برگزاری آیین اختتامیه جشنواره وقف در 2 هزار امامزاده

حجت الاسلام شرفخانی جشنواره وقف، چشمه همیشه جاری را از تلاش های سازمان اوقاف برای ترویج این سنت حسنه برشمرد و گفت: اختتامیه این جشنواره همزمان با هفته وقف در 2 هزار امامزاده کشور برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار شبستان، حجت الاسلام احمد شرفخانی، معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست خبری دومین جشنواره وقف چشمه جاری با اشاره به اینکه امسال دومین دوره این جشنواره در دو رشته خوشنویسی و ادبی برگزار می شود، گفت: در اولین دوره این جشنواره که سال گذشته در رشته عکاسی، هنرهای تجسمی و فیلمنامه برگزار شد، شاهد استقبال پرشوری از سوی هنرمندان بودیم.

وی افزود: در اولین دوره این جشنواره بیش از 3 هزار اثر که بخشی از آنها آثار فاخری بودند به این جشنواره رسیدند و البته برخی از رشته های آثار ارسالی آثار ضعیفی بود، به همین دلیل قرار شد این جشنواره یک سال در برخی از رشته ها و در سال بعد رشته های دیگر برگزار شود.

وی با بیان اینکه ترویج سنت وقف و ایجاد نگرش جدید به این سنت از اهداف برگزاری این جشنواره است، گفت: تلاش شده است با برگزاری این جشنواره اعتمادسازی پیرامون وقف و موقوفات در بین مردم صورت گیرد.

حجت الاسلام شرفخانی ادامه داد: در فراخوان امسال جشنواره وقف چشمه همیشه جاری موضوعات بخش خوشنویسی با بخش ادبی متفاوت است و بنا است به صورت تخصصی تر برگزار و برای نوجوانان و جوانان نیز بخشی در نظر گرفته شده است.

 

وی مهلت ارسال آثار به این جشنواره را تا پایان آبان ماه سال 90 عنوان و تصریح کرد: آثار فرهیختگان و هنرمندان پس از بررسی در مرحله استانی به دبیرخانه مرکزی ارسال و پس از بررسی با حضور هیئت داوران بین المللی برگزیدگان کشوری معرفی و ضمن اینکه از جوایز استانی بهره مند می شوند در مرحله کشوری نیز جوایز نفیسی به آنها اهدا می شود.

وی گفت: دومین دوره این جشنواره در کمیته های مختلف اصحاب وقف، روحانیون و فضلا، دانشجویی، علمی و دانش آموزی در سه بخش مسابقه، همایشهای تخصصی، بخش نمایشگاه برپا می شود.

حجت الاسلام شرفخانی اظهار کرد: اختتامیه این جشنواره در 2 هزار امامزاده با نمایش آثار برگزیده همزمان با هفته وقف برگزار می شود تا به این وسیله در این جشنواره در حوزه وقف فرهنگ سازی شود.

 

برپایی 220 محفل انس با قرآن با حضور قاریان مصری در31 استان کشور

وی در ادامه به برنامه های این سازمان همزمان با ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه های اصلی سازمان اوقاف و امور خیریه در این ماه برپایی محافل انس با قرآن کریم است که امسال با حضور 220 قاری مصری در31 استان کشور برگزار می شود و برگزاری این محافل در استانها در اولویت اول در امامزادگان و بقاع متبرکه است.

حجت الاسلام شرفخانی خاطرنشان کرد: در برگزاری محافل انس با قرآن تنها به تلاوت قرآن اکتفا نشده است، بلکه تفسیر قرآن در کنار تلاوت یکی از برنامه های این سازمان است تا به این بهانه مفاهیم قرآنی به مردم منتقل شود.

 

وی با اشاره به اینکه علاوه بر برپایی این محافل با حضور قاریان مصری بیش از 1200 محفل انس با قرآن با حضور قاریان ایرانی در سراسر کشور برگزار می شود اذعان کرد: ترتیل و جزء خوانی قرآن در امامزادگان شاخص که به صورت زنده از سیما پخش می شود، نیز از برنامه های این سازمان است تا به این وسیله در زمینه ترتیل خوانی فرهنگ سازی صورت گیرد که البته محافل ترتیل خوانی امسال در 30 امامزاده برگزار می شود و تلاش می شود که از سال های آینده با مدیریت خوب در دو هزار امامزاده سراسر کشور برگزار شود.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه برپایی جلسات تفسیر قرآن با حضور 2 هزار روحانی اعزامی از حوزه های علمیه قم، اصفهان، خراسان رضوی را یکی دیگر از برنامه های این سازمان در ایام ماه مبارک رمضان نام برد که امسال اساتید سطح عالی حوزه برای اعزام استفاده شده است.

 

وی برپایی مسابقه کتابخوانی دقایقی با قرآن به صورت غیرحضوری مشاهده، پاسخگویی به سوالات دینی، برپایی حلقه های معرفتی و گفتمان های دینی در امامزادگان شاخص را بخش دیگری از برنامه های این سازمان در این ایام عنوان کرد.

حجت الاسلام شرفخانی همچنین از برگزاری مسابقات قرآنی در حفظ، ترتیل، قرائت در مقاطع شکوفه ها و بزرگسالان در شهرستانها و استانهای کشور به عنوان یکی دیگر از برنامه های این سازمان نام برد و گفت: این مسابقات به صورت شهرستانی، استانی و کشوری به ترتیب در دهه کرامت، دهه ولایت و دهه فجر انقلاب اسلامی برگزار می شود.

 

وی همچنین از مصوبه مجلس شورای اسلامی در راستای ترویج و ترغیب فرهنگ قرآنی اشاره کرد و گفت: امسال براساس این مصوبه که تحصیل ایثارگران و مشمولان بند "ک" ماده 20 قانون برنامه پنجم توسعه رایگان بود به (حافظان قران کریم) افزوده شده است و تحصیل حافظان قران کریم در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و موسسات پزوهشی رایگان و هزینه های مربوط به مراکز اموزشی و پزوهشی غیر دولتی دستگاههای بنیاد شهید و امور ایثارگران، سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) و اوقاف و امور خیریه با مبادله موافقت نامه با معاونت نظارت و برنامه ریزی و راهبردی ریاست جمهوری رایگان و در هرنیم سال هزینه های آنها از سوی این سازمان ها پرداخت می شود.

 

حجت الاسلام شرفخانی ادامه داد: حافظانی که در اجرای اعطای مدرک کارشناسی و بالاتر توسط سازمان سنجش به سازمان اوقاف و امور خیریه اسامی آنها معرفی و موفق به قبولی در آزمون صحت قران و دارندگان مدرک تخصصی مدرک 1 و 2 و 3 و دارندگان رتبه اول تا سوم اوقاف و مسابقات بین المللی رشته های حفظ کل قران شده اند می توانند از این تسهیلات بهره مند شوند.

 شایان ذکر است نشست خبری پیرامون دومین جشنواره وقف چشمه همیشه جاری امروز 18 مرداد در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

پایان پیام/

 

کد خبر 58082

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha