وزارت امور خارجه، اخراج سفیر انگلیس را در دستور کار قرار دهد

رییس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی در واکنش به مطلب توهینی سفیر انگلیس، از وزارت امور خارجه خواست اخراج "سایمون گس" را در دستور کار قرار دهد.

حشمت الله فلاحت پیشه، رییس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مطلب توهینی گس در سایت رسمی سفارت انگلستان در تهران به خبرنگار شبستان گفت: طبق کنوانسیونهای بین المللی حاکم بر روابط کنسولی و دیپلماتیک کشورها، سفیر انگلیس در ایران در حال حاضر یک عنصر نامطلوب است و وزارت امور خارجه باید اخراج وی را در دستور کار قرار دهد.

وی اظهار کرد: در مجلس شورای اسلامی زمینه برای در دستور کار قرار گرفتن طرح اقدام دولت برای کاهش روابط با انگلیس فراهم شده است. علتش هم این است که طبق کنوانسیون های بین المللی سفیر یک کشور در کشور دیگر اساس کارش بر حفظ و تقویت روابط است.

فلاحت پیشه ادامه داد: زمانی که رابطه دو کشور در سطح سفیر است یعنی اینکه دو کشور انتظار سطح بالایی از گسترش روابط دارد اگر زمانی خودش و یا حتی از سوی دولتش مامور شود که اقدامی را در قالب مداخله داخلی کشوری دیگر صورت دهد؛ این اقدام محکوم است و در حال حاضر سفیر انگلیس چنین نقشی را بازی کرده و آنها درصددند که  به این رابطه تنش تحمیل کنند.

وی با اشاره به طرح الزام دولت به کاهش روابط با دولت انگلیس گفت: بیش از اینکه این طرح مطرح شود، یکسری ملاحظات مبنی بر اینکه انگلیسی ها تلاش نکنند این موضوع را به عنوان یک بحران در روابط ایران و اتحادیه اروپایی گسترش دهند؛ داشتیم.

رییس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: الان این نقشی که سفیر انگلیس بازی کرده است حتی با نوع رابطه ای که دیگر کشورهای اروپایی با ایران دارند متفاوت است که نمونه آن را در مذاکرات ژنو دیدیم. حتی برخی کشورهای اروپایی مثل آلمان و فرانسه نتوانستند انگلیسی ها را قانع کنند که مشی رادیکالی را به آنها در قبال رابطه با ایران تحمیل کنند و مذاکرات به سمت مثبت و مورد انتظار ایران حرکت کرد و ناراحتی آنها از این است.

وی در تحلیل این رفتار سفیر انگلیس خاطرنشان کرد: انگلیسی ها هر زمان احساس کنند که فتیله اختلافات پایین کشیده می شود مثل موضوع هسته ای، سعی می کنند یک آتش دیگری روشن کنند و الان در قالب مسایل حقوقی بشری این موضوع را مطرح می کنند.

فلاحت پیشه، تصریح کرد: فارغ از محتوای مطلب، اعتقادم این مسئله نشاندهنده این است که انگلیسی ها از جمله بازیگران اصلی در تشدید فشارها و تجمیع اختلافات علیه جمهوری اسلامی ایران هستند.

همچنین وی تاکید کرد: وقتی سفیرشان در تهران چنین نقشی را بازی می کند این حتماً مکمل نقشه های گذشته است و طبق گمانه زنی های بین المللی، این سفیر یک عنصر نامطلوب است و اخراجش باید در دستور کار وزارت امور خارجه قرار گیرد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس معتقد است در حال حاضر شرایط به گونه ای است که باید نوع رابطه با انگلیس را جدای از رابط با دیگر کشورهای اروپایی ببینیم. زیرا جنایتی که در نوع رفتار انگلیسی ها وجود دارد متفاوت از دیگر کشورها است و آنها معمولاً سعی می کنند که دشمنی های خودشان را با بازی دیگران دنبال کنند. زمانی که نتیجه نگرفتند خودشان به میدان می آیند.

وی با بیان اینکه به میدان آمدن سفیر انگلیس از یک نظر نشانه خوبی است گفت: این رفتار نشان می دهد که انگلیسی ها از اهرمهایشان مقابل ایران نتیجه لازمه را نگرفته اند و الان به عنوان فاز آخر اقدامات خود را انجام می دهند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: انگلیس پیش بینی اش این است که دست غرب در فشار آوردن به پرونده هسته ای ایران خالی تر می شود لذا می خواهد در حوزه های دیگر مثل حوزه های حقوق بشری و مسایل دموکراسی سازی علیه ایران، مسایل دیگری را مطرح کنند.

وی با اشاره به حوادث چند روز گذشته در انگلیس و برخورد خشونت آمیز پلیس با دانشجویان معترض به افزایش شهریه دانشگاه های انگلیس، تصریح کرد: موارد مختلفی از نقض حقوق بشر در کشورهای اروپایی و به ویژه انگلیس وجود دارد. ولی چون سازمان های بین المللی و دستگاه های تبلیغاتی در اختیار این کشورها است معمولاً اینها به گونه ای عمل می کنند که فضای دیپلماسی و تبلیغاتی را کنترل کنند.

فلاحت پیشه با اشاره به موارد متعدد نقض حقوق بشر در این کشورها علیه مهاجران، مسلمانان و دانشجویان؛ گفت: این موارد متعدد نقض حقوق بشر در این کشور در تناقض با متن و محتوایی این مطلب است.

پایان پیام/

کد خبر 4759

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha