شعر انقلاب اسلامی یعنی جلوه‌های قرآن در ادبیات امروز

یک شاعر و منتقد ادبیات معتقد است که در ادبیات کهن ما مثنوی معنوی، حدیقه الحقیقه و اشعار عطار جلوه‌های قرآنی نه تنها تزیینی بلکه فراتر از آن با رویکرد تفسیری قابل مشاهده است.

به گزارش خبرنگار شبستان، برنامه نشست تخصصی دیشب بخش شعر و ادب نوزدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به بررسی جلوه‌های قرآن در ادبیات امروز با حضور سیداحمد نادمی اختصاص داشت.

 

نادمی سخن خود را با طرح این سؤال که آیا جلوه قرآن اصولا فقط برای ادبیات امروز است؟ آغاز کرد و گفت: تمام جوامع اسلامی می توانند با این سؤال روبرو شوند زیرا اگر جامعه‌ای اسلامی باشد، نهادهای آن از اسلام رنگ می‌گیرند. یکی از این نهادها هنر است و ادبیات نیز یکی از هنرهای کلامی محسوب می‌شود.

 

وی هویت اجتماعی فرد را نشأت گرفته از جامعه‌ای دانست که فرد در آن رشد کرده است و ادامه داد: این هویت با مؤلفه‌های فردی و جمعی مطرح می‌شود. این به عنوان تجربه فردی و در عین حال تجربه جمعی می‌تواند عنصر هویت‌ساز باشد. در تمام جوامع این تعریف شدنی است، به عنوان مثال در جامعه مسیحی نمی‌توان هویت را بی‌توجه به دین مسیحیت مشخص کرد.

 

این شاعر تصریح کرد: در جامعه اسلامی می‌توانیم هویت یک مسلمان را با شاخصه‌های اصلی اسلام دنبال کنیم. یکی از مهم‌ترین موجودیت‌های اسلامی،کتاب آسمانی این دین یعنی قرآن است. طبیعی است که افراد جامعه اسلامی را باید با تعریف قرآن و نوع نگاه، برخورد و مواجهه آنها با قرآن بنگریم.

 

نادمی با اعتقاد بر اینکه در شعر شاعران ایرانی از سپیده‌دمان می‌توان عناصری را که به وجهی و به نحوی از انحاء توجهی به قرآن دارد را دید، افزود: در ادبیات ما صنعتی در آرایه‌های ادبی به نام تلمیح وجود دارد. تلمیح اشاره به قصه‌ها یا قرآن برای زینت‌بخشی به متن گفته می‌شود. بر این اساس می‌توان از آیه‌ای از قرآن و یا ترجمه فارسی قرآن برای زینت معنوی و ظاهری ادبیات استفاده کرد.

 

این منتقد ادبیات با بیان اینکه قرآن در ادبیات دارای رویکرد تفسیری و حتی رویکرد تبرک است، اظهار داشت: در نگاه اول به جلوه‌های قرآن در ادبیات ممکن است، تنها متوجه زیبایی ظاهری شویم، در صورتی که زیبایی تفسیری نیز مطرح است. در ادبیات کهن ما، مثنویف حدیقه الحقیقه و اشعار عطار فقط رویکرد تزیینی قرآن را نمی‌بینیم بلکه متوجه رویکرد تفسیری نیز می‌شویم.

 

نویسنده مجموعه شعر"چه کسی آمریکا را بترکاند؟" در ادامه به خواندن چند شعر از طاهره صفارزاده، سلمان هراتی و قیصر امین‌پور به عنوان نمونه شعرهایی که دارای جلوه‌های قرآنی است، پرداخت.

 

نادمی با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی، انقلابی است که صبغه اسلامی دارد. ممیزه انقلاب با سایر انقلاب ها اسلامی بودن آن است. مسلما از داشته‌های اسلام، قرآن است که تأثیر زیادی بر وجوه مختلف زندگی مسلمانان گذاشته است.

 

این شاعر شعر انقلاب اسلامی را جلوه‌های قرآن در ادبیات امروز تعریف کرد و افزود: جریانی که به اسم شعر انقلاب اسلامی ذیل ادبیات انقلاب اسلامی تعریف شده دارای جلوه‌های قرآنی است و با این تعبیر مجبوریم به قرآن وسیع‌تر نگاه کنیم. به عبارت دیگر شعرهای اجتماعی، اعتراض، عاشقانه و مردمی که شاعران انقلاب گفته‌اند، جلوه‌های قرآن در ادبیات امروز است.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 59028

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha