1032 عنوان کتاب به مناسبت یک هزار و سی و دومین سال گردآوری نهج البلاغه

مدیر بخش نهج البلاغه نمایشگاه قرآن با اعلام معرفی کتابشناسی 25 هزار عنوان تالیف درباره امیرمومنان (ع) گفت: یک هزار و 32 عنوان کتاب به مناسبت یک هزار و سی و دومین سال گردآوری نهج البلاغه در این بخش عرضه می شود.

محمدمهدی علیقلی، مدیر بخش نهج البلاغه نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن با بیان این مطلب که اختصاص بخشی به این کتاب که "اخ القرآن" نام گرفته است در این نمایشگاه ضرورت دارد به خبرنگار شبستان گفت: این بخش که برای نخستین بار در نمایشگاه بین المللی قرآن حضور یافته با برپایی 14 غرفه سعی دارد دستاوردها و آثار مرتبط با این کتاب که ریشه در آموزه های وحی و فرهنگ علوی دارد را در معرض دید علاقه مندان قرار دهد.

وی اظهار کرد: نخستین غرفه این بخش به نشریات منتشر شده درباره امیرمومنان علی (ع)، واقعه تاریخی غدیر خم و نهج البلاغه اختصاص دارد و در غرفه کناری آن حجج اسلام شیرمردی و افضلی، از کارشناسان ممتاز حوزوی به سوالات بازدیدکنندگان درباره نهج البلاغه پاسخ می دهند.

علیقلی عرضه دستاوردهای بنیاد نهج البلاغه را از دیگر برنامه های این بخش برشمرد و تصریح کرد: کتابشناسی 25 هزار عنوان تالیف و هزاران مقاله و نمایه درباره زندگی امیرمومنان علی (ع) نیز در کنار عرضه 110 عنوان نرم افزار با محتوای متنوع همچون سخنرانی، مباحث آموزشی و شناخت نهج البلاغه نیز در این بخش معرفی می شود.

 

عرضه 20 ترجمه منظوم از نهج البلاغه

مدیر بخش نهج البلاغه نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن از عرضه 500 عنوان کتاب نگارش شده درباره حضرت علی (ع) از صدر اسلام تا دوران معاصر در این بخش خبر داد و عنوان کرد: عرضه 70 ترجمه فارسی انجام شده از نهج البلاغه، 20 ترجمه منظوم و 20 ترجمه به زبان هایی همچون انگلیسی، فرانسه و ایتالیایی نیز به عنوان یکی از برنامه های اصلی این بخش در حال انجام است.

وی ادامه داد: علاوه بر این 50 شرح انجام شده از نهج البلاغه در ادوار مختلف توسط علمایی همچون ابن ابا الحدید در قرون گذشته و آیات عظام دین پرور و مکارم شیرازی در دوران معاصر و یک هزار و 32 عنوان کتاب درباره امیرمومنان علی (ع)، واقعه تاریخی غدیر خم و نهج البلاغه به مناسبت فرا رسیدن یک هزار و سی و دومین سال گردآوری نهج الابلاغه امام اول شیعیان نیز در این بخش عرضه می شود.

علیقلی با اشاره به برپایی غرفه ای به نام کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در بخش نهج البلاغه بیان کرد: این غرفه تالیفات مرتبط با نهج البلاغه که در جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی رتبه آورده اند همچون شرح علامه جعفری، علامه شوشتری و تالیفات سید جعفر شهیدی و آیت الله سبحانی را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داده است.

وی عرضه آثار نفیس هنری مرتبط با فرهنگ علوی و نهج الابلاغه را از دیگر برنامه های این بخش برشمرد و ابراز کرد: این آثار که مجموعه ای 14 تایی از آثار جلیل رسولی، خوشنویس مشهور ایرانی را شامل می شود در غرفه موزه امام علی (ع) بخش نهج الابلاغه به نمایش گذاشته شده است.

 

معرفی مرزداران حریم تشیع در غرفه ای جداگانه

علیقلی ادامه داد: معرفی شخصیت های اثرگذار در تاریخ تشیع و محافظت از این مذهب حقه همچون علامه عسگری، قاضی نورالله شوشتری، شرف الدین جبل عاملی، محمد دشتی و فیض الاسلام در غرفه "مرزداران حریم تشیع" نیز از دیگر برنامه های بخش نهج البلاغه است که با استقبال مخاطبان روبه رو شده است.

وی با بیان این مطلب که برگزاری نشست های تخصصی و انجام سلسله مباحث نهج البلاغه شناسی نیز از برنامه های این بخش به شمار می رود، تصریح کرد: برپایی محافل انس با نهج البلاغه هر شب از ساعت 22 و 30 دقیقه و برگزاری 6 نشست تخصصی با عناوینی همچون "حقوق بشر در نهج البلاغه"، "نقش نهج البلاغه در جهان اسلام"، "رابطه قرآن با نهج البلاغه" و "الهام مثنوی معنوی از نهج البلاغه" با حضور شخصیت های ممتاز نیز در کنار سایر فعالیت های تخصصی این بخش با جدیت دنبال شده است.

مدیر بخش نهج البلاغه نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن ادامه داد: علاوه بر این به منظور مانوس کردن هرچه بیشتر نوجوانان با فرهنگ علوی و نهج البلاغه امیرمومنان علی (ع)، کتاب 32 صفحه ای "زندگی نامه نهج البلاغه" به قلم حجت الاسلام ابهری در این بخش به بازدیدکنندگان نوجوان هدیه داده می شود.

وی با ابراز خرسندی از استقبال مخاطبان از بخش جدیدالتاسیس نهج البلاغه در نمایشگاه بین المللی قرآن خاطرنشان کرد: متاسفانه نهج البلاغه در جامعه ما با غفلت مواجه شده و مورد ظلم قرار گرفته است از این رو بیشتر اهالی فکر و اندیشه به آن رجوع می کنند تا عموم مردم، با این وجود میزان استقبال از برنامه های این بخش در نوع خود مطلوب بوده است.

شایان ذکر است، بخش نهج البلاغه نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن در طبقه فوقانی مصلای امام خمینی (ره) پذیرای بازدیدکنندگان است.

پایان پیام/


 

کد خبر 60809

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha