عصر انتظار در عصر انقلاب دیجیتال

قائم عضو هیئت علمی گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: ظهور دوران معاصر را ظهور عصر انقلاب ارتباطات می داند و آن را سراسر چالش و فرصت برای باور به مهدویت معرفی می کند.

به گزارش خبرنگار شبستان، هفتمین همایش دکترین مهدویت طی روزهای 23 و 24 تیرماه در مرکز پژوهش های بین المللی سازمان صداوسیما برگزار شد.

در این همایش بیش از 55 مقاله داخلی و خارجی برگزیده شده در عرصه مهدویت مورد ارزیابی و داوری کمیسیون های تخصصی قرار گرفت.

مقاله عصر انتظار در عصر انقلاب دیجیتال یکی از مقالات برگزیده این همایش شناخته شد که دکتر مهدی منتظر قائم عضو هیئت علمی گروه ارتباطات دانشگاه تهران به رشته تحریر درآورده است.

منتظر قائم در این مقاله تلاش می کند تا تاثیرات جهان معاصر را در شناخت و باور منجی آخرالزمان مورد مطالعه قرار دهد.

وی ظهور دوران معاصر را ظهور عصر انقلاب ارتباطات می داند و آن را سراسر چالش و فرصت برای باور به مهدویت معرفی می کند.

عضو هیئت علمی گروه ارتباطات دانشگاه تهران برای تبیین این مساله ابتدا ویژگی ها و کارکردهای آن و خاص فناوری ها و نیز عصر نوین ارتباطی را ذکر می کند و پس از آن اثرات احتمالی انقلاب اطلاعات در باور و انتظار مسلمانان و شیعیان را مورد بررسی قرار می دهد.

منتظر قائم معتقد است نمی توان از اثرات احتمالی انقلاب اطلاعات در باور و بینش شیعیان غفلت کرد چرا که فناوری های عصر نوین خواه یا ناخودآگاه تاثیرات فراوانی بر باور به مهدویت خواهند گذاشت.

وی در بخشی از این مقاله می نویسد تقریباً تمام ادیان توحیدی و ادیان بشری و رویکردهای فلسفی و عرفانی مهم جهان معتقد به آخرالزمان و ظهور منجی برای هدایت بشریت هستند.

منتظر قائم از تشابهات و اختلافات فراوان در باورهای آخرالزمان و منجی گرایانه با عنوان چالشی بزرگ در مسیر عالمان دینی یاد می کند و می افزاید: این شباهت ها و اختلافها چالشی بزرگ را برای عالمان بزرگ دینی رقم می زند که جز با پاسخهای عالمانه و محققانه رفع نخواهند شد.

این پژوهشگر عرصه رسانه و مهدویت معتقد است فضای مجازی و سایبری علاوه بر آنکه خود ابزار مهمی برای مطالعه و تحقیق است امکان بسیار برای اطلاع رسانی یک سویه و نیز ارتباط دوسویه برای مخاطب فراهم می کند.

منتظر قائم بهره گیری بهینه از این فرصت را نیازمند شناخت دقیق عصر دیجیتال و نیز روندهای فکری تحت تاثیر آن می داند.

مقاله عصر انتظار در عصر انقلاب دیجیتال بخش عمده ای از صفحات خویش را به بررسی اصول و سیاست های تحقیقی و تبلیغی اختصاص داده است نویسنده این مقاله از اصول و سیاست های تحقیقی و تبلیغی به عنوان ضرورت هایی برای حفظ و گسترش باور به منجی در عصر معاصر یاد می کند و با احصای این اصول موارد متعدد آن را برمی شمرد.

شایان ذکر است هفتمین همایش بین المللی دکترین مهدویت طی روزهای 23 و 24 تیر در مرکز پژوهش های بین المللی سازمان صداوسیما برگزار شد و در این دو روز با تشکیل کمیسیون های تخصصی به ارزیابی مقالات برتر همایش پرداخت.

پایان پیام/

 

کد خبر 52488

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha