قرآن را با قلم "عثمان طه" یا "نیریزی" تایپ کنید!

مرکز طبع و نشر قرآن کریم، آخرین دستاوردهای پژوهشی خود را در راستای تولید مصحف مخصوص ایران در نمایشگاه قرآن ارائه کرده و این امکان را فراهم کرده اند تا افراد بتوانند قرآن رابا قلم"عثمان طه" یا "نیریزی"تایپ کنند.

به گزارش خبرنگار شبستان، مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران وابسته به دفتر مقام معظم رهبری، ضمن انتشار نسخه های مختلف قرآنی به پژوهش در زمینه های مختلف قرآنی و نو آوری در این حوزه می پردازد.

بحث تولید و تهیه مصحف مخصوص جمهوری اسلامی ایران یکی از موضوعات پژوهشی در این مرکز بوده تا در نتیجه به انتشار مصحفی بینجامد که برای ما فارسی زبانان سهل القرائت باشد.

 

ابداع و تولید نرم افزار تایپ با فونت قرآنی یک از آخرین فعالیت ها و دستاوردهای این مرکز قرآنی است که در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم توسط مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران، برای استفاده علاقمندان و قرآن پژوهان ارائه شده است.

مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران، ضمن ارائه مصحف هایی با خطوط کامپیوتری عثمان طه یا مرحوم نی ریزی در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، نرم افزار این برنامه را نیز عرضه کرده که علاقمندان از این پس می توانند قرآن کریم را با قلم "عثمان طه" یا مرحوم "نیریزی" تایپ نمایند.

 

هادی عبادی، مسوول سایت و معاونت آی تی مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران، در گفت و گو با خبرنگار شبستان از موفقیت این مرکز در ابداع و تولید نرم افزار تایپ با فونت قرآنی خبر داد.

وی با اشاره به اینکه به دنبال تحقیق برای انتشار مصحف مخصوص جمهوری اسلامی ایران هستند، اظهار داشت: با توجه به تحقیقاتی که انجام می دهیم، این مستلزم این است که تحقیقات به صورت مکتوب دست مردم برسد.

 

عباسی در همین باره افزود: در این زمینه اگر می خواستیم که این تحقیقات هر بار که نتیجه می دهد به دست خطاطی بدهیم و او بنویسد و سپس تصحیح شده و آنگاه چاپ بشود، زمانی طولانی صرف این امر میشد، لذا تصمیم گرفتیم که از تکنولوژی های روز در تهیه این مصحف استفاده کنیم. 

وی تهیه فونت عثمان طه را اولین تلاش این مرکز در این زمینه دانست و گفت: بر اساس خط خود استاد عثمان طه این فونت را تهیه کردیم و از روی خط ایشان ما کارکترهای زیبایی که ایشان کتابت کرده بودند را قلمی ساختیم.

 

عباسی که مدعی بود تقریبا 90 درصد کارکترهای طراحی شده نزدیک به خط عثمان طه است، ادامه داد: ویژگی خط عثمان طه این بود که ایشان خط را روی خط کرسی آورده و از زیبایی هنری آن قدری کاسته و به خوانایی خط اضافه کرده بودند و همین امر، کار ما را در مرحله اول فونت سازی راحت نموده بود. 

وی به پروژه بعدی این طرح با محوریت خط ایرانی اشاره کرد و گفت: از روی خط های ایرانی ای که ما تحقیق کردیم، خطاط های زیادی بودند که در ایران نسخ نوشته بودند، اما زیباترین خطی که از بین آن ها انتخاب شد، خط مرحوم نیریزی بود.

 

عباسی با بیان اینکه از روی خط نیریزی فونت ساخته شد، ادامه داد: با توجه به ویژگی خط مرحوم نیریزی که مانند نستعلیق از فراز و نشیب های زیادی برخوردار است، سعی کردیم که در ساخت این خط از چند خط کرسی استفاده کینم. 

وی که مدعی بود استفاده از چند خط کرسی در نرم افزار فرآیند کار را سخت می کرد، اظهار داشت: اما این کار ما بدین دلیل بود که ما نمی خواستیم نرم افزاری مثل نرم افزارهای موجود بسازیم که کاربر برای استفاده از آن نیاز به آموزش خاصی داشته باشد.

 

وی در همین باره افزود: ما نرم افزاری ساختیم که یک تایپیست ساده که تایپ بلد است بتواند با این فونت به راحتی کار کند و یا بخشی از آیات را با هر جور صفحه بندی ای که مورد نیاز است، تهیه و تنظیم نماید.

وی در پایان به طرحی برای الگوبرداری از روی خطاط های ترک در نگارش قرآن خبر داد و گفت: در این زمینه هم مرکز تلاش دارد تا نرم افزاری را تهیه و تولید نماید که انشاء الله تا 6 ماه دیگر به نتیجه می رسد.

 

پایان پیام/


 

کد خبر 57841

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha