ارزش‌های خبری در حکومت موعود دگرگون می‌شود

پژوهشگر حوزه مهدویت با نقد نظریه حاکم بر ارزش‌های خبری گفت: ارزش‌های خبری در حکومت موعود دگرگون می‌شود.

به گزارش خبرنگار شبستان، علی حاج‌محمدی، محقق و پژوهشگر مهدوی در هفتمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت گفت: آنچه می‌خواهم درباره آن صحبت کنم نقد تئوری حاکم بر ارزش‌های خبری است. در درجه اول باید تفاوتی را میان ارزش در غرب و ارزش در قرآن قایل شویم.

وی افزود: طبق نظریه متفکران غربی بر اساس تئوری اومانیسم فطرتی وجود ندارد و در نتیجه تعریف ارزش این است که هر چیزی که در جامعه تعداد بیشتری از افراد پیرامون آن جمع شوند، ارزش است، در صورتی که در نگاه قرآنی بایدها و نبایدهای مثبت به عنوان ارزش مطرح می‌شوند.

حاج‌محمدی با اشاره به ارزش‌های خبری در جامعه غربی گفت: تئوری معروفی در این زمینه وجود دارد که هم‌اکنون در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود و آن اینکه هشت معیار عام برای ارزش خبری وجود دارد و چهار معیار خاص کشورهای غربی. حال باید با توجه به نگاه قرآن این 12 ارزش مورد ارزیابی قرار گیرند البته باید توجه کرد تمام این ارزش‌ها را نمی‌توان به عنوان ارزش در نظر گرفت بلکه بعضی از آنها روش هستند.

 

پژوهشگر حوزه مهدویت بسامد، صراحت، هم‌خوانی، استمرار و ترکیب را جزء روش‌های خبری و خارج از بحث دانست و گفت: سه مسئله آستانه، معناداری و غیرمنتظره بودن جزء ارزش‌های خبری این تئوری هستند که باید مورد بررسی قرار گیرند.

وی تصریح کرد: آستانه یعنی بعضی از رخدادها برای مدیران رسانه بی‌اهمیت هستند، مثلا مسایل مردمان فقیر ارزش خبری ندارند و در رسانه‌های خبری به آن پرداخته نمی‌شود اما در نگاه دینی اتفاقا این مسایل که ناشی از مسئله عدالت است از اهمیت خبری برخوردار است.

حاج‌محمدی با اشاره به ارزش معناداری خبر گفت: این ارزش به این مسئله می‌پردازد که مثلا اخبار غیر ایرانی‌ها برای ایران مهم نیست اما در سیستم جهان‌وطنی موعود هیچ‌ مرزی وجود ندارد و تمام انسان‌ها بر اساس عقیده تحت یک پرچم قرار دارند.

پژوهشگر مهدوی ارزش خبری غیرمنتظره بودن را نیز در دوران حکومت مهدوی مطرود دانست و گفت: غیرمنتظره بودن مبتنی بر اشتهای نفسانی انسان برای دانستن است اما در دوران ظهور به دلیل اینکه عقل انسان‌ها رشد می‌کند افق‌های بلندمرتبه‌تری در مقابل بشر قرار دارد و در نتیجه این مسئله نیز در دوران ظهور طرد می‌‌شود. همچنین به دلیل گسترش عدالت در همه جوانب اقتصادی، فکری و روحی مسئله غیرمنتظره بودن و نشریات زرد رنگ می‌بازد.

 

 

حاج‌محمدی با اشاره به ارزش‌های خبری خاص کشورهای غربی تصریح کرد: این ارزش‌ها شامل ارزش‌های ملل سرآمد، افراد نخبه، شخصیت‌سازی و منفی‌گرایی است که غیر از گزینه آخر بقیه گزینه‌ها در حکومت حضرت مهدی جاری خواهد بود.

وی درباره چگونگی هماهنگی میان منافع و عدالت در دوران ظهور گفت: وقتی سطح نگاه انسان بر اثر تعادل روحی بالا بیاید انسان‌ها به کمک یکدیگر می‌شتابند و منافع دیگران را منافع خود حساب می‌کنند، در نتیجه دیگر میان منافع انسان‌ها و مسئله عدالت تعارضی نخواهد بود.

شایان ذکر است، هفتمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت 23 و 24 تیر در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما در حال برگزاری است.

پایان پیام/

 

کد خبر 52200

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha