کتاب سیره اجتماعی سیاسی امام علی (ع) در نمایشگاه قرآن

کتاب سیره اجتماعی سیاسی امام علی (ع) از مجموعه سیره علوی به قلم حجت‌الاسلام حمید مغفور مغربی و توسط انتشارات بنیاد پژوهش‌های قرآنی حوزه و دانشگاه منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، کتاب سیره اجتماعی سیاسی امام علی (ع) که برای اولین بار در نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن عرضه می‌شود در 5 فصل به بررسی سیره آن حضرت در امور سیاسی و اجتماعی می‌پردازد.

فصل اول کتاب پس از بررسی اهمیت سیره اجتماعی امام علی (ع)، عدالت و انجام اصلاحات را اصول سیره اجتماعی حضرت می‌نامد و به جلوه‌های سیره اجتماعی حضرت در ساده‌زیستی، مردمی بودن، توجه به رضایت همگانی، تأسیس مرکز پی‌گیری مشکلات مردم، آزادی اجتماعی و توسعه همه‌جانبه، تعاون و همکاری و ... می‌پردازند.

سیره فرهنگی امام علی (ع) در بخش دوم کتاب مورد بررسی قرار گرفته است که اصول سیره فرهنگی ایشان را در شناخت، معرفت و آموزش فرهنگ اسلامی، دعوت به تقوای الهی، دوری از تشریفات، حفظ وحدت جامعه و پرهیز از اختلافات برمی‌شمرد.

فصل سوم کتاب اختصاص به سیره اقتصادی حضرت علی (ع) دارد و آبادانی و سازندگی اقتصادی، حفظ اموال عمومی، بازپس‌گیری اموال بیت‌المال، نظارت و کنترل قیمت، داشتن سیاست مالیاتی، عدم تأخیر در تقسیم بیت‌المال، دقت در مصرف بیت‌المال، سیاست نقد‌زدایی و مخالفت ثروت‌اندوزی در آن مورد بررسی قرار گرفته است.

اصول سیره اداری امام علی (ع) و اصول سیره مدیریتی حضرت در برنامه‌ریزی، عزل مسئولان ناشایسته و عدم استفاده از کارگزاران ناشایسته و بانفوذ در فصل چهارم با عنوان سیره اداری امام علی (ع) بررسی شده و فصل پنجم به سیره سیاسی حضرت و بررسی احزاب زمان حضرت یعنی مهاجرین، انصار، بنی‌امیه، بنی‌هاشم، حزب ناکثین و قاسطین و مارقین پرداخته است.

یادآور می‌شود کتاب سیره اجتماعی امام علی (ع) از مجموعه سیره علوی به قلم حجت‌الاسلام دکتر حمید مغفور مغربی در بهار 1390 در 288 صفحه و به قیمت 6000 تومان منتشر شده و برای اولین بار در نوزدهمین نمایشگاه قرآن، بخش نشر مکتوب، راهروی 5، غرفه انتشارات بنیاد پژوهش‌های قرآنی حوزه و دانشگاه عرضه می‌شود.

همچنین شایان ذکر است، بنیاد پژوهش‌های قرآنی حوزه و دانشگاه با 35 عنوان کتاب در زمینه‌های مختلف دینی و قرآن در نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم حضور دارد.

پایان پیام/
 

کد خبر 57560

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha