دانشنامه اسراء، منظومه ای از اندیشه های آیت الله جوادی آملی است

حجت الاسلام و المسلمین مصطفی پور با بیان این که آیت الله جوادی آملی، جامع علوم عقلی، نقلی و عرفانی است، گفت: دانشنامه اسراء، منظومه ای از اندیشه های آیت الله جوادی آملی است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، سومین نشست از سلسله نشست های علمی و تخصصی بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء پیرامون دانشنامه علوم عقلای اسراء برگزار شد.
در این نشست، حجت الاسلام و المسلمین مصطفی پور، مدیر علمی این دانشنامه، عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت معلم و عضو مجمع عالی حکمت اسلامی با تببین ویژگی های علوم عقلی و تفاوت های علوم عقلی و غیرعقلی، گفت: علوم عقلی، علومی هستند که روش عقلی را برای تبیین، تعلیل، اثبات و تقد مسائل خود به کار می گیرند.
 

مصطفی پور ادامه داد: در تفکر اسلامی، حداقل چهار نوع علم عقلی وجود دارد که عبارتند از فلسفه، کلام، منطق و عرفان نظری که در تمام این علوم، عقل به عنوان روش تبیین مورد بهره برداری قرار می گیرد.
 

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت معلم، مسأله تحقیق و پژوهش را در دنیای امروز، یک مسأله مهم عنوان کرد که مورد توجه جدی اندیشمندان و به ویژه مراکز علمی قرار دارد.
وی تصریح کرد: اولین گام برای آغاز یک پژوهش، تهیه منابع مورد نیاز است که هر نویسنده برای رفع نیاز های تحقیق خود، باید به منابع مربوط مراجعه نماید و دانشنامه ها، یکی از مهم ترین منابع پژوهش های علمی به شمار می روند.
 

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت معلم با بیان این که هدف از تهیه دانشنامه، ترسیم نقشه کار تحقیقی است، اظهار داشت: هر دانشنامه، نمایی از آغاز تا انجام پروژه های علمی را پیش روی محقق قرار می دهد.
وی با اشاره به ویژگی دانشنامه ها برای پیشبرد کار پژوهش، خاطر نشان کرد: حتی یک کلمه در دانشنامه نباید بدون مستند ذکر گردد؛ زیرا نگارش دانشنامه ها باید ریاضی وار و کاملا دقیق صورت گیرد.
 

مدیر علمی دانشنامه علوم عقلی اسراء تصریح کرد: رسالت دایرة المعارف علوم عقلی این است که درباره تاریخچه، واژگان و مفاهیم علوم عقلی سخن بگوید و نقشه کلی برای بررسی درباره این مفاهیم را در اختیار پژوهشگران قرار دهد.
وی هدف از گردآوری دانشنامه علوم عقلی اسراء را دستیابی آسان به مطالب عقلی در قالب یک نقشه منظم و دقیق دانست و افزود: این دانشنامه، راه را برای پژوهشگران علوم دینی هموار می سازد.
 

این استاد حوزه و دانشگاه شخصیت آیت الله جوادی آملی را جامع علوم عقلی، نقلی و عرفانی نامید و تأکید کرد: ایشان استاد مسلم فلسفه، بهترین مدرس علوم فلسفی و شارح بزرگ و تنظیم کننده آثار برتر فلسفه اسلامی است که در تفسیر قرآ« نیز شخصیت ممتاز و یگانه دوران به شمار می رود.
 

مدیر علمی دانشنامه علوم عقلی اسراء، این دانشنامه را منظومه فکری آیت الله جوادی آملی خواند و توضیح داد: از آنجا که نمی توان بین اندیشه های عرفانی و فلسفی علامه جوادی آملی تفکیک ایجاد کرد.
وی تأکید کرد: در منظومه فکری آیت الله جوادی آملی، قرآن، برهان(فلسفه) و عرفان، سه راه برای رسیدن به یک هدف واحدند.
 

مصطفی پور با یادآوری مشکلات پیش رو در تهیه دانشنامه اسراء برای گردآوری اندیشه های استاد جوادی آملی، اضافه کرد: پدید آوردن دانشنامه ای منظم، دقیق و علمی از آثار و سخنان پراکنده و در عین حال پیچیده آیت الله جوادی آملی، کاری بس دشوار و نیازمند تخصص های ویژه است.
وی به دلایل گردآوری دانشنامه علوم عقلی با محوریت اندیشه های آیت الله جوادی آملی اشاره کرد و در این باره توضیح داد: پیش از این نیز درباره افرادی همچون صدرالمتألهین، اصطلاح نامه و مانند آن تهیه شده است، اما به عنوان یک دایرة المعارف، شاید این دانشنامه، اولین کار با چنین ویژگی ها باشد که با محوریت اندیشه های یک اندیشمند گرد آوری می شود.
 

عضو مجمع عالی حکمت اسلامی افزود: اندیشه های استاد، توان آن را دارد که بار چنین دانشنامه عظیمی را به دوش بکشند؛ زیرا سرشار از نوآوری و ابتکار هستند.
وی نوآوری در عرصه های علمی را دارای مراتب گوناگونی چون تقریر و تبیین دقیق موضوعات، نقد اندیشه دیگران و خلق اصطلاحات نو دانست و اظهار کرد: در اندیشه های آیت الله جوادی آملی، نوآوری در هر سه مرتبه خود یافت می گردد و این نقطه قوت افکار این مرد بزرگ است.

شایان ذکر است، نشست علمی و تخصصی پیرامون دانشنامه علوم عقلی اسراء، به همت بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء و در سالن اجلاس بخش تحول علوم اسلامی نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد.

 

پایان پیام/

 

کد خبر 58138

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha