تحول علوم در جامعه اسلامی باید با محوریت ولی فقیه باشد

کارشناس مدیریت با اشاره به اینکه ولی فقیه حجت شرعی برای ما بوده و به صورت کلان به جامعه می نگرد، مدعی شد که تحول علوم در جامعه اسلامی، باید با محوریت ولی فقیه صورت بگیرد.

به گزارش خبرنگار شبستان، نشست تخصصی "نقش نخبگان و تشکل های دانشجویی در تحول علوم انسانی" در بخش "قرآن، بنیان تحول در علوم انسانی" نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، با سخنرانی تعدادی از نخبگان و فعالان تشکل های دانشجویی برگزار شد.

 

سالاری، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت، در این نشست تخصصی با بیان اینکه در تحول هماره سهمی هم برای حوزه های علمیه و نهادهای دینی در نظر گرفته شده و نقش آنان بررسی می شود، گفت: حوزه های علمیه نیز در کنار عالمان حوزه های دیگر نقش بسزای در این تحول خواهند داشت.

 

وی با اشاره به اینکه پاسخگویی به نیازهای روزمره مردم از مسایلی است که در حوزه ها نیز بدان پرداخته می شود، اظهار داشت: رساله عملیه بهترین گواه و شاهد بر این ادعاست. این همان کاری است که علوم اسلامی تلاش کرده تا انجام بدهد.

 

سالاری بر این باور بود که یک متفکر دینی، زمانی که با اندوخته دینی خود به یک موضوع و نیاز انسانی نگاه کند، قطعا پاسخی خواهد داشت؛ هر چند این مسئله، سابقه ای هم در منابع دینی نداشته باشد.

 

وی در همین راستا مدعی شد که اوج تمدن اسلامی زمانی بوده است که علمای اسلامی و شیعی کاملا با نیازهای مردم و جامعه درگیر شده اند و این امر به دوران صفویه باز می گردد.

 

سالاری گفت: آن نقطه ای که جریان دانشجویی باید در نظر داشته باشد، این مطلب است که صرفا درگیر نقد نباشد، بلکه باید نیازهای اصلی خود را پیدا کرده و به آنها هم بپردازد.

 

وی در ادامه این پرسش ها را مطرح کرد که این نیازها چیست؟ آیا اصیل اند؟ آیا توسط تمدن غربی به روان ما دیکته شده است؟

سالاری که مدعی بود توجه به نقش ولی فقیه، ملاک و معیار اصلی در تشخیص نیازها خواهد بود، ادامه داد: جریان داشنجویی موفق ترین نهاد و نهضتی بوده است که در سالیان اخیر فعالیت داشته است.

 

وی در همین باره افزود: اگر شما در راستای منویات ولی فقیه حرکت کنید، چون او کلان نگاه می کند و بدون حجت شرعی سخن نمی گوید، مطمئنا شما نیز در راستای نیازهای اصیل حرکت خواهید کرد.

 

سالاری بر این باور بود که حرکت بر اساس منویات ولی فقیه، نقطه ای است که گفتمان ها باید حول آن انجام بگیرد و در این باره گفت: اگر با تفکر دینی وارد گفتمان سازی بشویم، در این تحول سربلند خواهیم شد.

 

پایان پیام/

کد خبر 57151

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha