علوم انسانی غربی شناخت لازم را نسبت به انسان ندارد

خبرگزاری شبستان: استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان اینکه علوم انسانی در غرب نسبت به انسان شناخت لازم را ندارد به همین علت قابل اعتماد نیست، ابراز کرد: اسلام انسان را می شناسد به همین علت از او می‌خواهد که پیش از هر چیز نسبت به خود مراقبه داشته باشد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آیت الله محی الدین حایری شیرازی، استاد حوزه علمیه شامگاه دوشنبه در حسینیه اثنی عشری، گفت: انسان دارای دو بعد روحی و جسمی است.

وی افزود: جسم انسان از خاک خلق شده و پس از مرگ نیز به خاک تبدیل می‌شود، جسم انسان به اسفل‌السافلین و روح او به علی علیین تعلق دارد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه همه مخلوقات الهی مشغول ستایش پروردگار هستند، عنوان کرد: انسان جامع هستی است و خارج از هستی نیست چیزی بالاتر از روح او و پایین تر از جسم او وجود ندارد، اگر آنگونه که باید به بندگی پروردگار خود بپردازد در کل هستی بالاتر از او وجود ندارد.

آیت الله حائری شیرازی با اشاره اینکه حضرت آدم ظرفیت بالایی داشت به همین علت خداوند همه اسماء خود را او آموخت، اظهار داشت: حماسه عاشورا واقعیت وجودی انسان را به تصویر می‌کشد که پست‌ترین انسان‌ها و بهترین آنها در مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند.

وی افزود: امروز علوم انسانی، مرکب از علم و جهل است، بشر هر آنچه در علوم تجربی به دست می‌آورد در حوزه علوم انسانی از دست می‌دهد، برای مثال اسلحه در علوم تجربی سبب ناامنی انسانها می‌شود یعنی چیزی که باید سبب آرامش باشد موجب وحشت و نگرانی انسان‌ها شده است.

آیت‌الله حائری شیرازی با بیان اینکه دین نسبت به انسان شناخت کاملی دارد، گفت: انسان برای دین مجهول نیست بلکه معلوم است، دین به انسان سفارش می کند که نخست خود و سپس دشمنش را بشناسد و کنترل کند.

این استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان اینکه علوم انسانی در غرب نسبت به انسان شناخت لازم را ندارد به همین علت قابل اعتماد نیست، ابراز کرد: اسلام انسان را می شناسد به همین علت از او می‌خواهد که پیش از هر چیز نسبت به خود مراقبه داشته باشد چراکه مراقبه سلاح بازدارندگی انسان است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برخلاف اسلام که توصیه به مراقبه از خویش دارد در غرب از دین و سلاح بازدارندگی صرفا بر علیه دیگران استفاده می‌کنند.

کد خبر 582962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha