زنگ خطری که گویا هنوز به گوش مدیران نرسیده است

ناشران کتب دینی حاضر درنمایشگاه قرآن با انتقاد از واردات بی رویه قرآن های چینی،خواستار ریشه یابی این مشکل و جدیت متولیان فرهنگی در جلوگیری از این پدیده شده اند که ادامه آن خطری جدی برای حیات صنعت نشر ایران است.


خبرگزاری شبستان: در حاشیه نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم به بخش نشرمکتوب و تعدادی از ناشران این غرفه سری زدم تا شاید پاسخ سوال بزرگ علاقمندان قرآنی را از زبان فعالان این حوزه بشنوم. راهروهای این بخش نسبتا شلوغ است، جابجا غرفه موسسات و انتشارات مهم در حوزه نشر قرآن کریم و دیگر کتب دینی حضوری در کنار هم چیده شده اند. به تک تک غرفه ها سرک می کشم و بالاخره موفق می شوم با چند تن از غرفه داران باب گفتگو را باز کنم.


قضیه از این قرار است که امروز واردات بی رویه به کشور نه تنها دغدغه مسئولان اقتصادی و مردم است، بلکه به دغدغه و در واقع دلنگرانی مهم مسئولان فرهنگی ما نیز تبدیل شده است. واردات محصولات فرهنگی قاعدتا از واردات محصولات اقتصادی برای کشور مضرتر و نگران کننده تر است، زیرا این محصولات با فکر و اندیشه مردم و بخصوص نسل جوان سروکار دارد. اینجا نیز ورود قرآن های چینی به کشور دغدغه ای بود که ما را به راهروهای بخش نشر مکتوب نوزدهمین نمایشگاه بین اللملی قرآن کریم کشاند. موضوعی که در پرسش ازغرفه داران متوجه شدیم، بسیاری از آنها اصلا از ورود این قرآن ها به کشور بی اطلاع هستند.


هادی محبی، مسئول غرفه انتشارات اسوه با بیان اینکه ورود این قرآن ها به کشور به بازار کتب قرآنی لطمه جدی وارد می کند، گفت: درست است خرید قرآن های چینی در مقایسه با قرآن های ایرانی به صرفه تر است، اما به لحاظ کیفیت نیز باید گفت از قرآن های ایرانی موجود در بازار بسیار ضعیف تر هستند.


وی با بیان اینکه د رمجموع تقاضا در این حوزه کم شده است،بیان کرد: در حال حاضر کار چاپخانه ها به دلیل عدم حمایت دولت برا ی ارائه کاغذ یارانه ای و ورود قرآن های چینی کم شده است که همین امر نگرانی های جدی را در این بخش ایجاد کرده است.


محبی تاکید کرد: چاپخانه های ما در گذشته دو شیفت کار می کردند، ولی در حال حاضر به دلیل مشکلاتی روزافزون در این حوزه یک شیفت کار می کنند و حتی بعضی از آنها تعطیل شده اند.


وی بیان کرد: دولت باید ضمن حمایت از ناشران با هدف پایین آوردن هزینه کاغذ، از ورود قرآن ها ی چینی به کشور نیز جلوگیری کند.


مسئول غرفه انتشارت اسوه در ادامه با اشاره به فروش پایین غرفه داران در نمایشگاه نوزدهم به دلیل پائین آمدن تقاضا اظهار داشت: ورود قرآن های چینی به کشور برای غرفه دارانی که قصد فروش دارند به دلیل قیمت پایین، به صرفه است اما برای چاپخانه ها و انتشارات کشور زیانبار است.


به سراغ غرفه انتشارات جامی می رویم اما مسئول این غرفه از ورود این قرآن ها اظهار بی اطلاعی می کند.


اما حسن علیان،مسئول غرفه انتشارات پیام آزادی که گویا تجربه حضور درنمایشگاههای زیادی را دارد، گفت: متاسفانه نگرانی ما نه تنها ورود قرآن ها ی چینی به ایران است بلکه گسترش قرآنهایی است که از سوی وهابیت وارد کشور می شود.


وی بیان کرد:در حال حاضر قرآن های سعودی و چینی که به کشور وارد شده اند دست در خط عثمان طه برده اند و مطابقتی با قرآن اصیل ندارند.


علیان با بیان اینکه این کار نمونه ای از تهاجم فرهنگی به کشور است،گفت: سال هاست کتاب های بیرونی و یا قرآن های سعودی از سوی ناشران عرب انتشار می یابد اما هیچ گاه نتوانسته اند جای قرآن های داخلی را بگیرند.


وی با اشاره به مشکلات صنعت چاپ کشور گفت: متاسفانه در حال حاضر متوجه نیستیم عدم حمایت از این صنعت چه خطراتی دارد و زمانی که متوجه این امر شویم، قاعدتا خیلی دیر شده است.


مسئول غرفه انتشارت پیام آزادی بیان کرد: ابرقدرتها و دشمنان اسلام همواره از راههای گوناگون وارد می شوند که مسلمانان را به راه های دیگر سوق دهند و شاید بحث چاپ و انتشار این قرآن ها نیز یکی از راهها باشد.
وی با تاکید بر وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه گفت:متولیان فرهنگی کشور همانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در این زمینه یک تفحصی را انجام دهند و مردم نیز باید آگاهانه در این زمینه تصمیم بگیرند.


علیان تصریح کرد: در حال حاضر نمی دانیم و نمی فهمیم که واردات این قرآن ها چقدر مضر است، زمان که بگذرد متوجه آسیب ها ی این موضوع می شویم.


مسئول انتشارات علمی فرهنگی نیز با تائید موضوع ورود قرآن های چینی به بازار نشر کشور گفت: در این زمینه نظراتی دارم ولی به دلایلی فعلا صحبت نمی کنم.


حسن طاهری مسئول غرفه انتشارات پیام عدالت نیز در این زمینه گفت: ورورد این قرآن ها به کشور که با هدف کسب سود بیشتر صورت می گیرد، کار صحیحی نیست و باید متوقف شود.


وی  با بیان این  ورود این قرآن ها در شرایطی که کشور ما چاپ و تولید بهترین قرآن ها توانمند است، بی معنی است، یادآور شد: همین امر کاهش تقاضا را به دنبال داشته و موجب شده فروش ما در بخش نشر مکتوب نمایشگاه کلا با مشکل مواجه شود.


تنها ناشران نیستند که از ورود قرآن های چینی گلایه دارند و همین عامل را موجب بالا بودن قیمت قرآن های داخلی می خوانند، علاقمندانی هم که با زبان روزه مسافتی را طی کرده اند تا به امید خرید قرآن به مصلی بیایند نیز همین اعتقاد را دارند، در کنار غرفه انتشارات پیام عدالت خانمی در حال قیمت گرفتن قرآن های متنوعی است که در غرفه موجود است، از وی در مورد قیمت ها می پرسم و او هم از شگفتی اش از بالا بودن قیمت های قرآن تولید داخل می گوید.

 

آیا این قیمت بالا نتیجه منطقی همین مشکلاتی است که مسئولان غرفه ها تحت عنوان قطع یارانه کاغذ و ورود قرآن های چینی می خوانند، نیست؟ اگر جز این نیست باید پرسید چرا در این زمینه تاکنون اقدام اساسی صورت نگرفته است تا در حوزه انتشارات قرآن و سایر محصولات فرهنگی همچون حوزه کشاورزی، شاهد آسیب های جبران ناپذیر نباشیم. 


کم کم صدای روح بخش اذان مغرب در جایجای نمایشگاه می پیچد و روزه داران با گذشت یک روز دیگر از ماه میهمانی خدا بر سر سفره های افطاری می نشینند و دقایقی راهروها از بازدید کنندگان خالی می شود و این حکایت نیز بگذار تا فردایی دگر ....


پایان پیام/


 

کد خبر 57574

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha