ضرورت بازنگری در قوانین منطبق بر اسلام برای تعریف زن و مرد در جامعه

مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به ضعف قوانین و مقررات در جامعه گفت: ضروری است قوانین و مقررات منطبق با الگو و فرهنگ اسلامی را برای زن و مرد تعریف کنیم و بر همین اساس در رشته‌های دانشگاهی پالایش کنیم.

به گزارش خبرنگار شبستان، معصومه حاج‌حسینی، مدرس حوزه و دانشگاه پیرامون نگاه‌های فمنیستی و ریشه‌های مکاتب غربی در رشته‌های دانشگاهی گفت: رشته‌هایی که بر اساس نگاه انسان شکل گرفته‌اند در اندیشه غربی اصالت وجود را بر مرد دادند و از قیاس نادرست میان زن و مرد به این نتیجه رسیدند اما در اندیشه اسلامی اصالت با انسان است نه با زن یا مرد بودن یعنی در یک سیر تکاملی از ورود به نظام هستی مرد و زن خلق نشدند مگر برای عبودیت.

وی با بیان اینکه مبانی انسان‌شناسی در اسلام با غرب در تغایر جدی قرار دارد، اظهار کرد: به همین جهت و نگاه نادرست نظام غرب به خلقت زن و مرد نظام هستی‌ای که برای مرد تعریف می‌کنند متغیر از اسلام است. این تعریف یک جنس نظام عالم را مردانه تعریف می‌کند و بر همین اساس سلسله حکومتی را از ورود به هستی تا خروج آن شکل می‌دهد و از طرف دیگر نگاه غیر منطقی و غیر منطبق با نظام تکوین را ارایه می‌دهد.

 

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: این نوع نگاه چون در تغایر و تمایز جنس مخالف نوع اول است به همین جهت صدای جنس دیگر درمی‌آید و این صدا، صدای زنان برای گرفتن حق است، به همین جهت نظام فمنیستی طرحی برای جامعه زنان شکل می‌دهد.

وی ادامه داد: سلسله‌نشست‌های زیادی در غرب برگزار می‌شود که بگویند زن جزء کدام یک از طبقات آفرینش یعنی انسان، حیوان، نبات و جماد قرار می‌گیرد. نتیجه می‌گیرند تسامحا و احتمالا زن را می‌توان در طبقه انسان برشمرد اما الفاظی که برای این جنس به کار می‌برند به جهت غیرمنطقی بودن حوزه شناختی آنها در مصداق هم تقابل جدی با جنس دیگر را نشان می‌دهد.

 

وی گفت: اندیشمندان غربی مرد را برگرفته از روشنایی، نور و بهترین مواد طبیعت می‌دانند و در مقابل زن را از ظلمت، تاریکی و باقیمانده و طفیلی مواد طبیعت معرفی می‌کنند که باری به هر جهت به این نظام هستی پا گذاشته است.

حاج‌حسینی با بیان اینکه در نگاه اسلام نه اصل نه اصالت بر زن است و نه بر مرد بلکه اصل خانواده است که باید تمدن‌ساز باشد. اسلام برای زن در خانواده حقوقی را تعریف کرده که این حقوق را در چارچوب شرع معرفی می‌کند و بر همین اساس ریاست خانواده را به مردان واگذار کرده که واگذاری این ریاست تبعات مسئولیتی را در پی دارد.

وی ادامه داد: ما باید به اندیشه‌ها و مبانی ناب خود برگردیم و در ساختار سیستمی و نظام‌مند اجزای خانواده را مانند پازل در کنار هم و مکمل هم ببینیم و حق و تکلیف زن و مرد را به صورت موازنه تعریف کنیم. ما فرصت نکردیم این حقوق را به طور کامل تعریف کنیم.

 

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری پیرامون بحران زن در جهان کنونی اظهار کرد: رهبری در یکی از مناسبت‌ها فرمودند ما امروز با بحران زن مواجه هستیم که احساسی‌ترین بحران است و منشأ آن نگاه بد غرب به زن است.

وی گفت: مقام معظم رهبری مشکل دوم جهان کنونی را ظلم به زن در اساس و ساحت خانواده عنوان کردند و این ظلم را بدترین ظلم دانستند. این موضوع نشان می‌دهد که ما نتوانستیم الگوی پیاده شده اسلامی را با قانون در جامعه محقق کنیم؛ در حقیقت در فرهنگ‌سازی و قانون با مشکل مواجه هستیم.

حاج‌حسینی اظهار کرد: ما در قوانین منطبق با الگوی اسلامی و فرهنگ‌سازی منطبق بر اسلام زن و مرد را تعریف نکردیم و لازم است در رشته‌های دانشگاهی خود پالایش کنیم و نگاه اسلامی را جایگزین کنیم. برخی از رشته‌ها در دانشگاه به صورت غلط با توجه به اغراض مختلف وارد شدند و هیچ نوع آینده‌نگری در مورد آنها نشد.

پایان پیام/
 

کد خبر 58697

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha