حقوق بشر واقعی در قرآن و نهج البلاغه نهفته است

منصور پهلوان با مقایسه حقوق بشر غربی و حقوق بشر علوی، تأکید کرد: حقوق بشر واقعی در قرآن و نهج البلاغه نهفته است و تمسک به این دو کتاب حیاتبخش، ارزش واقعی آن ها را در جامعه آشکار می کند.


به گزارش خبرنگار شبستان، منصور پهلوان، نویسنده کتاب "حقوق بشر از دیدگاه نهج البلاغه" و سردبیر فصلنامه نهج البلاغه در سخنان خود پیرامون این موضوع، به مقایسه حقوق بشر غربی با حقوق بشر علوی پرداخت و گفت: علی(ع) هزار و چهارصد سال پیش، از رعایت حقوق زندانیان سخن گفت و توجه به حقوق زندانیان را بر مسلمانان واجب دانست.
پهلوان افزود: وقتی "قنبر" به دستور امام علی(ع) مأمور شد تا بر گناهکاری تازیانه بزند و به اشتباه سه ضربه بیشتر بر او زد، امام(ع) قنبر را خوابانید و سه تازیانه بر او زد تا حقی که از مجرم ضایع کرده بود، جبران شود.وی این ماجرا را درس عملی امام(ع) به همه مسلمانان و همه عدالت جویان جهان معرفی کرد و افزود: غرب با تمام شعار حقوق بشری که سر داده است، هم چنان در بدنامی زندان های گوانتانامو و ابوغریب گرفتار مانده است.
این نویسنده حوزه دین اضافه کرد: در حکومت عدل علوی، محبوب ترین و نزدیک ترین افراد به حاکم نیز از مجازات اشتباه خویش مصون نیستند و تک تک افراد جامعه با هم برابرند.
وی با اشاره به برخی از حقوق متهمان از نگاه امام علی(ع) گفت: بر اساس مکتب علوی، اگر قاضی به متهم بی حرمتی کند، باید قاطعانه مجازات شود؛ چنان که ابوالاسود دوئلی که قاضی القضات امام بود، به دلیل این که صدایش را از صدای متهم بلند تر کرد، از مقام خویش عزل شد.
پهلوان، داستان های حکومت علوی را فراتر از افسانه و قصه دانست و تصریح کرد: حکومت علوی آن چنان سرشار از عدالت بود که اینک به صورت افسانه بر زبان ما جاری می شود و حال آن که کشور جمهوری اسلامی باید بر اساس آموزه های حکومت علوی بر مردم حکومت نماید.
وی با بیان این پرسش که در کجای دنیای غرب نمونه ای همچون عدالت علوی سراغ دارید، افزود: اگر طبق قانون مجازاتی وضع می گردد هیچ مسئولی حق ندارد بر خلاف قانون، مجازات را کم یا زیاد نماید.
سخنران این نشست، قرآن و نهج البلاغه را در دنیای امروز، آماج حملات شرق و غرب توصیف کرد و خاطر نشان ساخت: وقتی حکومت اسلامی برپا می‌شود، طبیعتاً وظیفه روحانیون، متفکران، استخراج ایده‌های جدید و متناسب با نیاز روز جامعه از متن قرآن و نهج‌البلاغه است.
وی با بیان این که دفاع از حریم قرآن و نهج‌البلاغه، وظیفه تک‌تک افراد جامعه است، اظهار داشت: تمسک به این دو کتاب حیاتبخش، ارزش واقعی آن ها را در جامعه آشکار خواهد کرد.
نویسنده کتاب حقوق بشر از دیدگاه نهج البلاغه، به برخی از حقوق شهروندی اشاره کرد و گفت: در بسیاری از خطبه های نهج البلاغه، حقوقی برای شهروندان جامعه معرفی شده است که بر اساس آن ها حتی حاکم یک جامعه با کوچکترین فرد مساوی است.
وی ادامه داد: جامعه اسلامی ایران باید تلاش کند که به چنین ویژگی هایی دست یابد تا الگوی مناسبی از حکومت اسلامی برای جهانیان ارائه نماید.
پهلوان با اشاره به این که چهل یا پنجاه سال از تمدن غربی و شعار حقوق بشری غرب می گذرد، افزود: پیش از این تاریخ حتی ورود سیاهان به رستوران های غرب ممنوع بود و از حضور سیاهان و سگان در مجالس سفید پوستان جلوگیری می شد.
وی حقوق بشر علوی را زاییده آموزه های اصیل اسلامی با تمدنی در حدود هزار وچهارصد سال معرفی کرد و خاطرنشان ساخت: در کجای دنیای قدیم و جدید و در کجای تاریخ چندصد ساله کشورهای غربی و شرقی، مدنیت همچون مدنیت اسلامی و حقوق بشر علوی پیاده شده است؟!
سخنران این نشست در بخشی از سخنان خود تاکید کرد: حقوق بشر واقعی در قرآن و نهج البلاغه نهفته است و جستجوی آن در مکتبی غیر از مکتب تشیع علوی انحراف از مسیر اصیل خویش است.
وی نهج البلاغه را مایه افتخار جهان تشیع دانست و گفت: امام علی (ع) تنها حاکمی بودند که عدالت واقعی و شخصیت حقیقی انسان را مراعات می کردند.
این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: قرن‌ها پیش از آن که در جوامع غربی برای افراد، حقوق بازنشستگی مشخص شود، امام علی(ع) ‌برای ناتوانان و از کارافتادگان حقوقی را از بیت‌المال معین کرد.
پهلوان رعایت حقوق زندانیان را مورد تاکید قرار داد و در این باره گفت: امام علی(ع) از بیت المال به زندانیان غذا و پواشاک داده و به هیچ کس اجازه تعرض نسبت به زندانیان را نمی داد.
وی با اشاره به فرازهایی از نهج البلاغه درباره رعایت حقوق حیوانات و با مقایسه آموزه های علوی با آموزه های غربی، اظهار داشت: شعار غرب برای رعایت حقوق حیوانات زمانی دروغین و ساختگی به نظر می رسد که به فجیع ترین شکل انسان ها را قتل عام می کنند.
این کارشناس امور دینی اسلام را دین برابری و برادری نامید و تصریح کرد: بر طبق آیات محکم قرآن و سخنان گهربار امام علی(ع)، تفاوت انسان ها به تقواست و هیچ چیز دیگری نمی تواند فردی را بر دیگری برتری دهد.
شایان ذکر است، سلسله نشست های بخش عترت و ولایت در حاشیه نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم و در سالن نشست های این نمایشگاه برگزار می شود.

 

پایان پیام/

 

کد خبر 57285

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha