جوانان، رهبران فقیر جامعه هستند

دکتر محمد با اشاره به دو عامل سیاسی و آب و هوایی در پیدایش فاجعه سومالی، گفت: جوانان، رهبران فقیر جامعه هستند که با دست خالی و بدون پشتوانه مالی و سیاسی، جامعه را به سوی ارزش های انسانی هدایت می کنند.

به گزارش خبرنگار شبستان، دکتر عبداللطیف حسین محمد، مسئول اتحادیه جوانان مسلمان سومالی با حضور در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، در نشست مشترک بخش بیداری اسلامی و بخش دانشگاهی این نمایشگاه با موضوع عوامل قحطی در سومالی و شیو ه های کمک رسانی به این کشور گفت: عوامل اصلی قحطی در سومالی دو چیز هستند؛ عوامل سیاسی و عوامل آب و هوایی.
 

دکتر محمد توضیح داد: آن چه امروز به عنوان انقلاب های اسلامی و مردمی در منطقه خاورمیانه روی داده است، حدود بیست سال پیش در سومالی اتفاق افتاد و مردم با انقلابی آزادی خواه، حکومت مستبد سومالی را سرنگون کردند.
وی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب مردم سومالیبر نظام سکولار پیشین، گرو های سیاسی کشور نتوانستند برای آینده سومال به تفاهم برسند و درگیری میان گروه های مسلح بالا گرفت.

 

این اندیشمند سومالیایی با اشاره به نابودی زیرساخت های کشورش در جنگ های داخلی، اظهار داشت: این درگیری ها هم از داخل و هم از خارج کشور تقویت می شد و ثمره ای جز اختلاف و نابودی کشاورزی و اقتصاد سومالی نداشت.
وی افزود: همین گروه های مسلح، مانع از فعالیت های بشردوستانه سازمان های اسلامی در سومالی شدند، تا آن جا که سومالی را با بحران امروز رو به رو کردند.

 

دکتر محمد در توضیح عامل دوم فاجعه امروز سومالی گفت: علاوه بر ناکامی انقلاب سومالی، از پنج سال پیش، شرایط آب و هوایی سومالی نابسامان شد و خشکسالی آغاز گردید.
وی ادامه داد: خشکسالی ها سبب نابودی کشاورزی در سومالی شد و قحطی امروز کشور را پدید آورد.

 

این مسلمان سومالیایی با ابراز تشکر از ملت ایران و کمک های انسان دوستانه آنان به مردم سومالی، گفت: راه های آسانی برای ارسال کمک های مردمی، ارگانی و دولتی کشور ها به سومالی وجود دارد، اما غرض ورزی های سیاسی و سهم خواهی های برخی نظام های مستبد، راه کمک به مردم سومالی را دشوار ساخته است.

 

سخنران این نشست که در روز همدردی با مردم مسلمان سومالی به سخنرانی مشغول بود، نام گذاری این روز توسط جمهوری اسلامی ایران را نشانه ای از خیرخواهی و مردم دوستی ایرانیان عنوان کرد و به نیابت از مردم کشورش از دولتمردان ایرانی قدردانی نمود.

 

دکتر محمد با تحلیل ریشه های انقلاب در کشور های منطقه، یادآور شد: کشور های انقلابی، پیش از این مستعمره بیگانگان بودند و بنابراین، تمام این انقلاب ها مایه خرسندی مسلمانان سایر کشور ها و باعث کوتاهی دست آمریکا و اسراییل از منافع ملت های تحت ستم شدند.
وی تأکید کرد: این انقلاب ها، حکومت های دست نشانده اسراییل را کنار زدند و صاحبان واقعی کشور های را حاکمان آن کردند.

 

این اندیشمند سومالیایی به تمام کشور های مسلمان و انقلابیون آزادی خواه هشدار داد: ما مردم سومالی نیز بیست سال پیش دست به انقلاب زدیم و به پیروزی رسیدیم، اما اختلافات داخلی و عدم وحدت گرو ه ها و مردم و بی تدبیری ما برای برنامه ریزی جهت آینده سومالی، فاجعه امروز را برای ما رقم زد.
وی خطاب به تمام ملت های انقلابی منطقه گفت: مبادا انقلاب خویش را از دست بدهید. غربی ها برای شعله ور کردن آتش اختلاف ملت ها از هیچ ترفندی دست نمی کشند.

 

دکتر عبداللطیف حسین محمد از اهمیت نقش جوانان در حرکت های ناب مردمی سخن گفت و تصریح کرد: جوانان، رهبران رهبران فقیر جامعه هستند که با دست خالی و بدون پشتوانه مالی و سیاسی، جامعه را به سوی ارزش های انسانی هدایت می کنند.
وی جوانان را الگوهای نمونه برای حرکت های تاب و اصیل مردمی در جهان توصیف کرد و مدعی شد: جوانان، سرمنشأ تغییر شرایط از وضع کنونی به وضع مطلئب تر هستند.

 

مسئول اتحادیه جوانان مسلمان سومالی در پایان سخنان خود، پیوند میان تشکل های دانشجویی در سراسر جهان را سبب ایجاد شبکه ای قدرتمند در برابر حاکمان و خائنان دست نشانده بیگانه دانست و گفت: برگزاری چنین نشست ها، می تواند کمک بزرگی به تقویت شبکه های دانشجویی و مردمی قلمداد شود.

 

شایان ذکر است، در ابتدای این نشست که به همت مجمع اتحاد دانشجویان جهان اسلام و با حضور جمعی از علاقمندان و بازدیدکنندگان نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد، فتحی علی غزوانی، معاون دبیر کل اتحادیه دانشجویان تونس نیز سخنرانی کرد و از آینده تونس و جایگاه اسلام در حکومت جدید این کشور انقلابی سخن گفت.

 

پایان پیام/

 

 

کد خبر 61478

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha