایران داشته ایم، روند روبه رشد تولید عناوین کتاب است.

 

دکتر صالحی افزود: از ابتدای سالجاری تابهمن ماه 64 هزار و 218 عنوان کتاب در کشور چاپ و منتشر شده است.

 

وی اظهار امیدواری کرد: این تعداد تا پایان سالجاری به 70هزار عنوان خواهد رسید.

 

وی با بیان اینکه از این تعداد کتاب منتشر شده در سالجاری 12 هزار و 860 عنوان به علوم پایه و علوم جدید اختصاص داشته است گفت: این آمار نشان می دهد که روند رشد علم در کشور یک روند روبه جلو و موفقیت آمیز است.

 

این مقام مسئول ادامه داد: در حوزه دین نیز 9 هزار و 264 عنوان کتاب چاپ و منتشر شده است.

 

صالحی با بیان اینکه حوزه دین نیز برای وزارت ارشاد مهم است تصریح کرد: تعداد کتاب های منتشر شده نشان می دهد که فرهنگ دینی نیز برای مردم مهم و با اهمیت است.

 

وی با اشاره به اینکه در حوزه ادبیات نیز 13 هزار عنوان کتاب از ابتدای سالجاری تا پایان بهمن ماه چاپ شده است تصریح کرد: در حوزه هنر هم 2 هزار و 140 عنوان کتاب منتشر شد.

 

وی گفت: جامعه فرهنگی و هنری کشور طی این چند سال اخیر نشان می دهد که این حوزه از حوزه های اساسی و مهم به شمار می رود.

 

صالحی این آمار و ارقام را در مقایسه سال های گذشته امید آفرین دانست و خاطر نشان کرد: روند روبه رشد کتاب درکشور یک روند روبه جلو بوده است که باید تناسب کمی و کیفی ان نیز در کنار هم قرار گیرد.

 

وی ادامه داد: در کنار این آمار نقاط ضعفی در محتوا وجود دارد که باید با تلاش و فکر تناسب کمی و کیفی کتاب ها را بالا برد.

 

معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع دسترسی کتاب در جامعه اظهار داشت: بسیاری از کتاب ها در مرکز تهران و قم تولید می شود و برای اینکه سطح دسترسی این کتاب ها در کشور روانتر باشد نیاز به برگزاری این نمایشگاه های کتاب در سطح استان هاست.

 

وی در ادامه اشکال برگزاری نمایشگاه در استان ها را زمان محدود آن دانست و تصریح کرد: باید با برگزاری نمایشگاه و بازارچه های دائمی در استان ها  شاهد دسترسی آسان تر و سریع تر از کتاب برای مردم باشیم.

 

صالحی افزود: از ابتدای سالجاری 28 نمایشگاه کتاب استانی برگزار شده است که استان یزد آخرین نمایشگاه در سال جاری را برگزار می کند.

 

وی در ادامه اظهار داشت: در این نمایشگاه های 28 گانه حدود یک میلیارد عنوان کتاب وجود داشته است که در راستای خرید ارزان تر کتاب 12 میلیارد تومان بن تخصیص یافته است.

 

وی درادامه سخنان خود این نمایشگاه را یک فرصت اقتصادی برای ناشران دانست و گفت: در این فرصت های پدید آمده حداقل 20 میلیارد در بازار نشر کتاب بار مالی آورده است.

 

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی در پایان تاکید کرد: ما روند رو به رشد و تولید علم با تولید کتاب داریم، که نمایه یک تحرک فرهنگی و اجتماعی است و نباید تولید کتاب را به دید یک کالا دید.

 

پایان پیام/

 

کد خبر 442887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha