قرار گرفتن غرب در سراشیبی سقوط به دلیل جدایی دین از سیاست است

کارشناس با اشاره به تعبیر سیدقطب از قرار گرفتن تمدن غربی در مسیر سقوط گفت: عدم پیمودن مسیر خوشبختی توسط این تمدن تلاش برای جدایی دین از سیاست و یا همان تعبیر سکولاریسم است.

به گزارش خبرنگار شبستان، ابراهیم برزگر، کارشناس در نشست تخصصی "تفسیر سیاسی سید قطب از قرآن" با بیان این مطلب که منتقدان تمدن غرب آن را در سراشیبی سقوط می داندد، گفت: همانطور که غرب به سرعت مسیر رشد را پیموده با همان سرعت از غایت اصلی خود دور شده و از این رو در آستانه تباهی و سوقط قرار دارد.

وی تحلیل از جامعه مدرن را خوشبختی و کمال ندانست و اظهار کرد: این به دلیل جدایی دین از سیاست یا همان سکولاریسم است، که سیدقطب این را ناشی از تحولات 400 ساله غرب یا به عبارتی همان انقلاب های صنعتی و سیاسی می داند که علم و دین را در تعارض با یکدیگر قرار داده است.

برزگر ادامه داد: بنابر تعبیر سیدقطب این سکولاریسم غربی در جهان اسلام هم تسری یافته و تنها راه نجات از آن بازگشت به اسلام ناب محمدی یا همان فطرت و هستی انسان است.

 

کارشناس علوم انسانی با بیان این مطلب که سیدقطب پس از بررسی وضعیت جهان غرب به دنیای اسلام وارد می شود، عنوان کرد: وی در این زمینه مباحث مناقشه انگیزی لرا مطرح کرده است به ویزه در امر تفکیک اسلام از مسلمانان چراکه او صراط مستقیم اسلام را از سبل پیموده شده توسط مسلمانان متمایز می داند.

وی ادامه داد: سیدقطب مسلمانان عصر جدید را ناقض دستورات دین می داند که همین امر شکافی جدی را میان آنها با اسلام ایجاد کرده و به تعبیر وی تنها احیای خیزش های اسلامی می تواند مسلمانان را از این ورطه نجات دهد.
برزگر با بیان این مطلب که سیدقطب نسل صدر اسلام را از نسل کنونی مسلمانان متفاوت می دانست و عنوان کرد: سرچشمه تمام معارف مسلمانان صدر اسلام قرآن بوده است و عمل آنها مبنایی غیر از آیات نورانی وحی نداشت و حتی در متصرفات و فتوحات خود نیز به این مهم پایبند بودند.

وی ادامه داد: نسل صدر اسلام حتی در مطالعه قرآن نیز با نسل امروزی مغایر بودند و قرآن به آنها به طور تدریجی و متناسب با نیازهایشان نازل می شد در حالی که امروز مسلمانان قران را در قالب یک کتاب دریافت کرده و رفتاری متفاوت با آن دارند.

 

برزگر با بیان این مطلب که نسل امروز با دیده آکادمیک به قرآن می نگرد نه با دیدی عملگرا عنوان کرد: سیدقطب معتقد است که این دو نسل در درک اسلام نیز با یکدیگر متفاوت هستند چراکه نسل صدر اسلام دوران جاهیلت را در کنار اسلام درک کرده اند که این مهم باعث می شد که شکاف این دو را ربه خوبی دریابند.

وی ابراز کرد: اما امروز مسلمانان علی رغم ادعان به مسلمانی به جاهیلت مدرن دچار شده اند و خود نیز این شکاف را درنمی یابند و هم ادولت و هم مردم از اسلام اصیل فاصله گرفته اند.

وی با بیان این مطلب که مباحث مناقشه انگیز سیذ قطب از همین نقطه آغاز می شودف گفت :سید قطب معتقد است که مسلمانان عملا سبک زندگی غربی را انتخاب کرده اند اما این در معنای فقهی کفر نبوده و نباید به آن تعبیر شود امری که متاسفانه در پیروان سیدقطب دیده شده و زمینه ساز کشتار و ترور از سوی آنها شده است.

 

برزگر با اشاره به فرصت های مسلمانان امروزی در مقایسه با مسلمانان صدر اسلام بیان کرد: آنها تجربه درک توسعه و شکوفایی اسصلام را نداشتند امری که ما به ان دسترسی داریم و می توانیم با استکا به این تجربه تاریخی مثبت مسیر تعالی امروزمان را ترسیم کنمی.

وی با بیان این مطلب که سیدقطب برای اسلام گرایان استراتژی ارائه کرده است، اظهار کرد: وثی فرآیند راه اندازی جنبش های آزدی خواهانه را به دو دوره مکی و مدنی تقسیم می کند که برای تعالی باید از دوره مکی عبور کرده و وارد دوره مدنی شد.

برزگر خاطرنشان کرد: البته این نظره پردازی های سید قطب پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بوده که با سقوط طاغوت عملا وارد دوران مدنی شده نه همچون برخی کشورها که با حضور دیکتار درپی پیاده کردن مفاهیم قرانی هستند یعنی در دوره مدنی زندگی می کنند.

شایان ذکر است، نشست تخصصی "تفسیر سیاسی سید قطب از قرآن" چهارشنبه، 19 مرداد به همت بخش تحول قرآن بنیان علوم انسانی نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن برگزار شد.

پایان پیام/

 

کد خبر 58458

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha