تاثیر مضمون و محتوای یک فیلمنامه در اکران جهانی/ خود را محدود به جشنواره‌های جهانی نکنیم

خبرگزاری شبستان: صباغ سرشت گفت: اشکال ما اینجاست که ما خودمان را در مسیر اول که مسیر جشنواره ها است محدود کرده‌ایم یعنی فقط به جشنواره کن فکر می‌کنیم و این در حالی است که ممکن است یک فیلم مورد تایید این جشنواره نباشد.

«سحر صباغ سرشت» تهیه کننده فیلم سینمایی «فصل نرگس» درباره انتخاب یک موضوع جهانی در این فیلم که پیامی انسانی و در همه فرهنگ ها جایگاه دارد. حالا که روی موضوعی جهانی دست گذاشته‌اید با توجه به اینکه سینمای ایران با هالیوود و سینمای غرب قابل مقایسه نیست، چقدر به بازار جهانی فیلم‌تان نه فقط در جشنواره ها فکر کرده‌اید؟ به خبرنگار سینمایی شبستان گفت: بله از ابتدای کار به این موضوع فکر کردیم و خوشبختانه نگار آذربایجانی نیز که فیلم «آینه های روبرو» را در کارنامه خود داشت که در 80 سالن سینما در فرانسه اکران عمومی شد، با این مقوله آشنا بود. اعتقادم این است که بازار اکران عمومی و رایت ویدئویی و تلویزیونی، بازار سریع و زودهنگام برای فیلم ها است و بازاری است که نیاز به زمان طولانی ندارد. بازار جهانی ممکن است برای یک فیلم در چندین سال بعد اتفاق بیفتد و نیاز به زمان و صبوری یک تهیه کننده دارد.

 

بازار جهانی یک فیلم نیاز به صبوری تهیه کننده دارد

وی در توضیح بیشتر این مطلب و اینکه چرا اینگونه فکر می کند، بیان کرد: چون در عمل چنین اتفاقی می‌افتد؛ تولید یک فیلم مثل تولد یک بچه است و نیاز به زمانی برای رشد و بلوغ دارد که به جامعه وارد شود، فیلم نیز همین مسیر را طی می کند؛ یک فیلم ابتدا باید در کشور مقصد راهش را پیدا کند و بعد از طی جشنواره های جهانی و محدودیت های آنها، مسیر بازار جهانی را برای خودش پیدا کند. طبیعتاً بازار جهانی بعد از جشنواره جهانی اتفاق می افتد و هزمان رخ نمی دهد و ما نیز به این مسیر فکر کرده ایم.

 

صباغ سرشت با بیان اینکه تهیه کننده صبوری است و شرکای سرمایه گذار فیلم «فصل نرگس» نیز صبور هستند، افزود: ما فکر نمی کنیم که با پایان اکران و فروش رایت ویدئویی، بازار ما تمام شود چراکه ممکن است 6 سال دیگر «فصل نرگس» یک بازار جهانی خوب داشته باشد.

 

مضمون و محتوای فیلمنامه‌ها در اکران جهانی موثر است

وی در پاسخ پرسش خبرنگار شبستان مبنی بر اینکه موانع و خلأهای موجود در سینمای ایران و به ویژه برای تهیه کنندگان سینما در مسیر جهانی شدن فیلم‌ها چیست، گفت: شخصاً به عنوان کسی که وارد تهیه کنندگی شدم و قصد کارگردانی و بازیگری ندارم، به بازار جهانی فیلم هایم فکر می کنم و می دانم که چشم انداز طولانی مدتی نیاز دارد. در مورد پرسش شما باید بگویم که ابتدا باید از خودمان (تهیه کننده ها) شروع کنیم و بعد از مدیران توقع داشته باشیم. باید در مورد فیلمی که تولید کرده‌ایم، واقع بین باشیم و ببینیم آیا فیلمنامه مضمون و محتوای لازم برای اکران جهانی دارد یا خیر! برای مثال «فصل نرگس» به موضوع اهدای عضو پرداخته که البته تنها به لحظه اهدا نپرداختیم و به تاثیرگذاری اهدای عضو می پردازیم که تاثیر عمده آن بر بقای حیات بشری است.

 

تهیه کنندگان خودشان را محدود به حضور در جشنواره‌های جهانی کرده‌اند

این تهیه کننده جوان سینمای ایران با بیان اینکه اگر محتوای یک فیلم قابلیت نمایش جهانی داشت دو مسیر حضور در جشنواره ها و اکران جهانی پیش روی فیلم است، اظهار کرد: اشکال ما اینجاست که ما خودمان را در مسیر اول که مسیر جشنواره ها است محدود کرده‌ایم یعنی فقط به رفتن به جشنواره کن فکر می‌کنیم و این در حالی است که ممکن است یک فیلم مورد تایید این جشنواره نباشد. ممکن است فیلمی، یک جشنواره دیگری برود و در آن جشنواره توزیع کننده ای بتواند مسیر اکران عمومی آن فیلم را میسر و هموار کند.

 

وی به دسته بندی جشنواره های مختلف جهانی اشاره کرد و افزود: ممکن است یک فیلم در جشنواره های مختلف کلاس A,B و .. حضور داشته باشد و در چرخه بیفتد که ممکن است توزیع کنندگان و پخش‌کنندگان جهانی با توجه به خوارک جامعه خودشان، فیلم را انتخاب می کنند.

 

اکران جهانی «فصل نرگس» بعد از نمایش عمومی ایران

صباغ سرشت از رایزنی خود برای اکران و نمایش جهانی «فصل نرگس» خبر داد و گفت: ممکن است این اکران یک هفته یا سه روزه باشد که از نظر من هیچ اشکالی ندارد چراکه یک فیلم ایرانی موثر سه روز در سوئد، سه روز در کانادا، سه روز در آلمان و ... نمایش داده می شود و حتی اگر درآمدی برای ما نداشته باشد و فقط هزینه باشد، به صرفه است چون پیام جهانی را به گوش همگان می رساند و در حوزه اکران و نمایش راه را هموارتر می کند.

 

وی با تاکید بر اینکه تهیه کننده باید باسوادترین عضو یک گروه فیلمسازی باشد، بیان کرد: این اعتقاد شخصی من است که تهیه کننده باید خودش را کامل کند. تهیه کننده باید پخش کننده فیلمش را با آگاهی کامل انتخاب کند برای مثال لزوماً نگویم فلان پخش کننده لابی های خوبی با جشنواره ونیز یا کن دارد و فیلمم را به او بدهم! که از نظر من مساله مهمی نیست اما از طرف دیگر ممکن است یک تهیه کننده، پخش‌کننده ای را انتخاب کند که بتواند فیلمی را که چهار سال از اکرانش گذشته باشد را بازاریابی کند و نمایش بگیرد و مطمئناً من این پخش کننده انتخاب می کنم. نکته دیگر اینکه یک تهیه کننده باید نگاه بلندمدت داشته باشد نه کوتاه مدت.

 

بازار جهانی فیلم فجر نیاز به تولید محتوا دارد

تهیه کننده فیلم سینمایی «فصل نرگس» در پاسخ به پرسش خبرنگار شبستان درباره اینکه بازار جشنواره جهانی فیلم فجر مسیری مناسب برای بازاریابی فیلمها است یا خیر، گفت: با توجه به اینکه جشنواره جهانی فجر چون دو سال است که به صورت مستقل برپا می شود، نوپا است و نیاز به مشورت گرفتن دارد و به واقع باید جهانی‌تر شود. البته برپایی این جشنواره اتفاق خوبی است به شرطی که با درایت برایش تولید محتوا شود و به این فکر کنند که چه مهمانانی از کدام کشورها که فیلمهای ما قابلیت نمایش در آن کشورها را دارد، انتخاب کنند. برای مثال ژاپنی ها بیشتر از مخاطبان ایرانی، فیلم های ایرانی را می‌بلعند و ما به این موضوع باور نداریم. چه خوب می شود که از این کشور کارگردان و کارشناس سینمایی دعوت به حضور کنیم.

 

وی بیان کرد: تفکیک جشنواره جهانی فیلم فجر از بخش ملی اتفاق مبارکی است به شرط آن که کارشناسی دقیق تری صورت گیرد و توزیع کنندگانی از کشورهای مختلف دعوت کنند به ویژه کشورهایی که فیلم های ایرانی را خوراک فرهنگی مردم خود می دانند و خیلی خوب می توانند فیلمها را پخش کنند.

 

صباغ سرشت در پایان ابراز امیدواری کرد که در هر قاره و نقطه ای از جهان و ایران که «فصل نرگس» نمایش داده می شود، مخاطب احساس خوبی دریافت کند و تاثیرگذاری خودش را داشته باشد و امیدوارم مسیر اهدای عضو در کشورمان بیش از گذشته هموارتر و درخشان تر شود.

 

گفت‌وگو: محمدصالح حجت الاسلامی

کد خبر 653447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha