متن واجرا تقویت شود،مخاطب برای تماشای نمایش های آئینی سر و دست می شکند

یک پژوهشگر تئاتر با تاکید بر لزوم تقویت نمایشنامه نویسی و تربیت هنرمندان حرفه ای، گفت: مشکل نمایش های آئینی و مذهبی محتوا نیست، بلکه در متن نمایش و اجراست که باید برای تقویت این دو موضوع چاره ای اندیشید

دکتر محمد حسین ناصر بخت، نویسنده، کارگردان و پژوهشگر تئاتر در پاسخ به این سئوال که مضمون و ساختار نمایش های مذهبی چگونه می تواند مخاطب امروز را جذب کند، به خبرنگار شبستان گفت: تعریف ما از مضامین مذهبی باید گسترده تر باشد، اگر این اتفاق افتاد، متوجه می شویم در همه ایام نمایش هایی اجرا می شوند که مذهبی هستند. اگر منظور از نمایش های مذهبی پرداختن به تاریخ صدر اسلام یا دقیقاً اشاره خیلی روشن به مضامین مذهبی است، از قدیم نیز در فرهنگ ما جا افتاده که این نمایش ها در مناسبت های خاص اجرا شود، حتی امروز تعزیه ها نیز بر اساس همین سنت اغلب در مناسبت های خاص اجرا می شوند، زیرا حالت آیینی قضیه را قدرت می بخشد و فضای مشارکت عمومی را بالا می برد، ولی می شود این سنت را هم عوض کرد، چون قابل تغییر است.

 

وی با بیان اینکه تئاترهای مذهبی قابلیت اجرا در همه ایام سال را دارند، خاطرنشان کرد: تئاترهای مذهبی این قابلیت را دارند که در ایام دیگر غیر از مناسبت ها به روی صحنه بروند، به هر حال موضوعات مذهبی انسانی هستند و راجع به مسایلی صحبت می کنند که مساله انسان است، مذهب درباره این مسائل صحبت می کند و این به پسند و سلیقه مخاطب برمی گردد.

 

دکتر ناصر بخت درباره ضعف نمایش های مذهبی در جذب مخاطب نیز گفت: به غیر از بخش سنتی نمایش های آیینی و مذهبی مثل تعزیه که ساختار محکمی دارد و گروههایی که آن را اجرا می کنند، خیلی حرفه ای هستند، آن چیزی که در تئاتر امروز اتفاق می افتد، بسیار ضعیف است. متاسفانه در اغلب مواقع آن چیزی که بیشتر با آن روبرو می شویم، ضعف ساختاری در نگارش متن، شخصیت پردازی و اجراست، اغلب این اجراها توسط گروههایی اجرا می شود که حرفه ای نیستند.

 

وی افزود: اکثریت قریب به اتفاق نمایش های مذهبی مشکل شان ضعف متن و اجراست نه مضمون آنها، مضمون این نمایش ها درباره مسایل همیشگی انسان هاست که همیشه می تواند با مردم ارتباط برقرار کند، اما معمولاً این نمایش ها در متن و اجرا ضعف دارند و باید برای این دو موضوع فکری اساسی شود.

 

نویسنده،کارگردان، پژوهشگر با اشاره به این نکته که سفارش تولید نمایش مذهبی را باید به افراد با اطلاعات بالای مذهبی سپرد، یادآور شد: اگر قرار است سفارش نوشتن نمایشنامه مذهبی داده شود، باید به کسانی سفارش داد که آشنایی شان با نمایش نامه نویسی و اجرا در سطح بسیار بالایی باشد و از کیفیت بالایی برخوردار باشد تا نتیجه خوبی حاصل شود و از سوی گروه کاملاً حرفه ای به اجرا برود که وقت کافی برای تمرین داشته باشد و سرسری کار را دنبال نکند.

 

وی افزود: یک گروه نمایشی را تامین کنیم و اجازه بدهیم این گروه سه ماه تمرین کند و بعد براساس یک متن قوی به اجرا برود باید گروهها را از نظر نیازهای مالی تامین کنیم، زیرا اگر می خواهیم سرمایه گذاری درست انجام بدهیم برای ارایه کار خوب باید این مشکل را مرتفع کنیم.

 

به گفته ناصر بخت ارگان های که وظیفه اصلی شان پرداختن به نمایش های مذهبی است مثل حوزه هنری باید در زمینه برپایی کارگاه های تولید متن نمایشی و اجرا که از دل این کارگاه های تولید متن و اجرا سرمایه گذاری کنند، حتی از حضور استادان صاحب فن و سبک استفاده کنند و از دل این کاگاره هاست که نمایش های فاخر بیرون می آید.

 

وی خاطرنشان کرد: وقتی ضعفهای ساختاری در تولید و اجرای نمایش مذهبی نداشته باشیم، نمایش مذهبی در هر زمانی با استقبال عمومی روبرو می شود چنان که قبلاً هم این اتفاق افتاده، مثلا زمانیکه آقای رحمانیان نمایش های «اشقه» و «پل» را که دارای مضامین مذهبی بودند، اجرا کرد، در ایام دیگر سال هم طرفدار داشتند.

 

ناصر بخت در ادامه افزود: ما از این دست هنرمندان حرفه ای که علاقه قلبی هم به مضامین مذهبی دارند کم نداریم، بیاییم از اینها استفاده کنیم، وقتی می گویم سفارشی مقصودم این نیست که سفارش را به گونه ای مطرح کنیم که هر کس بدون هیچ گرایش قلبی به این سمت برود.

 

نویسنده، کارگردان، پژوهشگر تصریح کرد: آن نمایشنامه نویسی که مضمون مذهبی را می نویسد، باید به موضوعی که می نویسد، باور داشته باشد. علاوه بر این باید مهارت داشته باشد، یعنی نویسنده نمایش نامه مذهبی باید باور قلبی به موضوع نمایشنامعه و مهارت کافی در نوشتن را توأمان داشته باشد.

 

 پایان پیام/
 

کد خبر 51846

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha