قرآن اقیانوسی است که همه موظف به تدبر در آن هستند

خبرگزاری شبستان:عضو هیات مدیره تشکل‌های قرآن و عترت کشور، با بیان اینکه قرآن، اقیانوسی با معارف تمام نشدنی است که کف ندارد، گفت: هیچ کس نمی‌تواند ادعا کند که من همه قرآن را فهمیدم، اما ما موظف به تدبر در قرآن هستیم اگر چه به کف آن دست پیدا نکنیم.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام مهدی مقامی عضو هیات مدیره تشکل‌های قرآن و عترت کشور،در نشست تخصصی نقد و بررسی طرح ملی اولوالالباب؛ تربیت مربی تدبر در قرآن، گفت: ضمن تقدیر و تشکر از اتحادیه تشکل‌های قرآنی، گفت: از زمانی که موضوع اولالباب مطرح و حداقل اطلاع رسانی انجام شد نزدیک به 40 موسسه ثبت نام کردند که 192 ساعت آموزشی را گذرانند که در این میان 250 نفر مربی تدبر قرآن تربیت شدند.

وی افزود: بعد از این ثبت نام‌ها از بین 39 موسسه بر اساس برخی ملاک‌ها و معیارها و با تعامل این موسسات مجموعه ظرفیت‌های آموزشی و مدیریتی آنها را مورد ارزیابی قرار داده و به نوعی کار را شروع کردیم.

عضو هیات مدیره تشکل‌های قرآن و عترت کشور، عنوان کرد: با توجه به سختی و فشار دوره و اینکه افراد باید در حد کارشناسی الهیات یا حوزه علمیه و فعال قرآنی باشند ریزش‌ها در حد صفر بود و از هر موسسه بالغ بر 28 یا 29 نفر از ابتدا تا انتها شرکت کرده و نمرات خوبی را کسب کردند.

احاد مردم جامعه باید قرآن را بفهمند

حجت‌الاسلام مقامی، با اشاره به ضرورت این طرح در فعالیت‌های فرهنگی، اظهار داشت: طی 8 سال گذشته عنوان تدبر در قرآن مطرح می‌شد اما بسیاری بی‌توجه از کنار آن عبور می‌کردند که امروز به لطف خدا گفتمان قرآنی در فضای تدبر قرآن در کنار تفسیر و حفظ قرآن مطرح است که شاید به علت تاکیدات رهبر معظم انقلاب باشد که در سال 92 فرمودند: ما معتقدیم همه احاد جامعه باید با قرآن ارتباط برقرار کرده و آن را بخوانند و بفهمند.

وی افزود: تدبر در قرآن وظیفه همگانی است که به لطف خدا نخستین دوره آ« در استان فارس کلید خورد و آخرین دوره آن در شهر کاشان برگزار شد، ده موسسه در ده استان کشور ماموریت برگزاری دوره‌ها را بر عهده داشتند که به نتیجه مطلوب خود برسد.

 عضو هیات مدیره تشکل‌های قرآن و عترت کشور، گفت: غرض از برگزاری دوره تدبر در قرآن نفی سایر فعالیت‌های قرآنی نیست زیرا موضوع تدبر نتیجه دیگر فعالیت‌های قرآنی است حفظ مقدمه تدبر است، انسان‌ها باید روخوانی و صحیح‌خوانی قرآن را یاد بگیرند و همین مساله زمینه قرائت خاشعانه همراه با فهم آیات قرآن را به همراه دارد.

هدف از خواندن قرآن تدبر در آن است

حجت‌الاسلام مقامی، افزود: روخوانی، روانخوانی و قرائت همه فعالیت‌های قرآنی در عرض هم نیستند بلکه چرخه‌ای در تکمیل یکدیگر هستند، ما با این طرح به دنبال معنادار کردن قرآن‌خوانی مردم هستیم تا مردم با تدبر در قرآن لذت ببرند، تدبر با کثرت قرآن‌خوانی اتفاق می‌افتد رهبر معظم انقلاب بارها فرمودند: که قرآن را مکرر بخوانید و در آن تدبر کنید هدف از خواندن قرآن تدبر در آن است.

وی با اشاره به روایتی از امیرمومنان علی(ع)، گفت: اگر هنگام خواندن قرآن در آن تدبر نشود شاید مشمول آن روایت امیرمومنان علی(ع) شویم که فرمودند: در قرائتی که تدبر نباشد خیری ندارد، قرآن نازل شده است تا همه مردم در آن تدبر کنند، تفسیر کار تخصصی است که وظیفه بخش خاصی مانند علما است اما تدبر اطلاعات عمومی نسبت به قرآن است همه باید نسبت به آن آگاهی داشته باشند.

عضو هیات مدیره تشکل‌های قرآن و عترت کشور، افزود: زندگی انسان با فهم قرآن و نه صرفا با قرائت قرآن رغم می‌خورد استفاده درست از قرآن در گرو فهم قرآن است.

حجت‌الاسلام مقامی، با اشاره به آیتم‌های تدبر، عنوان کرد: ما در تدبر شخص را با آیین‌نامه تدبر قرآن آشنا می‌کنیم، دانش تدبر را همه مردم می توانند یاد بگیرند مانند آیین‌نامه رانندگی است اما اینکه هر کس آن را یاد گرفت دلیل بر شایستگی او نیست که بتواند تدبر کند.

وی افزود: افراد بعد از آشنایی با ترجمه با نگاه پیوسته و سیاقی به قرآن می‌تواند تدبر کند تدبر یعنی روانخوانی و معنایی قرآن با نگاه هماهنگ و منسجم است.

عضو هیات مدیره تشکل‌های قرآن و عترت کشور، اظهار داشت: از اعجاز قرآن است که هیچ نشست و برخواستی با آن اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه یک نقطه مثبت بر انسان افزوده و یک نقطه منفی از او دور می‌کند.

قرآن چشمه جوشان، اقیانوسی با معارف تمام نشدنی است

حجت‌الاسلام مقامی، با بیان اینکه قرآن چشمه جوشان، اقیانوسی با معارف تمام نشدنی است که کف ندارد، ابراز کرد: هیچ کس نمی‌تواند ادعا کند که من همه قرآن را فهمیدم، اما ما موظف به تدبر در قرآن هستیم اگر چه به کف آن دست پیدا نکنیم.

وی با اشاره به جایگاه تدبر در قرآن، بیان داشت: همه موظف به حفظ یا قرائت قرآن نیستند اما همه موظف به تدبر در آن هستند، قرآن کتاب زندگی است باید قرآن در جای جایی زندگی ما طنین انداز شود.

تدبر در قرآن مطالبه رهبر معظم انقلاب است

عضو هیات مدیره تشکل‌های قرآن و عترت کشور، گفت: ما انقلاب خود را با قرآن به ثمر رساندیم می‌طلبد در عرصه قرآن با حمایت سازمان‌ها و شخصیت‌های قرآنی به موضوع تدبر قرآن توجه شود، تدبر در قرآن مطالبه رهبر معظم انقلاب است و در هیچ کشور اسلامی این اتفاق رخ نداده که رهبر آن قرآنی باشد.

حجت‌الاسلام مقامی، با اشاره به اینکه ما تدبر را مهارت می دانیم نه معارف صرف، گفت: تدبر فنی برای عامه مردم است که فرصت فهم قرآن را ندارند، ما حکم شخص باسواد را داریم که قرآن را برای آنها می‌خوانیم اما برای کسانی که سواد قرآنی دارند فن تدبر را آموزش می‌دهیم.

وی با بیان اینکه بستر آموزش حضوری در 10 موسسه فراهم شده بود، اظهار داشت: ما در 5 کشور جهان نمایندگی داریم که با تدبر قرآن آشنا می شوند.

رسانه‌ها برای فهم قرآن خیزش کنند

 عضو هیات مدیره تشکل‌های قرآن و عترت کشور، گفت: پاسخ به این سوال که بهره ما از قرآن چیست و اگر از زندگی ما حذف شود چه اتفاقی می‌افتد سبب می‌شود که تدبر معنا پیدا کند، امید که با حمایت نهادهای دولتی به خصوص بخش رسانه‌ای خیزشی در عرصه فهم قرآن انجام شود که عموم مردم با حداقل فهم قرآن آشنا شوند.

حجت‌الاسلام مقامی، در خصوص اختتامیه طرح اولوالالباب، اظهار داشت: اختتامیه طرح با حضور 130 نفر از مربیان فعال قرآنی با حضور حجت الاسلام سعيدي به عنوان توليت حرم مطهر حضرت معصومه(س) و حجت الاسلام و المسلمین حشمتی معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حسن محمدی، مدیر عامل اتحادیه تشکل‌های قران و عترت کشور، طی دو روز تاریخ 29 و 30 بهمن‌ماه درمحل مجتمع فدک مشهد برگزار می‌شود.

وی افزود: در این اختتامیه از ده نفر برگزیدگان موسسات قرآنیی تجلیل و تقدیر به عمل می‌‌آید.

عضو هیات مدیره تشکل‌های قرآن و عترت کشور، بیان داشت: بهره گیری از قرآن و عترت هر کدام بدون سبب خسارت انسان است، بنابراین درخواست ما از وازرت فرهنگ و ارشاد، اتحادیه تشکل‌های قرآن و تشکل‌های مردم نهاد این است که در فعالیت‌های خود افزون بر قرآن به مساله عترت نیز توجه کنند.

 

 

 

 

کد خبر 524158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha