۴۳ درصد مدارس کشور استاندارد سازی گرمایشی نشده اند/ کاهش ۱۰ درصدی بودجه در سال ۹۶

خبرگزاری شبستان: رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت:۴۳ درصد کلاس های درس استانداردسازی گرمایشی نشده اند اما ۵۷ درصد مدارس استانداردسازی گرمایشی شده اند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، محمد تقی نظرپور، رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور امروز هفتم اسفندماه در نشست خبری که در این سازمان برگزار شد، گفت: فضای فیزیکی مدارس در مجموعه آموزش و پرورش تاثیرگذار است.

 

وی افزود: باید مدارسی ساخته شود که فضای فیزیکی بر روی دانش آموزان تاثیر مطلوب داشته باشد. مدارسی که دانش آموز با نشاط وارد آن شود و با ناراحتی از مدرسه خارج شود با این نگاه باید مدرسه بسازیم.

 

نظرپور بیان کرد: اگر مدارس نو با ویژگی های خوب ساختیم این مدارس نیاز به نگهداری دارد. اگر توان ساخت مدارس ماندگار را نداریم حداقل تعدادی مدارس ماندگار باید بسازیم که قابل استفاده در آینده نیز باشد. برخی از خیرین تمایل به ساختن مدارس ماندگار و بر عهده گرفتن تعمیرات آن را دارند.

 

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس تصریح کرد: در و دیوار مدارس با دانش آموزان حرف می زند. هزینه برای یک نقاشی کردن معمولی با نقاشی ای که توسط علم روانشناسی انجام گرفته خیلی تفاوت ندارد اما تاثیر آنان متفاوت است.

 

نظرپور در رابطه با اصلاح شرایط فیزیکی مدارس نیز بیان کرد: تعداد 158 هزار و 361 هزار کلاس درس استانداردسازی گرمایشی شده اند و در مجموع تعداد 316 هزار و 729 کلاس درس نیاز به استانداردسازی گرمایشی دارند.

 

وی بیان کرد: 43 درصد کلاس های درس استانداردسازی گرمایشی نشده اند اما 57 درصد مدارس استانداردسازی گرمایشی شده اند.

 

وی درباره حذف مدارس کپری نیز بیان کرد: اعتقادی به حذف مدارس کپری ندارم بلکه معماری کپر پاسخگوی نیاز افراد بومی آن منطقه است، ما باید مدارس کپری را مناسب سازی کنیم.

 

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره فرسودگی مدارس و پیشگیری از حوادثی همچون پلاسکو گفت: در آموزش و پرورش ساختمان های اداری بلندی وجود دارد که اطفای حریق مناسبی ندارند، قرار شده است سازمان نوسازی مکان یابی مناسب را برای آنان به صورت تجمیع ببینند.

 

وی بیان کرد: 36 درصد ساختمان های مدارس عمر 20 ساله، 47 درصد عمر 20 تا 40 ساله و 16 درصد دارای قدمت بالای 40 سال هستند. عمر مفید مدارس ما خیلی کم است.

 

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره بودجه نیز بیان کرد: در سال 95 از کل 1572 میلیارد تومانی که در قانون بودجه به ما اختصاص داده شد حدود 30 درصد تخصیص یافته است.

 

وی افزود: در برنامه ششم توسعه اعتبار سازمان نوسازی سه میلیارد دلار در نظر گرفته شده که امیدواریم به تصویب نهایی برسد.

 

وی اضافه کرد: اعتبارات سالیانه ما در سال 95 وضعیت خوبی را نداشته است و سرجمع یک هزار و 600 میلیارد تومان اعتبار این سازمان بوده که در سال 96 نیز 10 درصد کاهش یافته است.

 

نظرپور استان سیستان و بلوچستان را پایین ترین استان از نظر فضای آموزشی دانست و گفت: سرانه فضا به ازای هر دانش آموز در سیستان 3.25 مترمربع است اما در کل کشور این سرانه 5.15 است.

 

نظرپور بیان کرد: 12 استان از 31 استان کشور در بحث سرانه آموزشی از متوسط کل پایین تر هستند و سایر استان ها شرایط مناسب تری دارند.

 

وی تصریح کرد: سرانه فضای آموزشی در تهران 4.37 مترمربع و در استان البرز از این کمتر است.

 

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: میانگین دانش آموزان در کلاس درس 27 نفر است که در تهران به 32 نفر می رسد.

کد خبر 612680

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha