گره خوردن عوامل سعادت و شقاوت انسان از منظر قرآن و احادیث از لطائف قرآنی است

خبرگزاری شبستان:تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) گفت: یکی از لطائف قرآنی گره خوردن عوامل سعادت و شقاوت انسان از منظر قرآن و احادیث است که طبق صریح روایات؛ همه اعمال صالح همانند زنجیر با یکدیگر متصل و مرتبط هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، آیت الله محمد محمدی ری شهری تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و ریاست موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، شب گذشته در سلسله جلسات تفسیر سوره مبارکه بقره که در همین آستان برگزار شد، گفت: منظور از لفظ فلاح در قرآن کریم سعادت انسان در دنیا و آخرت است.

وی افزود: یکی از لطائف قرآنی گره خوردن عوامل سعادت و شقاوت انسان از منظر قرآن و احادیث است که طبق صریح روایات؛ همه اعمال صالح همانند زنجیر با یکدیگر متصل و مرتبط هستند.

آیت الله محمدی ری شهری ادامه داد: بنابراین انسان اگر یک حلقه از این خوبی‌ها را کسب کند به تناسب نیت به مابقی حلقه‌ها نیز دست می‌یابد و عکس این مهم نیز صادق است زیرا بدی ها نیز به یکدیگر پیوندی عمیق دارند به حدی که اگر انسان مرتکب یک عمل زشت شود و توبه نکند جایگاهش جهنم خواهد بود.

ریاست موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث با اشاره به اینکه دروغ در راس همه گناهان قرار دارد، اظهار داشت: اگر انسان راستگو شود بسیاری از مشکلات فردی و اجتماعی او رفع می‌شود، امروز اعظم مشکلات در جامعه ما دروغگویی است.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با بیان اینکه کارهای خوب و بد به هم پیوند دارند، گفت: خداوند در قرآن کریم عوامل فلاح را به گونه‌های متفاوت بیان می‌کند گاهی می‌فرماید: اگر کسی ایمان داشته باشد سعادتمند می‌شود، در جای دیگر می‌فرماید: اگر اهل تقوا باشید در زمره مفلحان قرار می‌گیرید و در برخی دیگر از آیات می‌فرماید: نیکوکار باشید تا سعادتمند شوید؛ بنابراین ایمان، تقوا و نیکوکاری از عوامل اصلی سعادت و توبه از عوامل فرعی فلاح در آیات الهی به شمار می‌رود.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه گاهی انجام یک عمل صالح و یا یک گناه انسان را بهشتی و یا جهنمی می‌کند، گفت: امام صادق(ع) می‌فرمایند: اعمال نیکو با مکارم الاخلاق گره خورده است؛ انسان نیکوکار خوشرفتار نیز هست، بالاترین اخلاق حیا است.

وی با اشاره به پشیمانی جهنمیان در قیامت، اظهار داشت: خداوند به انسان‌ها می‌فرماید: مردم به دنبال دین بروید قبل از آنکه عذاب بر شما وارد شود؛ ایمان، تقوا، نماز و عمل صالح کلید بهشت است.

آیت الله محمدی ری شهری در ادامه خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) می‌فرمایند: وجود سه خصلت بخل، خشونت و ترس در مردان و تکبر، بدزبانی و هرزگی در زنان بیانگر جهنمی بودن آنان است.

 

کد خبر 676805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha