استقبال وزارت بهداشت از پرداختن به موضوعات حساسی چون آموزش جنسی در تلویزیون و سینما

خبرگزاری شبستان: داروغه زاده گفت: لزوم پرداختن به موضوعات حساسی چون آموزش جنسی در تلویزیون احساس می شود و وزارت بهداشت از آنها استقبال می‌کند اما با توجه به محدودیت ها، باید دید مدیران فرهنگی چطور می توانند از این استقبال وزارت بهداشت کمک گیرند.

«ابراهیم داروغه زاده» مدیرعامل موسسه آوای هنر سلامت و دبیر جشنواره فیلم سلامت در گفت‌وگو با خبرنگار تلویزیون شبستان درباره اینکه این  موسسه چقدر به اهداف فرهنگسازی خود در حوزه سریال سازی سلامت رسیده است، بیان کرد: البته من تقریباً روزهای پایانی حضورم را در موسسه آوای هنر سلامت سپری می کنم چراکه بیشتر زمانم را در معاونت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی حضور دارم. این موسسه با هدف کمک به بدنه کارشناسی وزارت بهداشت و درمان و دغدغه هایی که در این وزارتخانه برای آموزش و پیشگیری از بیماری ها و ارتقای کیفیت سلامت است، راه اندازی شد تا دغدغه های مذکور به نوعی به سینماگران، سریال سازان و برنامه سازان تلویزیونی انتقال یابد تا تشویق به کار شوند.

 

فرهنگسازی سلامت با تولیدات تلویزیونی و سینمایی

وی با اشاره به حمایت از تولیدات تلویزیونی و سینمایی مرتبط با موضوع سلامت از جانب وزارت بهداشت، توضیح داد: روند حمایتی از تولیدات مرتبط با سلامت و آموزش و پیشگیری، فرهنگسازی در حوزه سلامت را در پی خواهد داشت که به کاهش بیماری ها و هزینه های درمان منجر خواهد شد؛ چراکه یکی از اهداف وزارت بهداشت این است که فرهنگسازی در زمینه کاهش بیماری ها صورت گیرد تا اینکه بهترین درمان را ارائه دهند بنابراین سعی شده که هزینه ها به سمت آموزش صحیح مردم رود که نوعی سرمایه‌گذاری هم به حساب می آید تا مردم به شکل طبیعی از نعمت سلامت خود محافظت کنند.

 

مدیرعامل موسسه آوای هنر سلامت با بیان اینکه یکی از سیاست های کلان وزیر بهداشت استفاده از ظرفیت کلان سینما و تلویزیون برای ارتقای کیفیت سلامت و کاهش هزینه های درمان بود، تصریح کرد: اگر بخواهیم این آموزش صحیح به شکل گسترده در جامعه ایجاد شود فقط از طریق دانشگاه‌ها و مدارس امکان پذیر نیست اما این نوع آموزش، نیاز به رسانه های بانفوذ دارد که جزء از طریق سینما و تلویزیون این آموزش امکان پذیر نیست چراکه سینما نفوذ بالایی دارد و تلویزیون هم از فراگیری زیادی برخوردار است.

 

وی در توضیح فعالیت های انجام شده این موسسه در راستای اهداف وزارت بهداشت، گفت: سال گذشته مجموعه تلویزیونی «پریا» با موضوع ایدز تولید و پخش شد و «پرستاران» که در حال پخش است. همچنین تعدادی مجموعه مستند با موضوع خیرین سلامت تولید و از شبکه های مختلف سیما پخش شد. خوشبختانه جریان سازی در زمینه ارتقای کیفیت سلامت شروع شده و با سرعت بیشتری ادامه خواهد یافت.

 

بستن قرارداد با سه شبکه تلویزیونی برای تولید برنامه‌های خاص حوزه سلامت

دبیر جشنواره فیلم سلامت درباره تولیدات جدید این موسسه نیز بیان کرد: در حال حاضر سه قرارداد جدید با موضوع برنامه‌های خاص حوزه سلامت با سه شبکه نسیم، دو و چهار بسته شده است و این امر با نظارت وزارت بهداشت و زیر نظر رسانه ملی صورت گرفته است. علاوه بر تلویزیون، آقای هاشمی، وزیر بهداشت قول داده‌اند هر سال به 10 فیلم سینمایی با موضوع سلامت کمک محتوایی و مالی کنند و این جریان تقریباً با حمایت از چند فیلم آغاز شده است.

 

سریال «پریا» اولین قدم در پرداختن به خطوط قرمز بود

وی درباره پرداختن به خطوط قرمزی که تا به حال در تلویزیون به آنها پرداخته نشده بود و لزوم پرداختن به اینگونه مسائل به خبرنگار شبستان گفت:  تولید و پخش سریال «پریا» اولین قدم در این راه بود؛ به هر حال خطوط قرمزی که در موضوعات سلامت وجود دارد، اگر پشتوانه علمی داشته باشد و نیازسنجی علمی و دقیقی صورت گیرد مدیران تلویزیون هم برای پرداختن به آن قانع خواهند شد.

 

داروغه زاده اظهار کرد: وقتی وزارت بهداشت به عنوان یک مرجع علمی به موضوعی می پردازد و زنگ خطر آن را روشن می کند، طبیعتاً تلویزیون هم به آن می پردازد و سریال «پریا» نشان داد که می‌توانیم در موضوعاتی که نیاز به نگاه بازتری داریم بپردازیم.

 

وزارت بهداشت از پرداختن به موضوعات حساس سلامت و خطوط قرمز استقبال می‌کند

وی در پاسخ به اینکه آیا بعد از اتفاقات اخیر کودک آزاری، لزوم پرداختن به موضوع آموزش جنسی در تلویزیون احساس می شود یا خیر، گفت: در وزارت بهداشت به شدت نسبت به پرداختن به موضوعاتی از این قبیل در سینما و تلویزیون استقبال می شود اما باید ببینیم که محدودیت های سینما و تلویزیون به چه شکل است و مدیران فرهنگی چطور می توانند از این استقبال وزارت بهداشت کمک گیرند. البته چون تلویزیون رسانه ملی و عمومی است، نمایش بعضی از آموزش ها هم امکان پذیر نیست.

 

مهمترین وظیفه «پریا» انگ زدایی از بیماران ایدزی بود

مدیرعامل موسسه آوای هنر سلامت در ادامه توضیح داد: وزارت بهداشت در خصوص آموزش های حوزه سلامت بسیار مصّر است و سال ها، آرزوی پرداختن به موضوع ایدز و آسیب های آن را در تلویزیون داشتند و آنها خیلی زودتر از سریال «پریا» معتقد بودند که باید آموزش پیشگیری از ایدز به جامعه ارائه شود چراکه ما جزء کشورهایی بودیم که در کنترل این بیماری موفقیت کمی به دست آوردیم چون به خاطر محدویدیت ها در بخش آموزش آن موفق نبودیم. خیلی از بیماران مبتلا به ایدز برای درمان اصلا مراجعه نمی‌کنند چراکه انگ اجتماعی زیاد است و مهمترین وظیفه سریال «پریا»، انگ زدایی از بیماری ایدز و بیماران آن بود.

 

وی در پایان درباره موفقیت سریال «پریا» در این زمینه گفت: به گفته دکتر سیاری، میزان مراجعان مشاوره ایدز بعد از پخش این سریال، 4 برابر افزایش پیدا کرده است. بنابراین در غربالگری بیماری ایدز و افرادی که برای مشاوره به وزارت بهداشت مراجعه کردند بسیار موثر بوده است.

 

گفت‌وگو: آزاده فضلی

کد خبر 646169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha