چالش های فرهنگی تبریز مورد بررسی قرار گرفت

خبرگزاری شبستان: اعضای کمسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تبریز در دیدار با اعضای هیأت مدیره تشکل های صنفی مطبوعات استان به بررسی چالش های فرهنگی و رسانه ای تبریز پرداختند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از تبریز، فرج قلی زاده، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تبریز امروز در نشست مشترک با اعضای هیئت مدیره تشکل های صنفی مطبوعات استان، مدیران فرهنگی و روابط عمومی شهرداری و شورای شهر تبریز که در سالن جلسات شهرداری تبریز برگزار شد، اظهار داشت: بحث آسیب شناسی فعالیت های فرهنگی در مدیریت شهری را در اولویت قرار داده ایم، تا با نیم نگاهی به گذشته نقاط ضعف و قوت موجود در این حوزه را شناسایی کنیم.
وی با بیان اینکه هیأت مدیره تشکّل های رسمی مطبوعات، می توانند عصاره فکری همکاران و اعضای خود باشند، ادامه داد: جا دارد در کنار سیاست های کلی این کمیسیون برای نیل به نتیجه مطلوب، جلسات متعدد و مستمر مرتبط با آسیب شناسی، تبیین راهکارها و چاره اندیشی برای این آسیب ها برگزار کنیم.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا با اشاره به این‌که خبرنگار را مؤذن واقعی جامعه دانست و گفت: همان طور که دکتر بهشتی دانشجو را مؤذن جامعه معرفی کرده اند، خبرنگار نیز واقعا مؤذن جامعه است و در صورت خواب ماندن یا خواباندن وی، نماز افراد جامعه قضا می شود و خیر و صلاح جامعه زیر سؤال می رود و فساد در جامعه پا می گیرد و راه می افتد.
وی مطبوعات آزاد را رکن چهارم دموکراسی دانست و افزود: همان گونه که فقر دیدن را ناقص و عقل را سرگردان و دشمنی ها را بیش تر می کند، اگر فقر گریبان گیر رسانه و مطبوعات و خبرنگاران که دیده بان جامعه هستند، شود، جامعه نیز دچار سرگردانی خواهد شد. 


تشکل‌های رسانه‌ای هیچ نقشی در تبریز 2018 ندارند
همچنین مرتضی شفیعی، مدیر خانه مطبوعات استان سخنان خود را با سؤالی مبنی بر اینکه جایگاه رسانه و مطبوعات از نگاه شورا و شهرداری چیست؟ آغاز کرد و خطاب به هیئت رئیسه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا اظهار داشت: مجموعه شورا و شهرداری آیا نسبت به رسانه ها نگاهی به عنوان یک مداح دارند یا یک نگاه منتقد؟
وی ادامه داد: گذری بر تاریخ شهر اولین ها نشان می دهد که این تبریز در صنعت چاپ و روزنامه جزء اولین ها بوده، اما متأسفانه در شرایط فعلی که شاهد هزینه های میلیاردی در حوزه فرهنگی هستیم، نمی توان جایگاه واقعی مطبوعات در شأن نام تبریز را یافت.
شفیعی با اشاره به برگزاری نمایشگاه های مطبوعات تبریز و تهران، گفت: نادیده گرفته شدن تشکل های رسانه ای در رویداد بین المللی تبریز 2018 کاملا مشهود است، متأسفانه با اینکه فرصت بسیار مناسبی برای شناسایی تبریز از سوی رسانه ها بسیار محیاست، اما مجموعه های دخیل در تبریز 2018 هیچ یک از تشکل های رسانه ای استان را برای نقش‌آفرینی در این رویداد دعوت نکردند.
مدیر خانه مطبوعات آذربایجان شرقی افزود: جا دارد سؤال شود در کمیته رسانه ای تبریز 2018 چرا خبری از تشکل های رسانه ای استان نیست؟، از سوی دیگر بهتر است چگونگی و چارچوب حمایت های شهرداری رسانه ها، آستانه تحمل اعضای شورا و شهرداری برای پذیرش نقدهای منصفانه مشخص شود.


فرهنگسرای رسانه در شهر اولین ها راه اندازی و فعال شود
اسد فلاح، رئیس هیأت مدیره خانه مطبوعات آذربایجان شرقی نیز در سخناین اظهار داشت: با توجه به رویکرد مشترک خانه مطبوعات و شورای شهر تبریز مبنی بر افزایش سطح تعاملات و همکاری های فی مابین، پیشنهاد می شود کارگروه ویژه ای برای آسیب شناسی فعالیت های فرهنگی و رسانه ای با همکاری کمیسیون فرهنگی شورا تشکیل و جلسات منظمی را تا حصول شرایط مطلوب و مورد انتظار، پیگیری و برگزار کند.
وی افزود: جایگاه فراگیر و مأموریت های خانه مطبوعات به عنوان تنها تشکل مورد تأیید و دارای مجوز از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مستند به اساسنامه آن و همچنین ابلاغیه اخیر معاونت مطبوعات این وزارتخانه خطاب به استانداران محترم استان های سراسر کشور، بوده و بیانگر نقش حائز اهمیت خانه مطبوعات در سپهر رسانه ای کشور است.
فلاح ادامه داد: شهرداری تبریز، مسؤولیت کمیته اطلاع رسانی و تبلیغات رویداد تبریز ۲۰۱۸ را برعهده دارد، لذا انتظار می رود نمایندگان تشکل های رسانه ای به ویژه خانه مطبوعات استان، به عنوان اعضای اصلی این کمیته دعوت به همکاری شوند تا دیگر من بعد شاهد این واقعیت تلخ نباشیم که سهم خاص و ظرفیت مهم رسانه ها برای این رویداد فراملی، بیش از این، مغفول واقع شود.
رئیس هیأت مدیره خانه مطبوعات آذربایجان شرقی با نقد چالش های فراروی رسانه ها به واسطه عملکرد عده قلیلی از مسؤولان، خواستار رفع هرگونه تبعیض بین رسانه ها و تشکل های مربوطه، در دوره پنجم شورای شهر تبریز شد.
اسد فلاح، با یادآوری محوریت شعارهای انتخاباتی اکثریت منتخبان شورای پنجم تبریز مبنی بر «شفافیت و مبارزه با فساد»، بر ضرورت اجرایی شدن این شعارها با عینیت یافتن شورا به «اتاق شیشه ای منتخبان مردم» در پارلمان شهری، تاکید کرد.
وی، همچنین پیشنهاد تدوین و تعریف بسته حمایتی شورانشینان از رسانه ها با رویکرد تأمین بخشی از اقلام فرهنگی سبد خانوار شهروندان را، در راستای برنامه «توسعه فرهنگی و ارتقای آگاهی رسانه ای» مطرح کرد و افزود: در صورت تعامل و اشتراک عمل اعضای شورای پنجم، اتاق شیشه ای شورای شهر تبریز می تواند ناظر و شامل بر حضور حداکثری اصحاب رسانه به‌عنوان نمایندگان افکار عمومی باشد. 
اسد فلاح در بخش پایانی سخنان خود خواهان بررسی طرح فعال سازی «اتاق های فکر رسانه» در سطح شهرداری مرکز، شورای شهر، مناطق 10گانه شهرداری های کلانشهر تبریز و سازمان های تابعه شد و خاطرنشان کرد: یکی از مطالبات مهم و اصلی خانه مطبوعات آذربایجان شرقی از شورا و مدیریت شهری تبریز، تعیین و نامگذاری مکانی مناسب به عنوان فرهنگسرای رسانه ـ با مدیریت و متولی گری مشترک خانه مطبوعات و شهرداری تبریز ـ در شهر «اولین ها» است.


تأکید بر استمرار جلسات هم‌اندیشی
حمیده بردباری؛ عضو هیئت مدیره خانه مطبوعات استان نیز با بیان اینکه خبری از گفتمان دوطرفه میان رسانه و شهرداری وجود ندارد، خواستار استفاده توان و پتانسیل های اهالی رسانه و خبر، در مدیریت فرهنگی شهر شد و گفت: انتظار می رود تمامی صحبت ها به گفتمان دوطرفه تبدیل شده تا در نهایت مشکلات برطرف شود.
محمدرضا ربانی، بازرس خانه مطبوعات استان نیز خواهان تداوم و استمرار برگزاری چنین جلساتی شد و گفت: برای رسیدن به نتیجه مطلوب در این حوزه، بهتر است این جلسات به طور مرتب برگزار شود.

 

کد خبر 672320

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha